Ovih pet ruskih tvrtki želi uzeti dio kolača SpaceX-u

Polako ali sigurno, u Rusiji počinju jačati tvrtke koje su pogled usmjerile prema svemiru i svemirskim prostranstvima. Rusi planiraju zarađivati na svemirskom turizmu, ali isto tako i na oribitalnim reklamama.

Branimir Vorša | 19.01.2023. / 10:26

Modeli ruskiih raketa
Modeli ruskiih raketa (Foto: Afp)

Ruska svemirska istraživanja svode se već dugi niz godina uglavnom na suradnju s NASA-om i slanjem misija na Međunarodnu svemirsku postaju i to u režiji državne agencije Roskosmos. No posljednjih godina u Rusiji su se pojavili novi igrači, privatne tvrtke koje se planiraju priključiti komercijalnoj svemirskoj utrci, a koju zapravo već dugo vremena sad predvode SpaceX i njihov osnivač Elon Musk. Portal Russia Beyond piše o pet takvih tvrtki, koje žele biti konkurencija SpaceX-u.

Slika nije dostupna Stručnjaci upozoravaju na potencijalne posljedice svemirskog turizma: "To je čisto rasipanje resursa"

1. CosmoCourse

Tvrtka CosmoCourse planira upotrijebiti privatne invsticije u visini od 40 milijuna dolara za slanje ljudi na komercijalne letove u svemir. To planiraju učiniti već 2025. godine, a time će i u Rusiji započeti era svmirskog turizma, ako uspiju to i ostvariti, naravno.

Planiraju specijalnu letjelicu koja može primiti šest putnika te jednog člana posade, koji će imati zadatak letjelicu dovesti na 180-200 kilometara visine te tako pružiti putnicima pet minuta iskustva u bestežinskom stanju, uz panoramski pogled koji ide uz to. CIjena vožnje kretat će se između 200 i 250 tisuća dolara, a sam let bi trebao trajati tek 15 minuta.

2. S7 Space

Rusi imaju i planove za lansiranja u svemir s mora, a tvrtka s takvim planom je i jedna od vodećih ruskih aviokompanija - S7. Oni namjeravaju slati komercijalne satelite u svemir s plutajućeg svemirsko-raketnog kompleksa u Tihom oceanu, nazvanog Sea Launch. Taj su kompleks kupili još 2016. godine od od ruske Korporacije za rakete i svemir "Energija" (RKK), kako bi s njega mogli lansirati svoje rakete Zenit.

Ipak, tvrtku je krajem ožujka 2022. godine zadesila tragedija, jer je njzina vlasnica Natalija Filejeva poginula u padu privatnog zrakoplova, zbog čega su dioničari odgodili navedene planove, a pitanje je hoće li ih i obnoviti. Nadu u obnovu tih planova pobudio je ponovno Roskozmos, koji je tvrtki ponudio svoju pomoć.

Otvorenje prvog kozmodroma u EU Otvoren prvi kozmodrom u EU-u: "Europa ima svoje mjesto u svemiru i čuvat će ga"

3. Lin Industrial

Riječ je o ruskoj startup tvrtki koja ima ambiciozan plan svaka tri mjeseca slati male satelite u svemir, pomoću vlastite letjelice nazvane Tajmir, koja bi mogla odnijeti do 180 kilograma tereta u nisku Zemljinu orbitu. Uspije li im navedeno, ovaj tip istraživanja svemira mogao bi postati i nešto ekonomičniji.

4. Sputnix

Ova tvrtka je još 2014. lansirala prvi ruski privatni satelit u svemir te se inače bave proizvodnjom malih svemirskih letjelica, servisnih sustava za iste, stanica za kontrolu tih satelita i primanje podataka te prateću kopnenu infrastrukturu za ispitivanja funkcionalnosti. Sputnix proizvodi i opremu za aerosvemirsko obrazovanje, a surađuju i s Glavkosmosom, podružnicom Roskosmosa.

Nimalo manje važno jest i to da je riječ o tvrtki koja je u 2022. godini bila rangirana kao šesta najbrže rastuća visokotehnološka tvrtka u Rusiji.

Lansiranje trećeg modula kineske stanice SAD sve zabrinutiji: Kina je sve veća prijetnja u vojnoj svemirskoj utrci

5. StartRocket

Navedena tvrtka ima pomalo revolucionarne planove, za koje nismo sigurni (dapače nimalo sigurni) da će se svidjeti astronomima koji prate svemir iz zemaljskih opservatorija.

Cilj StarRocketa je lansiranje stotina malih satelita u Zemljinu orbitu na visinu od 400-500 kilomtara, koji bi iskoristili sunčevu svjetlost za proizvodnju divovskih nebeskih reklama na noćnom nebu.

Tvrtka brani svoju namjeru orbitalnih reklamnih panela isticanjem da se oni mogu iskoristiti i za hitno informiranje javnosti, primjerice o prirodnim katastrofama, velikim nestancima opskrbe električnom energijom i slično.

Investitori bi za 200.000 dolara tako mogli dobiti osam sati, vjerojatno najvidljivije reklame koju mogu zamisliti, jer teško da se možete bilo gdje maknuti na nekom području, a da pogledom u nebo ne vidite takvu reklamu.

S druge strane, astronomi gotovo sigurno neće dijeliti to oduševljenje, a vjerojatno neće štediti ni riječi kritike, obzirom da bi ti orbitalni reklamni paneli mogli uvelike remetiti ionako već narušena promatranja svemira sa Zemlje, primjerice SpaceX-ovom konstelacijom Starlink satelita.

Izvor: Russia Beyond
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti