Bivši inženjer za kontrolu kvalitete u Boeingu s 32-godišnjim iskustvom u toj tvrtki, John Barnett, tvrdi da četvrtina sustava za opskrbu kisikom u Beoingu 787 Dreamliner može sadržavati manjkavosti i zakazati u trenutku kad je njihovo funkcioniranje ključno i potrebno.
Barnett ne tvrdi samo to već i da su se ti dijelovi namjerno ugrađivali u zrakoplove na proizvodnoj liniji u Boeingovoj tvornici.
Iz Boeinga poriču sve Barnettove tvrdnje te napominju da su njihovi zrakoplovi izgrađeni po najvišim standardima kvalitete i sigurnosti.
Boing se inače nalazi pod povećalom javnosti nakon dvije katastrofalne zrakoplovne nesreće u kojima su sudjelovali njihovi zrakoplovi 737 MAX.
Barnett je od 2010. godine radio kao menadžer za kvalitetu u Beoingovoj tvornici u Južnoj Karolini, jedna od dviju u kojima se proizvodi spomenuti zrakoplov 787 Dreamliner, perjanica Boeingove flote.
Navedeni zrakoplov velik je izvor prihoda za kompaniju i pravi je hit među zračnim kompanijama, no Barnett tvrdi da je žurba u puštanju tog zrakoplova na tržište s proizvodne linije kompromitirala njegovu sigurnost.
Barnett je 2016. godine otkrio probleme sa sustavima za ospkrbu kisikom koji bi trebali proraditi u izvanrednim situacijama. Ti bi sustavi trebali na životu držati putnike i posadu zrakoplova ako dođe do iznenadne dekompresije kabine zbog bilo kojeg razloga. U tom slučaju sa stropa zrakoplova trebale bi ispasti maske za disanje, povezane sa spremnikom s kisikom.
Bez tog bi sustava putnici i posada u zrakoplovu na 10 kilometara visine izgubili svijest u manje od jedne minute. Nedostatak kisika nakon toga može izazvati i trajne posljedice, poput oštećenja u mozgu.
Barnett tvrdi da je kad je testirao sustave za dekompresiju koji su pretrpjeli mala, kozmetička oštećenja, otkrio da neki spremnici kisika ne funkcioniraju kako treba. Zatražio je nakon toga testiranje istih sustava direktno s proizvodne linije i od 300 testiranih potpuno novih sustava, njih 75 nije ispravno radilo, odnosno njih 25 posto je zakazalo.
Boeingovi menadžeri daljnju su istragu zaustavili, tvrdi Barnett, koji je 2017. godine uložio i žalbu nadležnom američkom regulatornom tijelu FAA. Iz FAA su mu odgovorili da ne mogu djelovati jer su im u Boeingu rekli da rade na tom problemu.
Boeing je, naravno, sve Barnettove tvrdnje porekao. Priznaju da su 2017. godine otkriveni kvarovi na dijelu boca s kisikom kojima ih snabdijeva vanjski dobavljač te da su istom dobavljaču prijavili problem. Iz Boeinga dodaju da boce s kisikom u kvaru nisu završile u zrakoplovima.
Barnett međutim optužuje Boeing i za kršenje vlastitih proizvodnih procedura, odnosno sustava za praćenje dijelova zrakoplova tijekom njihova sklapanja te da se na taj način omogućilo više neispravnih dijelova da se "izgube".
On tvrdi da su radnici u tvornici čak u zrakoplove ugrađivali i otpadne dijelove te da je za barem jedan takav slučaj znao i jedan visoki menadžer tvrtke. Barnett kaže da se tako radilo kako bi se uštedjelo na vremenu i zato što tvornica u Južnoj Karolini radi po striktnom rasporedu i budžetu.
Iz Boeinga tvrde da su u međuvremenu riješili čitav problem s bocama kisika i nestandardnim dijelovima zrakoplova, no izvori iz same tvornice tvrde da se takve stvari i dalje mogu dogoditi.
Barnett više ne radi u Boeingu i trenutačno je u pravnom sporu s tom tvrtkom i optužuje ih za narušavanje njegova ugleda i karijere zbog isticanja propusta. Boeing sve to poriče te tvrde da je Barnett imao druge planove za mirovinu i da je sam otišao u mirovinu.
Boeingov zviždač tvrdi da ga je prvi put u životu strah dopustiti svojoj obitelji da leti Boeingovim zrakoplovima.
Tvrtka je u međuvremenu i u suradnji s FAA provela neovisan rigorozan inspekcijski nadzor svojih sigurnosnih mjera te je kao rezultat toga krajem rujna 2019. najavila izmjene u više svojih sigurnosnih struktura.
Barnett nije uvjeren da će se išta promijeniti. S obzirom na godine mog iskustva i povijest zrakoplovnih nesreća, vjerujem da je samo pitanje vremena kad će se nešto dogoditi s 787-icom. Nadam se da griješim, kaže na kraju.
Izvor: BBC