Pristup značajkama vozila temeljen na pretplati, kao što su grijana sjedala ili privjesci za daljinsko pokretanje vozila, najnoviji su pokušaj da se ljudima naplati ono što njihov skupo plaćeni automobil već zapravo ima u sebi. Pravo pitanje je hoće li kupci to samo mirno promatrati i pomiriti se sa sudbinom?

Ranije ovog tjedna neki su svjetski mediji primijetili da je BMW prodavao pretplate od 18 dolara mjesečno na grijana sjedala u nizu zemalja, uključujući i Južnu Koreju. Njemački proizvođač automobila prethodno je pokušao i nije uspio natjerati kupce da plaćaju 80 dolara mjesečno za pristup Apple CarPlayu i Android Auto, značajkama koje su inače besplatne u vozilima drugih tvrtki!

No, čak i nakon što je BMW poništio svoju odluku da prisili ljude da plaćaju za nešto što je nekada bilo besplatno, bilo je jasno da neće stati na tome.

Nov način zarade

Automobili su prepuni računala i softvera, više nego ikad prije, što je proizvođačima automobila omogućilo dodavanje novih značajki ili rješavanje problema u hodu putem bežičnih ažuriranja softvera. To je isto tako, naravno, proizvođačima automobila predstavilo nove potencijalne načine zarade novca.

BMW nije sam u tome, tu su Volkswagen, Toyota, Audi, Cadillac, Porsche i Tesla, koji su se svi okušali u pretplatničkim modelima za određene opcije, kao što su značajke za pomoć pri vožnji ili prepoznavanje glasa.

To je zabrinjavajući trend, s obzirom na to koliko ga ljudi mrze, piše novinar The Vergea u članku posvećenom tom trendu u autoindustriji.

Ranije ove godine Cox Automotive proveo je anketu na 217 ljudi koji namjeravaju kupiti novi automobil u sljedeće dvije godine. Samo 25 posto reklo je da bi bili spremni platiti mjesečnu ili godišnju naknadu za otključavanje značajki u svom vozilu. Preostalih 75 posto, blago rečeno, negativno je reagiralo.

Od onih 25 posto kojima ne smeta pretplata, značajke za koje bi bili spremni platiti godišnju ili mjesečnu naknadu općenito su se svrstale u tri kategorije: sigurnosne značajke poput pomoći pri održavanju trake ili automatskog kočenja u nuždi (iako su proizvođači automobila pristali napraviti potonji standard u novim vozilima počevši od ove godine); karakteristike performansi vozila, poput dodatnog okretnog momenta ili konjskih snaga; i udobnost, poput grijanih ili rashlađenih sjedala ili upravljača.

Pretplata - cijena elektrifikacije, povezanosti i autonomije vozila

Čini se da većina planova pretplate dolazi uglavnom od proizvođača luksuznih automobila, što ima smisla s obzirom na to da su njihovi kupci uglavnom bogati i mogu lakše apsorbirati godišnju ili mjesečnu naknadu.

Industrijski analitičari, međutim, kažu da pretplate dolaze na vozila za masovno tržište, jer glavni proizvođači automobila traže nove izvore prihoda kako bi financirali svoje enormno skupe planove za izradu vozila koja su električna, povezana i autonomna.

Zarade na razini streaming platformi?

General Motors (GM) je 2021. godine izvijestio da je zaradio više od 2 milijarde dolara prihoda od usluga pretplate na korištenje značajki u automobilima GM isto tako očekuje da će ta zarada porasti na 25 milijardi dolara do kraja desetljeća, što bi ih izjednačilo s Netflixom i Spotifyjem, primjerice. GM ima otprilike 16 milijuna vozila na cestama u SAD-u, od kojih oko četvrtina uključuje značajke za koje kupci plaćaju pretplatu.

Naše istraživanje pokazuje da su s pravom kombinacijom uvjerljivih ponuda kupci spremni potrošiti u prosjeku 135 dolara mjesečno za proizvode i usluge, rekao je Alan Wexler, viši potpredsjednik za inovacije i rast u GM-u, tijekom prezentacije na događaju za investitore tvrtke u prosincu 2021. godine.

To bi predstavljalo golemi pomak u načinu na koji se vozila reklamiraju i prodaju. Obično su tvornički opremljene opcije automobila trajne, bez obzira na to je li star 10 godina ili je li prodan dva ili tri puta više.

No, to se promijenilo posljednjih godina, dijelom zahvaljujući popularnosti Tesle i pojavi nadogradnji softvera putem bežične mreže. Tvrtka Elona Muska uvela je mikrotransakcije i trenutno prodaje pristup raznim značajkama nakon kupnje. Čak su isporučivali automobile s baterijama čiji je domet bio softverski ograničen, a vlasnici su mogli platiti naknadu za otključavanje punog kapaciteta baterije.

Neki stručnjaci predviđaju da bi to zapravo moglo potaknuti proizvođače automobila da ponude više softverskih ažuriranja kako bi se vozila razvijala nakon kupnje. Ali ideja da će proizvođači automobila obuzdati svoje najgore porive naizgled se čini naivnom, piše The Verge.

Stručnjaci skeptični

Proizvođači automobila sigurno žele da se kupci naviknu na ovo, ali iskreno, skeptičan sam da će to upaliti, smatra Sam Abuelsamid, glavni analitičar u Guidehouse Insights, industrijskoj konzultantskoj tvrtki.

Abuelsamid je primijetio i da su automobili skuplji nego ikad, s prosječnom cijenom od 48.000 dolara. S prelaskom industrije na proizvodnju više električnih vozila, očekuje se da će prosječni trošak porasti još više.

Ljudi se već osjećaju pritisnuti od strane autokuća, pa je malo vjerojatno da će prihvatiti ideju da plaćaju još više novca na stalnoj osnovi za pristup određenim značajkama udobnosti. Osim ako proizvođači automobila ne snize nabavnu cijenu novih vozila kako bi nadoknadili pretplatu, kupci si vjerojatno neće priuštiti i dodatne pretplate.

Izvor: The Verge

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju