Gradi se prva zračna luka za leteće taksije

Zahvaljujući zračnom prijevozu mogu se izbjeći velike gužve i na željenu destinaciju doći jako brzo.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 16.12.2024. / 15:25

Leteći taksi Vertical Aerospacea (Foto: Vertical Aerospace)

Odgovor na pitanje kako smanjiti prometne gužve nije jednostavan. Stručnjaci daju različite prijedloge, no kada kao u Zagrebu imamo situaciju u kojoj je infrastruktura zastarjela, a broj automobila se konstantno povećava, čini se nemogućim doći do rješenja preko noći. Ako su ceste zagušene, jedno od rješenja jest da se promet odvija ispod zemlje, no gradnja metroa je iznimno skupa i traje jako dugo tako da se jednostavnijim čini da se dio prometa preseli - u zrak.

Zračni taksi Joby Aviationa Velika investicija Toyote: Uložili u kompaniju koja bi mogla radikalno promijeniti način prijevoza

Sve više kompanija testira zračne taksije te bi upravo ovo mogao biti dio rješenja za smanjenje gužvi i, čini se, idealno prijevozno sredstvo za kraće udaljenosti. Za takve letjelice ne treba klasična pista kao za zrakoplove jer one mogu polijetati i slijetati vertikalno (VTOL), a kako se većinom testiraju letjelice s električnim motorima, ne bi trebalo biti prevelikih problema niti s bukom koju stvaraju.

No da bi jednom ove ideje postale stvarnost, odnosno kako bi se teorija pretvorila u praksu, potrebna su brojna testiranja tehnologije, ali i infrastruktura koja će podržati ta testiranja i zračne taksije. Upravo na takvoj infrastrukturi, odnosno aerodromu za leteće taksije (mnogi ih nazivaju veriportima, zbog vertikalnog uzlijetanja i polijetanja) radi kompanija Skyports Infrastructure. Njegova izgradnja već je počela u blizini grada Bicestera, koji je smješten sjeverno od Oxforda u Velikoj Britaniji i bit će smješten preko puta postojećeg aerodroma.

Iz Skyports Infrastructurea kažu kako će ovo biti prvo mjesto, odnosno zona koja će biti u potpunosti sigurna za testiranje letjelica koje će moći vertikalno slijetati i polijetati. Na početku plan je da se taj veriport iskoristi kao glavno mjesto za testiranje različitih oblika transporta za koje ne treba duga pista jer će moći uzlijetati poput helikoptera, a među inim, tu će se testirati i leteći taksiji.

To, dakle, neće biti letjelice slične automobilima koje će moći poletjeti, već prije neka vrsta putničkih dronova s više elisa koje će se moći pomicati kako bi se mogli kretati vertikalno i horizontalno. Jedna vrsta takvih dronova koja se testira ima mjesto za pilota i četiri putnika te za njihovu prtljagu. Ovakav način prijevoza čini se idealnim od zračnih luka koje su obično smještene izvan gradova pa do njihova centra ili mjesta u blizini centra, čime bi se putovanje koje obično traje npr. 30-40 min, moglo smanjiti na samo desetak minuta.

VoloCity Tijekom Olimpijskih igara iznad Pariza su trebali poletjeti leteći taksiji, no to se nije dogodilo zbog veoma dobrog razloga

Ovakvi su objekti ključni kako bi se omogućila besprijekorna integracija električnih VTOL letjelica u naš zračni prostor i pomoći će ljudima u boljem shvaćanju pogodnosti koje donose, komentirali su iz Vertical Aerospacea, kompanije koja razvija svoje letjelice za The Sun. Oni već testiraju VTOL letjelice, no korištenje infrastrukture u blizini Bicestera pomoći će im u bržem razvoju i testiranju.

Proći će još vremena dok leteći taksiji postanu dostupni, no u ovaj oblik zračnog prijevoza, kao i infrastrukture sve se više ulaže tako da smo svakim danom sve bliži potpuno novom načinu prijevoza, no nije teško zaključiti kako takav prijevoz neće biti jeftin i, barem na početku, bit će rezerviran samo za one dubljeg džepa.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti