Znanstvenici proučavali upotrebu marihuane pa došli do zanimljivo otkrića: Čini se da mijenja ključan dio u našim tijelima

Dugotrajna konzumacija marihuane može dovesti do promjena u genetskom kodu, ali znanstvenici još nisu sigurni kakve to posljedice može imati.

Martina Čizmić | 31.07.2023. / 13:31

Pušenje marihuane, ilustracija (Foto: Getty Images)

O tome kako konzumacija marihuane utječe na osobu, rađene su brojne studije. No, posljednja u nizu, objavljena u časopisu Molecular Chemistry, istraživala je dugotraju konzumaciju marihuane i došla do pomalo iznenađujućih otkrića.

Naime, znanstvenici sa Sveučilišta Northwestern, otkrili su da redovita, dugotrajna konzumacija marihuane može dovesti do promjena u genetskom kodu osobe, koje se potom možda mogu prenijeti i na njegove potomke.

Žena priprema joint, ilustracija Legalizacija kanabisa dovela je do opasne pojave, pogotovo među djecom

Tijekom studije, znanstvenici su proučavali uzorke krvi više od 1000 odraslih osoba tijekom perioda od 20 godina. Posebna je pozornost posvećena epigenomu, kemijskom spoju koji kontrolira ekspresiju gena.

Unatoč rastućoj popularnosti, kao i nedavnoj legalizaciji od strane nekoliko država, učinak marihuane na epigenetske čimbenike nije dobro proučen, rekla je Lifang Hou, epidemiologinja na Sveučilištu Northwestern. Prethodno smo identificirali povezanost između upotrebe marihuane i procesa starenja kao što je uhvaćeno kroz metilaciju DNK. Željeli smo dodatno istražiti jesu li specifični epigenetski čimbenici povezani s marihuanom i jesu li ti čimbenici povezani sa zdravstvenim ishodima.

Pušenje marihuane, ilustracija Pazite u čijem društvu konzumirate marihuanu, za neke bi to moglo biti opasno po život

U uzorcima koje su prikupili, znanstvenici su pronali 22 markera metilacije DNK povezanih s nedavnom konzumacijom i 31 povezanih s dugotrajnom konzumacijom marihuane.

Znanstvenici su otkrili da zaista postoje promjene u epigenomu i to u obliku dodatka metilacije DNK (proces koji inhibira prepisivanje gena). Što te promjene točno znače, još uvijek nije jasno, ali poznato je da je abnormalna metilacija DNK povezana s nastankom raka. Također, promjene u genima moguće je prenijeti na potomke koji nastanu nakon što se ta promjena dogodila.

Zanimljivo, stalno smo pronalazili jedan marker koji je ranije bio povezan s korištenjem duhanskih proizvoda, što sugerira na zajedničku epigenetičku regulaciju između korištenja duhana i marihuane, pojasnila je Lifang Hou, epidemiologinja na Sveučilštu Nortwestern.

Slika nije dostupna Znanstvenici upozoravaju na potencijalnu opasnost pušenja marihuane, a nema veze s njezinim narkotičkim učincima

Dodaje kako će biti potrebne dodatne studije kako bi se utvrdilo jesu li takve promjene vidljive i u različitim populacijama, odnosno kako dugoročno utječu na pojedince pogotovo u kontekstu ranijih studija koje su povezale konzumaciju marihuane s bipolarnim poremećajima i šizofrenijom.