Tehnologija je tijekom proteklih godina uvelike promijenila automobilsko tržište te je omogućila neke stvari o kojima smo prije mogli samo sanjati poput autonomne vožnje. No sve više kompanija ne koristi tehnologiju samo kako bi poboljšalo same automobile i njihove mogućnosti, već žele poboljšati sigurnost tako da kreću od glavnih uzroka najvećeg broja nesreća – ljudi, tj. vozača.

Jasno je koliko je opasno i pogibeljno kada pijana osoba sjedne za volan, ali veliku opasnost predstavljaju i umorni vozači, kao i osobe koji su pod velikim stresom te oni koji više vremena provode s mobitelom, umjesto s volanom u ruci. Volvo je nedavno najavio sustav kamera i senzora koji će pratiti vozače i njihovo psiho-fizičko stanje te će ih upozoriti, odnosno zaustaviti ako su vozači pijani, umorni ili ako ne prate na cestu, već su zauzeti gledanjem telefona i slično.

Volvo Volvo nas želi učiniti boljim vozačima i spasiti ljudske živote

Slične planove poput Vola ima i startup Affectiva koji je nastao iz MIT Media Laba – oni razvijaju tehnologiju za prepoznavanje emocija koju namjeravaju upotrijebiti u automobilima i koja će pratiti ponašanje vozača. Trenutno provode program praćenja emocionalnog stanja vozača te su za određeni novčani iznos, vozači u automobile postavili kamere i senzore koje prate njihovo ponašanje za volanom. Vozači su, naravno, bili svjesni kamera pa su se na početku opreznije ponašali i pazili su što rade, no brzo su se naviknuli na kamere i senzore i zaboravili da ih se prati i snima.

Zahvaljujući tom programu, do sada je prikupljeno jako puno podataka o ponašanju vozača poput izraza lica, načina razgovora i slično, nakon čega su te podatke obradili stručnjaci i povezali ih s određenom emocijama. Sljedeći korak bio je treniranje algoritama kako bi mogli prepoznati koji se izraz lica, pokret ili ton glasa može povezati s određenim emocionalnim stanjem - zahvaljujući tome, sustav danas može prepoznati kada je vozač bijesan, umoran, tužan i slično.

Nakon što prepozna stanje vozača, sustav može reagirati u skladu s tim emocionalnim stanjem – umornim vozačima može predložiti najbliži kafić u kojem se može malo odmoriti i popiti kavu, dok ljutim i bijesnim vozačima može aktivirati klasičnu glazbu i tako ih pokušati smiriti.

Naravno, u ovom slučaju, kao i s tehnologijom Volva, postavlja se pitanje privatnosti jer će vozače stalno netko nadgledati i pratiti te iz Affective smatraju kako je već sada važno započeti otvorene dijaloge i rasprave kako bi svi zajedno pronašli neko zajedničko rješenje oko balansa između uporabe tehnologije koja bi mogla spašavati živote i privatnosti korisnika.

Izvor: MIT Technology Review