Odavno je prošlo vrijeme kad su giganti poput Samsunga, Nokije ili HTC-a izrađivali hit mobitele, a nedugo potom, uslijedile bi kineske kopije, često vrlo upitne kvalitete. Domaći oportunisti kupovali bi takve uređaje i prodavali ih ovdje preko oglasnika, najčešće bez navođenja da se zapravo radi o kopiji. U međuvremenu, stvari su se izmijenile; Kinesko gospodarstvo proživljava golemi ushit, a tamošnje kompanije dobile su stručnjake i know-how, dok je infrastruktura već bila postojeća. Bitan je i razvoj jeftinih a izrazito moćnih čipova, kao što su oni iz tvrtke MediaTek – upravo te SoC-eve naći ćemo u većini današnjih uređaja iz kineske proizvodnje.
Određene kompanije već su se profilirale, izrađuju vlastite proizvode i stvaraju brand, koristeći pri tom kvalitetne materijale za izradu. Uređaj s top specifikacijama možete kupiti ispod tisuću kuna, jednostavno i relativno brzo. Kod nas i dalje vlada određeni strah pošto se radi o kupnji preko interneta, da ne kažem preko pola svijeta, a tu su i brojne, zasluženo rekao bih, predrasude. Upravo zato stiže ovaj članak, kako bi svi zainteresirani mogli doći do bitnih informacija.
Narudžba mobitela iz Kine
Razloga za ovaj potez ima mnogo, a najvažniji je, očito, cijena. Želite sirovu snagu top uređaja a ne želite biti opelješeni samo radi naziva proizvođača? Prva stvar je pronaći uređaj koji vam se sviđa i odgovara cijenom. Vrlo je bitno da kupujete isključivo iz poznatih i provjerenih trgovina, poput Banggooda, Geekbuyinga, Pandawilla, Hotmida, Tinydeala i dr. Svaka od njih ima vlastiti način poslovanja te je preporučeno prije kupnje upoznati se s politikom tvrtke, posebno kad su u pitanju stvari poput garancije i sl. Nakon što pronađete uređaj iz snova (srećom, većina stranica izrazito dobro dokumentira uređaje, počevši od brojnih fotografija samog modela, sučelja, detaljnih informacija o hardveru i softveru etc.), upišite njegovo ime u Google – vjerojatno je već bilo kupaca iz hrvatske s brojnim komentarima na domaćim web forumima. Ako uvidite da su iskustva pozitivna, slobodnije ćete obaviti kupnju (plaćanje karticama ili preko PayPala).
Važno je i prethodno se uvjeriti da uređaj radi na frekvencijama koje podržava vaš operater kad je 3G podatkovna veza u pitanju – mnogi su se opekli na ovome, stoga oprezno! Nekima je bitno da uređaj podržava Hrvatski jezik, tako da i to provjerite, posebno ako s engleskim ne stojite baš najbolje.
Što možete dobiti za neku prosječnu cijenu od, recimo 180 dolara? IPS FHD zaslon oko 5 inča, procesor s četiri ili osam jezgri, 1 ili 2 GB radne memorije, višejezgreni grafički koprocesor i baterija koja će sve to izgurati kroz dan. Kad je softver u pitanju, Android dolazi najčešće u izvornom obliku ili tek malo prepravljen. Rezultati benchmark testova mogli bi vas iznenaditi, kao i opće performanse, bilo da je sučelje u pitanju ili neki bijesni igrači naslovi. Kamere broje velike brojke kad su megapikseli u pitanju, ali istina je da upravo ovdje Kinezi kaskaju, te vas očekuje nešto slabija kvaliteta (ništa strašno, najčešće u razini uređaja srednjeg cjenovnog razreda kod nas).
Kako pravilno obaviti kupnju
Vratimo se kupnji. Vrlo je bitna komunikacija s trgovinom odnosno prodavačem. Kinezi ponekad znaju biti prilično nemarni u svom poslu, što može izazvati probleme, iako se uglavnom radi o sitnicama. Zamolite trgovca (preko e-maila, ugrađene chat ili neke druge opcije za dopisivanje) da prije uplate provjeri imaju li uređaj na stanju, u točnoj boji koju ste odabrali. Računajte na to da mogu nastati i problemi u komunikaciji, stoga budite vrlo jasni oko svega što dogovarate.
Platite i čekajte poštara, uređaj može biti na Vašem kućnom pragu već za deset dana, iako se može odužiti i do čitav mjesec, a ponekad i više. Ako dostava potraje, nemojte paničariti, samo budite u kontaktu s prodavačem. Ako će vam tako biti lakše, prethodno se pobrinite da dobijete tzv. tracking number, u tom slučaju preko interneta možete u svakom trenutku provjeriti gdje se uređaj u tranzitu trenutno nalazi. Hoće li zapeti na carini? To je igra lutrije, ali pošto svota često nije velika, malo dodatnih troškova neće previše naškoditi. Vjerojatno će “proći”, ali se ipak pobrinite da imate dovoljno sredstava.
Trgovine mobitela specifične su po stvarima od kojih možete imati koristi; negdje će uz uređaj poslati dodatnu bateriju, zaštitu za zaslon ili možda gel case (bilo je slučajeva gdje ubace i čitav paket u raznim bojama).
Ono čega se svi boje; što ako uređaj stigne neispravan ili se potrga u garantnom roku? Zapakirajte ga sa svime što ste dobili, kontaktirajte trgovinu i zatražite adresu, a potom na poštu i pošaljite natrag za Kinu. Ovo bi vas moglo stajati, skoro pa 100 kuna. Naravno, tu je i čekanje da uređaj stigne na destinaciju, da servis utvrdi kvar (uvijek pokušajte tražiti novi uređaj umjesto servisa, ništa vas ne košta probati), problem se riješi i onda ponovo, čekanje da uređaj stigne u Hrvatsku.
Postoji li alternativa?
Ovo je nešto preko čega mnogi ne mogu prijeći, ali i za njih ima rješenje; kupnja uređaja od preprodavača s oglasnika (nešto veća cijena ali i rizik) ili pak kupnja iz domaćih, specijaliziranih trgovina što uvoze ove proizvode. Naravno, i ovdje je cijena veća, ali ipak razgovarate s nekim na domaćem jeziku, dostava traje svega koji dan, a pokriveni ste garancijom kao i našim zakonskim sustavom.
Ovo su neke osnovne stvari, za sve ostalo morat ćemo se pobrinuti u komentarima. Javite se sa svojim iskustvima, pozitivnim ili negativnim, recite mišljenje o određenom uređaju, trgovini, prepričajte neuobičajeno iskustvo, dajte nam neki savjet.