Malo po malo u Hrvatskoj osvane neki novi startup, neki novi projekti ili novi tim ljudi koji imaju izvrsnu ideju. Naravno, tu ideju pretvoriti u stvarnost je veliki izazov, a još veći izazov je pretvoriti to u stabilan biznis.

Shift konferencija, koja se nedavno održala u Splitu, svake godine “izbaci” jedan kvalitetan startup. Prošle godine ta čast je pripala Babywatchu, današnjem Bellabeatu, a ove godine to je pošlo za rukom Oradianu, startupu koji nudi “core banking” usluge kroz softversko rješenje smješteno u oblaku.

Povodom njihove pobjede na splitskom Shiftu, htjeli smo približiti vama čitateljima tko je Oradian i kakav je njihov poslovni model. U razgovoru mi se pridružio Antonio Šeparović, CEO kompanije.

Odmah na početku, čestitamo vam na pobjedi na SHIFT konferenciji! Ukratko, što je Oradian?

Hvala na čestitkama - Oradian je međunarodna tvrtka sa sjedištem u Zagrebu koja razvija i na tržištu nudi „core banking“ usluge kroz softversko rješenje smješteno u „oblaku“, dakle na decentraliziranoj hardverskoj infrastrukturi. Naši su klijenti kreditne unije, kreditne zadruge, kooperative i slične svjetske mikrofinancijske institucije (MFI) koje pružaju svoje usluge donjem sloju ekonomske piramide. Naš sustav nazvan Instafin upravlja njihovim „pozadinskim“ poslovima (tzv. back-officeom), dakle vođenjem kredita i štednje, izradom i generiranjem izvještaja i općenito internim knjigovodstvom.

Otkud ideja za ovaj servis i koliko dugo ste radili na njemu?

Neki od nas rade u mikrofinancijskim sektoru već 20 godina, dvojica osnivača imaju iskustva s prodajom sličnih sustava, dok su preostala dvojica bila na drugoj, korisničkoj strani. Dakle, imamo bogato iskustvo, htjeli smo nešto poboljšati i promijeniti, pa nas je to potaklo da sami krenemo u razvijanje softvera koji će biti bolji od konkurentskog, s obzirom da znamo za njihove nedostatke. Na prototipu smo radili nekoliko mjeseci i sustav je sad u vrlo zreloj fazi razvoja, odnosno već je u produkciji kod nekoliko klijenata. 

Pretpostavljam da ciljate na svjetsko tržište. Koje su vam zemlje trenutno najinteresantnije?

Trenutno imamo klijente u Gani, Liberiji, Nigeriji, te dogovaramo klijente iz još nekih zemalja jugozapadne Afrike. Sljedeće godine planiramo ulazak na tržišta južne Amerike i jugoistočne Azije. Bilo koja banka ili mikrofinancijska institucija koja traži pouzdan, cjenovno pristupačan i skalabilan središnji informatički sustav trebala bi ozbiljno razmotriti naše rješenje i u konačnici za svog partnera odabrati Oradian.

Postoji puno servisa koji se bave sličnim stvarima kao i vi. Koje su vaše prednosti, odnosno kako se mislite boriti protiv Squarea i PayPala?

Više od 3 milijarde ljudi na svijetu nema pristup financijskim uslugama i njihov broj raste 20% godišnje, dok je u Americi godišnji porast ljudi koji nemaju mogućnost doći do financijskih usluga 16%. Koncept financijske inkluzije kojeg mi softverski podržavamo rješava taj problem, odnosno želi omogućiti svim ljudima pristup financijskim uslugama. Mikrofinancijske institucije, kooperative, banke, kreditne unije su različite institucije koje pokušavaju riješiti taj problem i promovirati financijsku inkluziju u zemljama u razvoju. Te su institucije naši klijenti. Strašno cijenimo imena koja ste spomenuli, ali se ne bojimo: koliko god konkurencija bila velika i jaka, potražnja je za sličnim uslugama i dalje neusporedivo veća od ponude.

Nakon pobjede na Shiftu, koji su vam daljnji planovi?

Zadovoljni smo pobjedom i zahvalni smo cijelom timu Shifta i njihovih sudaca koji su time priznali naš koncept i naš trud. Naravno, nastavljamo daljnji razvoj jer su naši osnovni i jedini ciljevi zadovoljstvo klijenata i širenje na nova tržišta. 

Hoćete li zapošljavati nove ljude u Hrvatskoj?

Uvijek tražimo najbolje ljude, kako u Hrvatskoj, tako i iz inozemstva.

Koje je vaše mišljenje o startup sceni u Hrvatskoj i općenito u regiji?

Kao bilo gdje na svijetu,i domaći startup mora imati dobar business model, dobru ekipu i malo sreće. Mi smo se odlučili za Hrvatsku što nam je omogućilo kvalitetni početak i razvoj poslovanja s manjim troškovima nego, primjerice, u Londonu ili Berlinu koje smo također razmatrali, jer nas s njima vežu ranija poslovna iskustva. Smatramo da je Hrvatska dobro mjesto za početak poslovanja iako joj nedostaje iskustva u marketingu, prodaji, razumijevanje rizičnog kapitala, odnosno vrlo je malo „poslovnih anđela“ i „venture“ fondova. Još uvijek smo optimisti i želimo promovirati Hrvatsku i okolnu regiju kao dobro mjesto za pokretanje startup tvrtki, a nadamo se da će nam u tome pomoći i razumijevanje same države. Naravno, dolazimo iz vrlo različitih sredina i ne vidimo se isključivo kao hrvatski startup, nego kao međunarodnu tvrtku sa sjedištem u Zagrebu koja se bori za svjetsko tržište.

Može li Oradian postati velika tehnološka kompanija?

Oradian se razvija i rast će koliko je potrebno da možemo ispuniti našu viziju. „Velika tehnološka kompanija“ je relativan pojam – fokus nam je trenutno na efikasnosti i brzoj reakciji na zahtjeve s tržišta, odnosno potrebe naših klijenata, a rast će doći kao prirodna posljedica. Ne zamaramo se uspoređivanjem ili veličinom – bitan nam je razvoj novih funkcionalnosti, odgovarajući rast prihoda i stjecanje iskustva na što većem broju raznih tržišta zemalja u razvoju. 

Savjet u jednoj rečenici za sve koji kreću na poduzetnički put?

Nemojte slušati negativne primjere oko sebe nego odradite posao, budite uporni i pokušajte iskoristiti svaku minutu da ispunite svoju viziju; razvijajte pobjednički mentalitet, okružite se uspješnim i pozitivnim ljudima i ne vjerujte onima koji vam kažu da je nešto nemoguće. U Hrvatskoj ima puno uspješnih ljudi koji nisu „glasni“, ali tiho rade i uspješno rješavaju sve izazove i probleme.