Uz ljekovite biljke su odrastali, a sad "obiteljski posao" dovode na novu razinu

Proizvesti prirodnu kozmetiku nije lako. Treba puno znanja, a kako nam otkrivaju iz Azene, i ne tako mali broj - promašaja.

Martina Čizmić | 04.11.2023. / 10:15

Startaj Hrvatska 2023: Predstavljanje kandidata_Azena
Startaj Hrvatska 2023: Predstavljanje kandidata_Azena (Foto: Nova Studio)

Kad profesionalni sportaši razmišljaju o kraju karijere, obično razmišljaju o tome što će raditi. Neki su se tijekom karijere pobrinuli za to i otvorili različite poslove, drugi pak nisu sigurni čime bi se bavili kad prestanu trenirati. 

No taj problem nije imala bivša odbojkašica Senna Ušić Jogunica. Ona je znala točno čime će se baviti - proizvodnjom prirodne kozmetike. Naime, ta mlada žena od malih je nogu, zajedno sa svojim bratićem Andrejem Azenićem, zahvaljujući njihovu djedu, bila okružena ljekovitim biljkama i prirodnim proizvodima. I dok je Senna gradila sportsku karijeru, Andrej je postao stručnjak za ljekovito bilje. 

Stoga ne iznenađuje da su njih dvoje udružili snage i pokrenuli proizvodnju prirodne kozmetike, koja se ovih dana posebno traži na tržištu. Kako je izgledao njihov početak i koliko je teško krenuti u takvu avanturu, otkrili su nam u razgovoru za Zimo. 

Od malih ste nogu bili okruženi ljekovitim biljem pa vaš ulazak u svijet prirodne kozmetike i nije tako iznenađujući. No koliko ste, kad ste odlučili krenuti u posao, zaista bili svjesni što to sve podrazumijeva? Imate li kakva poduzetničkog iskustva ili ste učili u hodu?

Veći dio života provela sam vezana za sport. Dijete sam vrhunskih sportaša, a i sama sam prošla sve korake bavljenja sportom od prvog izlaska na teren kao mala djevojčica pa do igranja za nacionalnu reprezentaciju na međunarodnim natjecanjima. To spominjem jer je sport jedna velika životna škola koja me naučila da nema preskakanja stepenica i da se svaki napredak na iduću stepenicu događa upornošću i predanim radom, uz činjenicu da je svaki mali korak jednako važan kao i veliki. Na kraju tog putovanja onaj tko je imao najviše vjere u sebe te sakupljao iskustvo u porazima i imao dovoljno hrabrosti primati mudrost od iskusnijih od sebe, taj je koji doživi svoju verziju traženog uspjeha. Tim rečeno, u avanturu poduzetništva upustila sam sa se s razmišljanjem da me isti takav put u nepoznato očekuje i u poduzetništvu izvan sportskih terena, ali da su primjenjive iste vrijednosti i pravila koja sam naučila u sportu i to mi je dalo hrabrosti i samopouzdanja. Posebno onaj dio da će doći mnogo prepreka i teških trenutaka koje su tamo da bi me ojačale i pogurale, ali i da će se uvijek pojaviti neki neočekivani pomagači kada mi bude najteže. Tako je i bilo. Inače, kao sportaš razumjela sam i dio sporta kao biznis - kroz rad sa upravama klubova, menadžerima, kroz rad s novinarima razumjela sam PR - na kraju krajeva shvaćala sam sebe kao poduzetnika u sportu na neki način, a proizvod kojim smo svi mi pokušavali zadiviti kupca, tj. publiku bila je ta strast, odnosno čežnja da se ostvari najbolji mogući rezultat zajedništvom, upornošću, vještinom te prelaženjem svojih vlastitih ograničenja. Isto nastojim prenijeti i na Azenu. Može se reći da me život pripremio kroz sport za sljedeće etape, a to su majčinstvo i poduzetništvo. Na obje uloge jednako sam zahvalna što mi pružaju veliku radost, ističe Senna.

Startaj Hrvatska 2023, Azena Startaj Hrvatska 2023_Azena (Foto: Nova Studio)

Tko vam je tijekom samih početaka bio najveća potpora i, ako bismo tako mogli reći, "pokusni kunić"? Vi sami ili ste angažirali i obitelj, prijatelje...

Najviše smo sami sebi bili pokusni kunići, uz većinu prijatelja i obitelji. Nekako bi moje kolegice i prijateljice onda primijetile te kremice i moju želju da eksperimentiram i sve bi, naravno, jer takve smo mi žene, onda zatražile da i njima dam da probaju. Suprug i njegovi prijatelji uvijek su bili prvi za testiranje muške kozmetike, npr. balzama poslije brijanja, kao i svih naših novih čajeva jer ih on jako voli piti. Uvijek se sjetim jedne simpatične zgode kada sam igrala u Kini s kolegicom Maggie Kozuch, koja je inače bila kapetanica Njemačke i vrlo uspješna i u dvoranskoj i pješčanoj odbojci, ali je vegan i voli sve što je alternativno u životu, inače smo i danas u kontaktu. Naime, neke kreme za tijelo i lice na kojima smo tada radili bile su bez ikakvih konzervansa i na nekima od neotvorenih pojavio se zeleni sloj gljivica. Kako sam neke od tih kremi dala Maggie, bilo mi je jako neugodno ujutro pri pomisli da je možda i ona dobila neku od njih. Prije nego što sam se ja sljedeće ujutro stigla ispričati, Maggie mi je rekla da joj je to najbolja krema koju je ikada probala, a posebno da joj je dokaz prirodnosti bio sloj gljivica na vrhu koje je samo odstranila - i pitala me da joj pod hitno nabavim još takve kozmetike. Eto, nisam imala što dalje reći o tome, otkriva Senna.

Koliko je dugo trebalo da usavršite recepture? Je li bilo spektakularnih promašaja? Kako uopće izgleda proces razvoja jednog vašeg proizvoda? Koliko tu ima tradicionalne recepture, a koliko modernih postupaka?

Bratić Andrej voditelj je Azena Inovacijskog centra, a to je zapravo ništa drugo nego jedan zamišljeni prostor u našoj mašti gdje je sve dopušteno. Naravno da maštu kombiniramo s našom Azena tradicijom i nasljeđem tih fitoterapeutskih znanja koja je Andrej stekao edukacijama i iskustvom. U kutku Azena ureda uvijek je 10-20 pripravaka koji su uvijek u fazi testiranja, 'samo što nisu' izišli na tržište. Naravno, prije nego što proizvod zaista i plasiramo na tržište, postoji čitav niz testova koje obavljamo i mi unutar Azene, ali i ovlašteni vanjski laboratorij. I da odgovorim na pitanje - apsolutno ima spektakularnih promašaja, ali taj je dio nužan da bi se putovalo tim putovanjem prema konačnom cilju. Bitno je tada ne posustati nego se ujutro probuditi s mišlju 'gdje možemo bolje'. Uglavnom, ako i pratite trendove u prirodnoj kozmetici, sada svi dolaze na našu mantru 'manje je više', tj. činjenicu da je kozmetika najbolja ako je manje sastojaka i da su svi sastojci prirodni te lako razumljivi svakom. Naravno, u samoj recepturi i načinu pripreme uvijek postoje određene tajne zanata koje su se stjecale desetljećima i što nas možda izdvaja od onih koji tek kreću na ovaj put, kao i kod vrhunskog kuhara koji ne otkriva svoje tajne jer ih je stjecao tisućama sati u kuhinji, tako je i kod nas – stotine puta morali smo baciti neku smjesu da bismo naučili kako dobiti konačan proizvod koji je maksimalno prirodan, učinkovit, dovoljno dugo stabilan te sukladan zahtjevima zakonodavnog okvira. Konačni proizvod zapravo je kombinacija tradicionalne recepture te modernih proizvodnih procesa i promišljanja. Moj deda, osnivač Azene, bio je vrlo energičan čovjek, osim što se bavio time, bio je i predsjednik odbojkaškog kluba, on i baka svaku su večer bili na treningu te putovali s nama, ali ostavio je desetke napisanih knjiga iza sebe, neke videe, ali imamo i nekoliko kutija pisama zahvale koje su mu ljudi slali prije interneta da mu zahvale jer su im Azena proizvodi pomogli. Namjera mi je to sve zaokružiti u neku priču, možda knjigu ili neki mali kutak kao muzej Azene, ali svakako ću objaviti ta sva njegova saznanja i promišljanja o fitoterapiji te odnosu čovjekova zdravlja s prirodom.

Koliko se vaš proizvodni proces promijenio od samih početaka do sada? Što su vam bili problemi s kojima ste se susreli na početku i kako ste ih riješili? Radite li sve ručno ili ste ipak angažirali neko tehnološko rješenje?

Nekada su naši baka i djeda ručno radili zaista sve, od prikupljanja bilja po polju, što su kasnije prepustili nekim dobavljačima s kojima i danas radimo pa do rezanja i savijanja kartona za kutije, a da ne govorim o dizajnu proizvoda, smišljanju imena koja su sva imala simbolično i više značenje, a za sve to bio je zadužen deda. Danas i dalje imamo te neke drvene kalupe preko kojih su se savijale kutije proizvoda, koji su tada značili život, a danas izgledaju smiješno. Danas smo ipak u 21. stoljeću, dobu interneta, što svima olakšava poslovanje, tako da imamo velike uštede vremena jer možemo naručiti sve što nam treba od najboljih dobavljača, bilo u Hrvatskoj ili na svjetskom tržištu. Svakako isto vrijedi i za prodaju jer nam je tržište cijeli svijet, iako smo mali, te me uvijek iznenadi kada nas pronađu ljudi iz raznih udaljenih kutova planeta. Tome doprinosi i činjenica da su Azena proizvodi dostupni u raznim manjim dućanima u turističkim mjestima Hrvatskoj, neki kampovi za svoje VIP klijente dijele naše specijalne poklon-pakete i onda nam se ti isti ljudi vraćaju kao kupci poslije. To nam pričinja veliko zadovoljstvo. Što se tiče tehnologije proizvodnje, i dalje najviše toga radimo ručno, a za neke smjese koristimo i moderni stroj za vakuumsko miješanje smjese, u čijoj nam je nabavi inače pomogla Zagrebačka županija kroz natječaj za sufinanciranje te im i ovim putem zahvaljujem. Za kraj odgovora, najbitniji dio cijelog procesa proizvodnje jest naše višedesetljetno iskustvo koje nam omogućava da najviše prirodnih sastojaka iz bilja dovedemo do kože korisnika sa što manje gubitka na kvaliteti. Kako tu uspijevamo, kombinacija je modernog i tradicionalnog, uz puno ljubavi, dodaje Andrej.

Startaj Hrvatska 2023: Azena Startaj Hrvatska 2023: Azena (Foto: Nova TV)

Na što morate posebno obratiti pozornost? Koliko je proizvodnja prirodne kozmetike drukčija od proizvodnje klasične? Što sve može poći po zlu?

Reći ću vam da raditi s prirodnom kozmetikom nije tek tako, što su mnogi koji su to i pokušali sigurno spoznali. Naime, vrlo je teško održati proizvod stabilnim tijekom svih faza procesa proizvodnje te se držati visokih zdravstveno-higijenskih zahtjeva cijelo vrijeme. Mi, recimo, još uvijek maceriramo neke biljke na starinski način, iako postoji moderan i brži način za to. Jednostavno smo naučili da za neke stvari modernije nije i bolje. Npr. da navedem spajanje raznih faza u posljednjem koraku kada se sve spajaju u konačan proizvod – za neke su nam trebale godine da skužimo cake, a za neke još uvijek tražimo način da zadrže stabilnost. Kod klasične kozmetike, kako kažete, puno je više raznih manje prirodnih spojeva i stabilizatora da bi se olakšala proizvodnja i smanjila mogućnost pogreške, ali to smanjuje prirodnost i kvalitetu proizvoda, prema mom mišljenju, naravno, a sve više ljudi uviđa isto, naglašava Andrej.

Kakve su povratne informacije u vašem slučaju? Što kupce najviše oduševljava? Imaju li kakve zamjerke ili sugestije?

Gledajte, Azena malo-pomalo ide prema globalnom tržištu. Mi smo ipak jedan mali brend iz Hrvatske s ograničenim mogućnostima ulaganja u promociju te nas ima samo toliko unutar tima. Evo, ja sam majka dvoje male djece, Andrej će upravo postati tata drugom djetetu. Dijelimo tu strast za razvojem i plasmanom Azena proizvoda sa svojim obiteljima i jasni su nam prioriteti – obitelj je ipak na prvom mjestu. Tim rečeno, mi ipak dobivamo mnogo povratnih informacija od ljudi iz svih krajeva Hrvatske, ali i čitavog svijeta koji su oduševljeni Azena proizvodima. Većinom su to ljudi koji imaju određeni viši stupanj edukacije i svijesti o prirodnim sastojcima, neki su imali zdravstvenih tegoba pa su se morali naučiti čitati etikete, ali zaista to je najzahvalniji dio našeg posla – dobiti povratne informacije kakve dobivamo. To nam je najveća motivacija da guramo dalje. Ohrabrujem se da će se to i nastaviti kako Azena bude rasla, ali nam je to nekako i obveza da ostanemo vjerni svojo tradiciji i razini prirodnosti, kaže Senna.

S obzirom na to da radite po vlastitoj recepturi, gdje i kako nabavljate sastojke za svoje proizvode? Surađujete li s domaćim proizvođačima ili se oslanjate na vlastite snage?

Imamo uglavnom domaće proizvođače s kojima surađujemo dugi niz godina. Kada neko esencijalno ulje ili ekstrakt ne možemo nabaviti u Hrvatskoj, EU ima odlične proizvođače te vrlo rigorozne certifikacijske uvjete, što veoma podržavamo. Npr. Francuzi su izvrsni u tom sektoru. Mi u Hrvatskoj mogli bismo više regulirati taj sektor, ali i pomagati proizvođače bilja kroz razvoj klastera i vertikalne integracije proizvodnje od polja do police, da ne govorim o plasmanu kroz turizam, ali to je neka tema kojom sam se prestao opterećivati, iako stojimo na raspolaganju ako nas itko želi kontaktirati. Mi kao Azena nemamo svojih poljoprivrednih kapaciteta, premda neke biljke sadimo u malim količinama čisto kao testne uzorke te da ostanemo u kontaktu sa zemljom. Namjera nam je i dalje zaokruživati taj dio kroz kooperantske odnose sa malim proizvođačima i OPG-ovima, kojih je u Hrvatskoj sve više i rado pronalazimo drage ljude koji su spremni na suradnju i razgovore, objašnjava Andrej.

Što za vas znači sudjelovanje u projektu "Startaj Hrvatska"?

Startaj Hrvatska za mene i Azenu još je jedna avantura, Naime, život i sport naučili su me da jedino u životu možemo napredovati kada se pomičemo izvan svoje zone komfora. Tako sam se i odlučila na sudjelovanje u ovom projektu, ali sam jako radosna i zadovoljna sada pri kraju svega. Naime, kroz suradnju sa SPAR-om upoznala sam pregršt jako motiviranih i profesionalnih ljudi koji imaju veliku strast da pomognu malim proizvođačima kao što smo mi i to me veoma motiviralo, tim više što je SPAR strana korporacija u Hrvatskoj, a toliko su motivirani. Čak i g. Helmut Fenzel, predsjednik Uprave, kao Austrijanac, naučio je govoriti tečno hrvatski. Pazite, najteži dio su mi bila snimanja na koja smo odlazili nekada i u sitnim noćnim satima. To je značilo biti odvojen od obitelji, nekada je mi je i suprug bio na putu, pa je dida Sven uskakao, a Andrejeva supruga Tena u visokom je stupnju trudnoće pritom radila sve donedavno jer je odvjetnica u obiteljskom uredu. Međutim, osim što smo mi izbivali od doma i što smo morali uvijek biti u najboljem izdanju zbog snimanja, svi ljudi iz SPAR-a također su bili uvijek tamo, uvijek nama na raspolaganju, s istom dozom entuzijazma i podrške. Veoma me se sve to dojmilo, zahvaljujem svima koji su sudjelovali u projektu Startaj Hrvatska, od snimateljskih ekipa do svih dragih ljudi iz SPAR-a koje sam susretala, uz sve druge kandidate čija me strast i hrabrost motivirala. Sve je to bilo jedno vrlo interesantno i podržavajuće putovanje za mene kao čovjeka i kao poduzetnicu. I još uvijek traje jer imamo tjedne promocije gdje susrećem ljude raznih profila, a gdje pričamo o svojim životnim radostima i nedaćama te kako je sve to povezano s Azena prirodnom kozmetikom, ističe na kraju Senna. 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti