Znanstvenici otkrili promjene na Mjesecu koje bi mogle utjecati na buduće misije

Otkrića bi mogla utjecati ne samo na budućnost Mjeseca, već i na budućnost ljudskih misija na tom planetu.

Martina Čizmić | 03.02.2024. / 11:51

Prikaz gradnje nastambi na Mjesecu (Foto: ICON Build)

Podignemo li pogled prema noćnom nebu i promotrimo Mjesec, primijetit ćemo da se iz dana u dan, njegova veličina mijenja. To je posljedica količine svjetlosti koja se odbija od površine Mjeseca, odnosno njegove mijene.

No, znanstvenici su otkrili kako Mjesec zaista mijenja svoju veličinu. U studiji objavljenoj u časopisu The Planetary Science Journal, znanstvenici sugeriraju da se Mjesec još uvijek aktivno smanjuje.

Analiza podataka koje je prikupio NASA-in orbiter Lunar Reconnaissance, pokazala je kako se Mjesec sustavno smanjuje, što je, smatraju znanstvenici, vjerojatno rezultat hlađenja njegove jezgre. To dovodi ne samo do stvaranja novih pukotina na Mjesečevoj površini, već i do učestalih potresa. Istraživači su otkrili da su potresi jedan od razloga zašto se Mjesečev opseg smanjio za više od 50 metara u posljednjih nekoliko stotina milijuna godina.

Mjesec i Zemlja Novi misterij na Mjesecu: Znanstvenici proučavaju tvar koja pokazuje neobična magnetska i reflektirajuća svojstva

Kako bi utvrdili koliko zapravo potresi utječu na Mjesečevu stabilnost, znanstvenici su za usporedbu uzeli podatke iz ere Apolla.

Naše modeliranje sugerira da su plitki potresi koji mogu izazvati snažno podrhtavanje tla u južnoj polarnoj regiji mogući zbog klizanja na postojećim rasjedima ili formiranja novih rasjeda, rekao je glavni autor i viši znanstvenik iz Nacionalnog muzeja zraka i svemira, Thomas Watters.

Kako pojašnjavaju autori u studiji, Mjesečeva površina je rahla i suha, sastavljena od šljunka i prašine. Rahli sedimenti čine vrlo mogućim pojavu podrhtavanja i klizišta.

To bi moglo utjecati ne samo na budućnost Mjeseca, već i na budućnost ljudskih misija na tom planetu. Naime, znanstvenici upozoravaju kako bi potresi na Mjesecu mogli biti dovoljno jaki da potencijalno oštete građevine koje bi ljudi tamo napravili.

Robot graditelj Scaling Omnidirectional Lattice Locomoting Explorer (SOLL-E) NASA razvija tim robota koji će graditi svemirsku infrastrukturu

Stoga će,prije nego što se ljudi vrate na Mjesec i tamo naprave svojevrsnu bazu, trebati dobro proučiti gdje je seizmička aktivnost najveća, a gdje bi moglo biti sigurno graditi. S obzirom na to da je površina Mjeseca rastresita i drugačija od one na Zemlji, a potresi koji se tamo događaju mogu trajati satima, jasno je da će svemirske agencije koje žele poslati ljude da tamo trajno borave, morati bolje razraditi svoje planove.