Znanstvenici napravili novu vrstu hibridne hrane uzgojivši stanice govedine u zrnima riže

Korejski znanstvenici stvorili su novu hibridnu hranu ugrađujući laboratorijski uzgojene stanice mesa u zrna riže i nudeći održivo proteinsko rješenje.

Branimir Vorša | 15.02.2024. / 11:11

Riža obogaćena stanicama govedine
Riža obogaćena stanicama govedine (Foto: Yonsei Univrsity)

U pokušaju da se pozabave problemom za okoliš koji uzrokuje rastuća globalna populacija i proizvodnja hrane, korejski znanstvenici razvili su inovativan pristup mesu uzgojenom u laboratoriju. Umjesto tradicionalnih metoda, stvorili su hibridnu hranu, uzgajajući goveđu mast i mišićne stanice unutar zrna riže.

Biomolekularni inženjer Sohyeon Park sa Sveučilišta Yonsei predviđa budućnost u kojoj bi ta mješavina, nalik mješavini mljevenog mesa i riže, mogla ublažiti pritisak potražnje za hranom.

Pranje riže Treba li prati rižu prije jela? Treba, ali stručnjakinja objašnjava pravi razlog zbog kojeg je to dobro činiti

Zamislite dobivanje svih hranjivih tvari koje su nam potrebne iz stanično uzgojene proteinske riže, ističe Park, naglašavajući nutritivne prednosti tog hibrida. Istraživanje vezano za to objavljeno je u časopisu Matter.

Riža, koja inače sadrži 80 posto škroba, može poslužiti kao izvrsna podloga za životinjske stanice uzgojene u laboratoriju, za razvoj tkiva. Oblažući zrna riže ribljom želatinom i enzimima, znanstvenici su ih uzgajali matičnim stanicama kravljeg mišića i masti. Dobivena hibridna riža pokazala je povećanu čvrstoću i lomljivost, s 8 posto više proteina i 7 posto više masti od netretirane riže.

Ključno je da se proizvodnja hibridne riže pokazala ekološki održivijom i troškovno učinkovitijom u usporedbi s tradicionalnom proizvodnjom govedine. Tim je izračunao da proizvodnja hibridne riže stvara samo 6,27 kilograma ugljičnog dioksida na 100 grama proteina, dok proizvodnja govedine za istu količinu oslobađa 49,89 kilograma CO2. Dodatno, procjenjuje se da će hibridna riža koštati potrošače oko 15 posto cijene govedine po kilogramu.

Značajno je da se profil okusa riže promijenio s dodatkom goveđeg mišića i masti, uvodeći i različite spojeve mirisa. Znanstvenici vjeruju da bi te varijacije mogle biti intrigantne za kulinarsko eksperimentiranje. Iako proizvodni proces treba poboljšati kako bi se skratilo vrijeme proizvodnje, znanstvenici vide ogroman potencijal za ovu hibridnu hranu na bazi žitarica.

Zrakoplov u letu "Ispada da svinje doista lete": Zrakoplovi bi uskoro mogli letjeti na svinjskoj masti, no to neće smanjiti štetne emisije

Nisam očekivao da će stanice tako dobro rasti u riži. Sada vidim mogućnosti za ovu hibridnu hranu na bazi žitarica. Jednog bi dana mogla poslužiti kao pomoć u hrani za glađu pogođena područja, vojne obroke ili čak svemirsku hranu , rekao je Park.