Klarna je poznata fintech kompanija koja korisnicima omogućuje plaćanje proizvoda i usluga na rate (buy now, pay later) te surađuju s više od 575 tisuća trgovina i prodajnih lanaca. Broj zaposlenika ove tvrtke prije godinu dana iznosio je oko 4500, a sada je smanjen na oko 3500 i kako je to ranije objasnio izvršni direktor tvrtke Sebastian Siemiatkowski, oni više ne namjeravaju zapošljavati ljude, osim možda nekih inženjera.
U nedavnom intervjuu za Bloomberg TV rekao je kako smatra da danas umjetna inteligencija može obavljati sve poslove kao i ljudi te je samo pitanje kako će se ona implementirati i iskoristiti. Dodao je kako se nije dovoljno govorilo o tome što je Klarna napravila, a to je da su u kratko vrijeme ostali bez čak tisuću ljudi. Odlazak tako velikog broja zaposlenika smatra normalnim procesom za tehnološke kompanije u kojima se ljudi zadržavaju u prosjeku pet godina tako da svake godine dvadesetak posto ljudi napusti tvrtku. Upravo se to i njima dogodilo, no uz jednu veliku razliku. Na mjesta koja su zaposlenici napustili, nisu zaposlili nikoga. Tj. nisu zaposlili ljude, već su taj posao prebacili na umjetnu inteligenciju.
Rezultat takvog poteza jest da su se troškovi kompanije prilično smanjili, a svojim su zaposlenicima, odnosno onima koji su ostali, poručili da će i oni to osjetiti na visini plaće. Dakle, ideja je kako će, s manjim brojem zaposlenika u kompaniji, tj. manjim ukupnim troškovima, rasti plaće zaposlenika.
Ako se ovo o čemu Siemiatkowski govori počne primjenjivati na veći broj kompanija te ako zaposlenike koji napuste tvrtku ili odu u mirovinu zamijeni tehnologija, pitanje je gdje će ljudi koji ostanu bez posla naći novo radno mjesto?
To i jest jedan od najvećih strahova vezanih uz daljnji razvoj AI-a, iako šefovi tehnoloških kompanija uvjeravaju kako će situacija na tržištu rada zapravo biti bolja jer će ljudi raditi manje i samo one poslove koje žele, dok će neke ponavljajuće poslove poput službe za korisnike, većinom ili u potpunosti obavljati umjetna inteligencija.
Prema nekim različitim ranijim izvještajima, sljedećih godina brojni će zaposlenici trebati dodatne edukacije kako bi ostali konkurentni u AI svijetu, odnosno morat će razmisliti o promjeni zanimanja kako bi bili spremni za budućnosti u kojoj će sve više poslova koje su do sada obavljali ljudi, odrađivati umjetna inteligencija i roboti.
Izvor: Business Insider