Otkriven izvor teško uhvatljivih kozmičkih neutrina - u otkriću sudjelovali i hrvatski znanstvenici

Otkriće je objavljeno u časopisu Science, jednom od vodećih znanstvenih časopisa u svijetu

Martina Čizmić | 14.07.2018. / 07:00

Ilustracija (Foto: Getty Images) (Foto: Getty Images)

Ujedinjeni znanstvenici iz svih krajeva svijeta, među kojima je bila i skupina hrvatskih znanstvenika, prvi put otkrili su izvor kozmičkog neutrina visoke energije, doznaje se od voditelja hrvatske skupina znanstvenika u tom istraživanju profesora Nikole Godinovića s Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) u Splitu.

S velikom pouzdanošću znanstvenici su utvrdili da je neutrino stigao iz okoline supermasivne crne rupe u središtu galaksije udaljene 4,5 milijarda svjetlosnih godina, a ovo otkriće ima naznake nove metode istraživanja svemira, rekao je Godinović za Hinu.

Po njegovim riječima, nakon tog otkrića razumno je tvrditi kako je "možda prvi put jednoznačno identificiran kozmički akcelerator, objekt koji je u stanju ubrzati protone do iznimno visokih energija, barem tisuću puta veće energije od energije protona".

Još nismo ovladali tehnologijom koja bi nam omogućila studiranje fizikalnih procesa na tako visokim energijama, a i upitno je hoće li se moći ikada izgraditi akceleratori koji se mogu natjecati s kozmičkima. Međutim, detekcija svih mogućih glasnika (fotona, neutrino i gravitacijskih valova) emitiranih iz kozmičkih akceleratora omogućuje nam studiranje fizikalnih procesa na energijama koje ne možemo ostvariti u laboratorijima, rekao je Godinović.

Istaknuo je da su hrvatski znanstvenici sudjelovali u tom iznimnom otkriću radeći na MAGIC teleskopima.

Objasnio je kako je unutar kolaboracije MAGIC uz redovitu analizu podataka hrvatska skupina zadužena za dnevnu kontrolu kvalitete prikupljenih podataka i procjenu cjelokupne funkcionalnosti teleskopa i pomoćnih sustava te je odgovorna za organizaciju, sigurnost i kvalitetu opažanja teleskopima MAGIC.

Osim Godinovića, u hrvatskoj skupini znanstvenika koji su sudjelovali u tom otkriću su znanstvenici iz Rijeke - Dijana Dominis Prester, Marina Manganaro, Saša Mićanović i Tomislav Terzić, Zagreba - Ana Babić, Željka Bošnjak, Stefan Cikota, Iva Šnidarić i Tihomir Surić, Osijeka - Dario Hrupec te iz Splita - Damir Lelas, Ivica Puljak i Darko Zarić.

Otkriće je, kako je rekao Godinović, objavljeno u časopisu Science, jednom od vodećih znanstvenih časopisa u svijetu