Veliko istraživanje otkrilo "začarani krug" djece i ekrana

Roditelji bi trebali biti oprezni oko toga koje ekrane dopuštaju i koristiti roditeljski nadzor za upravljanje vremenom, upozoravaju znanstvenici.

Martina Čizmić | 11.06.2025. / 08:42 komentari
Djeca i ekrani, ilustracija (Foto: Getty Images)

 Vrijeme koje djeca i mladi provode pred ekranima povećava se iz godine u godinu. Dijelom su za to odgovorne društvene mreže koje svojim sadržajem privlače korisnike da ostanu što dulje, no dijelom je za to odgovoran i moderan život koji djeci nudi sve informacije koje im trebaju (i ne trebaju) na samo nekoliko dodira po ekranu.

tri vijesti o kojima se priča Boeing 787 Dreamliner Vrhunski zrakoplov za duga putovanja Što znamo o Boeing 787-8 Dreamlineru, koji se srušio na putu za London? BYD Seal 06 EV Cjenovni rat Kinezima je cijenom gotovo nemoguće konkurirati: Za jednu Teslu, dobijete 2 BYD-ova nova Seala Mladić tipka na mobitel, ilustracija Rizik za sigurnost Imate neku od ovih aplikacija na svom pametnom telefonu? Odmah je izbrišite

No, istraživanje koje je objavilo Američko psihološko udruženje, a koje je obuhvatilo analizu podataka više od 292 tisuće djece diljem svijeta, pokazalo je da previše vremena pred ekranima može uzrokovati emocionalne i probleme u ponašanju kod djece. Problem je i kako se djeca onda nose s tim problemima.

Djeca ispred ekrana, ilustracija Zabrinjavajući podaci: Čak 40 posto djece ne prepoznaje sadržaj influencera kao oglašavanje

Djeca provode sve više vremena pred ekranima, za sve, od zabave do domaće zadaće i slanja poruka prijateljima, rekao je u objavi za medije, Michael Noetel, doktor znanosti, izvanredni profesor na Školi za psihologiju Sveučilišta Queensland i jedan od autora studije. Otkrili smo da povećano vrijeme provedeno pred ekranima može dovesti do emocionalnih i bihevioralnih problema, a djeca s tim problemima često se okreću ekranima kako bi se nosila s njima.

Analizom podataka istraživači su željeli bolje razumijeti odnos između vremena provedenog pred ekranom i socioemocionalnih problema. Fokusirali su se na studije sa sudionicima mlađima od 10 godina, gdje su djeca praćena barem 6 mjeseci, a aktivnosti koje su mjerene su uključivale vrijeme provedeno na društvenim mrežama, videoigrama, gledanju televizije i online rješavanju školskih zadataka.

Otkrili su da, što su više djeca koristila ekrane, to je bila veća vjerojatnost da će razviti socioemocionalne probleme potput anksioznosti i depresije, agresije i hiperaktivnosti. Osim toga, otkrili su i da djeca koja već imaju određene socioemocionalne probleme rješenje pokušavaju pronaći - upravo u ekranima. I tu se stvara zatvoreni krug.

Istraživači upozoravaju da su djeca u dobi od 6 do 10 godina imala veću vjerojatnost razvoja socioemocionalnih problema tijekom intenzivnog korištenja ekrana, od djece mlađe od 5 godina. Treba istaknuti i kako su djevojčice bile sklonije razvoju problema, dok su dječaci češće koristili ekrane kao alat za suočavanje sa socioemocionalnim izazovima.

Obitelj s ekranima, ilustracija Roditelji, oprez: Ova svakodnevna navika može negativno djelovati na vašu djecu

Primijetili su i kako je intenzivno krištenje videoigara bilo povezano s većim rizikom za razvoj problema u usporedbi s korištenjem ekrana u obrazovne ili rekreacijske svrhe.

Roditelji bi trebali biti oprezni oko toga koje ekrane dopuštaju i koristiti roditeljski nadzor za upravljanje vremenom, rekao je Noetel. Također je napomenuo da bi djeci koja intenzivno koriste ekrane mogla biti potrebna emocionalna podrška, a ne samo ograničenja.

Vezane vijesti

Još vijesti