Znanstvenici otkrili pravo "groblje" planeta: Ovo bi otkriće moglo baciti svjetlo na budućnost našeg Sunčeva sustava

Ove zvijezde pokazuju da Zemlja nije jedinstvena. Postoje i drugi planetarni sustavi s planetima sličnima Zemlji, istaknula je voditeljica studije, Abbigail Elms.

Martina Čizmić | 09.11.2022. / 15:51

Umjetnički prikaz dva bijela patuljka (crvene i plave boje) (Foto: University of Warwick/dr. Mark Garlick)

Astronomi su otkrili nešto zaista grozno u prostranstvima svemira - solarni sustav poput našeg, koji je jednom imao planete na kojima je mogao postojati život. No, sad se tamo nalaze samo ostaci nekadašnjih planeta.

Kako je navedeno u studiji objavljenoj u Montly Notices of the Royal Astronomical Society, zvijezda koja je jednom bila u središtu tog sustava, sad je samo bijeli patuljak, ostatak nekadašnje zvijezde.

Znanstvenicima je to posebno zanimljivo jer se predviđa da bi i naše Sunce, s vremenom moglo "umrijeti" i pretvoriti se u bijelog patuljka. Stoga znanstvenici smatraju da je otkriveni solarni sustav zapravo pokazatelj što bi se moglo dogoditi s našim Sunčevim sustavom u budućnosti.

V380 Orionis FOTO Svemirski teleskop Hubble snimio "svemirsku ključanicu" usred maglice, nitko ne zna kako je nastala

Pronašli smo najstarije ostatke u Mliječnoj stazi koji su prepuni planeta koji su nekad nalikovali Zemlji, istaknula je voditeljica studije, doktorandica sa Sveučilišta Warwick, Abbigail Elms. Nevjerojatno je kad pomislite da se to dogodilo prije deset milijardi godina i da su ti planeti odumrli prije no što se Zemlja formirala.

Koristeći spektroskopske i fotometričke podatke iz Gaie i Europskog južnog opservatorija, astronomi su utvrdili da je odumrla zvijezda, nazvana WDJ2147-4035 stara oko 10,7 milijardi godina, od čega je posljednjih 10,2 milijarde godina provela hladeći se.

Osim toga, uspjeli su utvrditi sastav tog bijelog patuljka. Tako su otkrili tragove natrija, litija, kalija, a možda čak i ugljika.

Elms i njen tim analizirali su ostatke i drugog bijelog patuljka u tom sustavu, te otkrili kako se na površini te zvijezde mogu pronaći tragovi koji podsjećaju na sastav Zemljine kore.

Neutronska zvijezda, ilustracija Novi misterij svemira: U ostacima supernove pronađena vrlo neobična i dosad nikad viđena zvijezda

Ove zvijezde pokazuju da Zemlja nije jedinstvena. Postoje i drugi planetarni sustavi s planetima sličnima Zemlji, istaknula je Elms.

Kad su se ove zvijezde formirale prije više od 10 milijardi godina, svemir je obilovao s puno manje metala nego što ima sad, jer se metali stvaraju u ogromnim zvjezdanim eksplozijama. Dva promatrana bijela patuljka daju uzbudljiv pogled u formiranje planeta u okruženju koje je siromašno metalima i bogato plinovima, a to su drugačiji uvjeti od onih u kojima se formirao naš Sunčev sustav, pojasnio je profesor Pier-Emmanuel Tremblay sa Sveučilišta Warwick.

Izvor: EurekaAlert