Današnji užurbani tempo života doveo je do toga da se ljudi međusobno sve više otuđuju, a samim time, u nedostatku vremena i volje, svoje vlastite probleme sve više guraju pod tepih. Stigma koju društvo često i dalje ima prema osobama koje u određenim teškim životnim situacijama odluče potražiti psihološku pomoć, i dalje je uvelike prisutna. Upravo u tim trenucima od velikog je značaja upravo online psihološko savjetovanje koje nudi anonimnu pomoć svima koji si žele olakšati trenutnu situaciju i trenutačno riješiti ili ublažiti problem te pronaći učinkovito rješenje.
O temi e-savjetovanja razgovarali smo sa stručnim suradnicama Plavog telefona, socijalnom pedagoginjom Martinom Prosoli i psihologinjom Anom Krajačić, koje su nam pojasnile termine e-psihološkog savjetovanje te kome je ovakav oblik savjetovanja namijenjen i u kojim je situacijama potrebno klasično, a kada online savjetovanje.
Što je e-psihološko savjetovanje i kome se preporučuje/kome je namijenjeno?
E- psihološko savjetovanje je pružanje podrške i pomoći osobama u potrebi elektronskim putem. Savjetovanje služi kako bismo druge saslušali, razumjeli, utješili te informirali i savjetovali oko njihovih problema. Također, cilj savjetovanja je poučiti osobu novim vještinama koje će joj omogućiti da se učinkovitije suočava s novim životnim situacijama i prilagođava im se ili uputiti osobu na institucije i udruge koje joj u tome mogu pomoći.
Namijenjeno je svima kojima je potrebna pomoć (djeca, mladi, odrasli, osobe starije životne dobi), a posebno je pristupačna osobama koje redovito koriste internet, koje se nalaze na udaljenim područjima, područjima u kojima nema odgovarajuće stručne osobe te su onemogućeni u dolasku u savjetovalište, koje su sklonije pismenom od verbalnog izražavanja, imaju veću potrebu za povjerljivošću te izbjegavaju osobnu komunikaciju sa stručnjakom (licem u lice).
Prema vašem iskustvu, koriste li korisnici više telefon ili online chat/e-mail? Koji je omjer korisnika koji zovu Liniju pomoći i onih koji se obraćaju pismenim putem?
Unatoč intenzivnom interesu za društvene mreže, iskustvo Plavog telefona pokazuje kako je savjetovanje putem telefona i dalje aktualno. Prema našoj internoj statistici, primjećuje se da korisnici češće koriste telefon. Može se reći kako otprilike na svaki pristigli e-mail/chat, Linija pomoći Plavi telefon zaprimi 12 poziva.
Kada je preporučljivo zvati telefon psihološke pomoći, a kada se javiti putem elektroničke pošte/chata?
Telefon je preporučljivo zvati kada se radi o „lakšem“ problemu, uz koje nije vezano puno informacija, kako sam razgovor ne bi dugo trajao te kako bi ga se moglo riješiti u kraćem roku. Također, poželjno je zvati kada je problem alarmantan i ne može čekati, već je potrebno odmah reagirati, jer se na e-mail odgovor, čeka neko vrijeme, dok je putem telefona psihološka pomoć dostupna odmah, nema čekanja na odgovor, ili na termin, ukoliko se radi o razgovoru licem u lice, već samo treba nazvati. Također, dobro je nazvati ako trebamo informaciju o nekoj udruzi, gdje se možemo dalje javiti na savjetovanje licem u lice, ili ako općenito trebamo neke kraće informacije.
Mail je bolji kod kompleksnijih priča i problema, koje je jednostavnije pročitati i potom posložiti odgovor. Također, dobro je kod manje hitnih problema, koji mogu pričekati nekoliko dana.
Tko sve traži psihološku pomoć na internetu? Koja dobna skupina najviše koristi Facebook Messenger?
Naša iskustva pokazuju da psihološku pomoć na internetu uglavnom traže adolescenti i osobe rane odrasle dobi. Vezano uz problematiku zbog koje traže psihološku pomoć, korisnici se najčešće javljaju zbog obiteljskih problema ili psiholoških poteškoća (depresija, anksioznost). To je problematika koju uglavnom susrećemo i kroz telefonsko savjetovanje na Liniji pomoći Plavi telefon.
Kakvu vrstu pomoći korisnici mogu dobiti na ovakav način?
Mogu dobiti drugačiju perspektivu i pogled na svoj položaj i problem. Također, mogu dobiti i konkretne savjete što i kako učiniti u pojedinoj situaciji te mogu dobiti i podatak o tome gdje sve još mogu potražiti pomoć (ako se radi o savjetovanju licem u lice, pravnim savjetima i slično).
Koliko je i u kojoj mjeri današnja tehnologija korisnicima pomaže da se otvore i potraže pomoć online?
Vjerujemo da im pomaže u velikoj mjeri da se otvore jer putem e-maila mogu ostati u potpunosti anonimni i na distanci. Budući da je u našem društvu još uvijek velika stigma vezana uz psihičke bolesti, zapravo bilo kakvu potrebu za psihološkom pomoći i podrškom, ovako se ne moraju bojati da će itko znati da su potražili istu, već se mogu osjećati sigurno i zaštićeno, ukoliko im je to potrebno. Ako postoje prepreke u komunikaciji kod osobe, nema srama i neugode od prvog kontakta s terapeutom. Također, ako se radi o ljudima koji pate od depresije ili jednostavno više nemaju volje, ni energije, komunikacija putem Interneta im je vrlo jednostavna jer ne zahtijeva da se sređuju, ni izlaze iz kuće te oduzima puno manje vremena od odlazaka na savjetovanje i dolazaka s njega te se sve događa u ugodnosti doma osobe. Isto tako, e-savjetovanje je praktički besplatno jer se plaća samo rata interneta, a samo savjetovanje ne košta ništa. Zato je prihvatljivo i osobama lošijeg finacijskog stanja jer danas pristup internetu imaju gotovo svi te na taj način nema dodatnih troškova. Također, pisanje omogućuje jasniji uvid u problem jer dok pišemo provjeravamo što smo napisali i zapažamo te pišemo sporije nego što govorimo. Isto tako, mailove možemo čitati više puta kako bismo se prisjetili određenog savjeta i odgovora stručne osobe.
Za više informacija o Plavom telefonu, projektima i programima koje provode te pružanju klasične, kao i e-psihološke pomoći, posjetite web i/ili Facebook stranicu Plavog telefona.