Elon Musk je uvjeren kako je autonomija budućnost te kako su robotaksiji, odnosno vozila kojima upravljaju računala, a ne ljudi od ključne važnosti za budućnost kompanije. Tesla godinama razvija svoj sustav asistencije vožnje (autopilot i FSD), koji i dalje ne dozvoljava vozačima da dignu ruke od volana i pogled s ceste, no to bi se trebalo promijeniti tijekom sljedećih godina. Kompanija je tako nedavno predstavila Cybercab, vozilo u kojem nema volana, niti papučica za gas i kočnicu tako da će u njemu upravljanje biti u potpunosti u rukama računala i softvera.
Da bi takva tehnologija bila sigurna, potrebna su testiranja - brojna i dugotrajna testiranja, kako u simuliranim uvjetima, tako i u stvarnim uvjetima, odnosno na javnim cestama. Takvo je testiranje, pokazao je nedavni izvještaj Business Insidera, čiji su novinari razgovarali s više Teslinih testnih vozača, iznimno stresno: Konstantno ste na adrenalinu tijekom cijele osmosatne smjene, objasnio je jedan vozač naglasivši kako se cijelo vrijeme osjećaju da su na rubu nečeg što bi moglo ozbiljno krenuti po zlu, a kada je promet u pitanju jasno je da je riječ o ugrožavanju ljudskih života.
Tesla testira autonomnu vožnju u okviru projekta Rodeo čiji je dio “tim za kritične intervencije” koji je treniran prepuste računalima upravljanje vozilom, čak i ako automobil napravi neke greške, što god mogu duže. Naime, što duže računalo upravlja vozilom, to Tesla može dobiti više podataka važnih za treniranje tehnologije. Dok se stručnjaci za autonomnu tehnologiju slažu kako bi takav pristup mogao ubrzati razvoj ovog softvera, on predstavlja i povećan rizik ne samo za vozače, već i druge sudionike u prometu i pješake. Zašto se Tesla odlučuje na takav riskantan način testiranja, na najbolji je način objasnio jedan od njenih inženjera koji je, kao i više testnih vozača koji su sudjelovali, a neki još sudjeluju u projektu Rodeo, razgovarao s novinarima Business Insidera: Ako imate roditelja koji će stalno pridržavati bicikl, dijete nikada neće naučiti. Sličan se princip, dakle, može primijeniti i na softver za autonomnu vožnju.
Prolazak kroz crveno, prijelaz u suprotni trak…
Vozači bi tako često Tesle pustili da nastave s vožnjom čak i nakon što bi automobil napravio grešku i čekali bi do zadnjeg trenutka prije nego bi preuzeli kontrolu u svoju ruke. Među inim, testni vozači spominjali su situacije u kojima su automobili prošli kroz crveno svjetlo, prešli u suprotni cestovni trak ili nisu pratili ograničenja brzine dok su računala upravljala vozilima. U razgovoru s novinarima, vozači su objasnili kako su ih njihovi nadređeni ohrabrivali da pokušavaju izbjeći preuzimanje kontrole nad vozilom, osim ako to nije bilo nužno. Tako su u više navrata kršili zakon kako bi prikupili podatke, no kako je naglasio jedan od vozača, njihovi nadređeni nikada nisu tražili da se zbog podataka krši zakon.
Testni vozači izdvojili su i neke od opasnijih situacija s kojima su se susretali - ponekad su u zadnji trenutak izbjegli sudare, a bilo je i situacija u kojima se autonomna Tesla zamalo zabila u skupinu pješaka. Vozači bi tako u prometnim ulicama testirali koliko blizu automobili mogu doći do pješačkih prijelaza s ljudima prije nego oni moraju reagirati - ponekad bi automobil zakočio prerano i kada nije bilo nikog na zebri, no ponekad su se vozači morali uključiti i zakočiti. Jedan vozač rekao je da su ponekad navečer odlazili u gradsku četvrt s barovima kako bi saznali kako će Teslin softver reagirati na pijane pješake i njihovo nepredvidljivo kretanje.
Jedan je vozač opisao situaciju u kojoj je Tesla zamalo udarila biciklista, koji je bio prestravljen situacijom: Automobil se zaletio na njega i sve što sam mogao napraviti jest nagaziti na kočnicu. Iz Tesle su pohvalili vozača rekavši mu kako je to upravo ono što su tražili od njega.
Ipak, ono što je najvažnije jest da nitko od vozača koji su sudjelovali u testiranju nije sudjelovao u prometnoj nesreći.
Ova taktika testiranja tehnologije na javnim cestama, jasno, nije specifična samo za Teslu te bivša sigurnosna savjetnica američke Nacionalne uprave za sigurnost u prometu Missy Cummings kaže da se sličnom taktikom služe i druge kompanije koje razvijaju autonomne automobile. Naglašava i kako su testni vozači posebno obučeni za takav posao te kako bi i sama vozila trebala biti propisno označena kako bi se tako upozorili pješaci i drugi automobili.
Izvor: Electrek