Hrvatske kompanije masovno šalju radnike na rad od kuće: Brojne su prednosti, ali i zamke kućnog ureda

Kako bi uspješno radili od kuće i bili što produktivniji potrebna je dobra organizacija i samokontrola, no i svijest vaših ukućana da zaista radite i da vam treba mir, što je teško, a često i nemoguće ako su s vama u kući i (mala) djeca.

Hrvoje Jurman
Hrvoje Jurman | 14.03.2020. / 08:00 komentari
Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Zahvaljujući internetu i digitalnim alatima, rad od kuće dijelu zaposlenika odavno je zamijenio klasične urede te danas iz Hrvatske bez problema možete raditi za kompanije u bilo kojem dijelu svijeta. Svi koji rade iz svoja četiri zida upoznati su sa svim prednostima i manama te brojnim zamkama koje krije kućni ured, a s njima su se ovih dana počeli upoznavati i brojni zaposlenici u Hrvatskoj.

tri vijesti o kojima se priča Vrijeme na Zemlji, ilustracija zemlja je poludjela Znanstvenici upozoravaju: Dolazi dan kakav čovječanstvo još nije doživjelo Protuzračni sustav Raven 70 posto učinkovitosti VIDEO Pogledajte protuzračni sustav koji su Britanci u 3 mjeseca sklepali za Ukrajinu i koji skida ruske dronove kao muhe s neba Kineski hipersonični projektili "Kill web" Amerikanci paničare jer Kina ima sustav za ciljanje zbog kojeg američke snage nisu sigurne ni na "sigurnoj" udaljenosti

Kako bi se spriječilo širenje koronavirusa, umjesto u uredima, veliki broj zaposlenika hrvatskih kompanija radit će od kuće, za što se potrebno dobro pripremiti jer rad od kuće ne svodi se samo na to da, kada se probudite i doručkujete, samo u pidžami sjednete za računalo i krenete s poslom. Prve i očite prednosti rada od kuće su što nema odlaska na posao i trošenja vremena na putovanje automobilom ili javnim prijevozom – taj "višak" vremena od pola sata, sat ili više možete potrošiti na duže spavanje, doručak uz manje stresa ili ga možete provesti s najdražima.

Prostor i odjeća

Kada krenete raditi od kuće, prva stvar koju trebate napraviti jest urediti si prostor za rad – poželjno je da je to stol koji se nalazi na izdvojenom mjestu od ukućana i brojnih potencijalnih distrakcija. Bilo bi dobro da prostor djeluje poslovno, kako bi vas podsjetio da, iako ste doma, imate istu razinu odgovornosti jer se od vas očekuje maksimalna profesionalnost i posvećenost poslu kao i da ste u uredu.

Rad u pidžami ili udobnoj trenirki svakako zvuči primamljivo, no oblačenje poslovnije odjeće također vas podsjeća da bi se trebali ponašati kao da ste na poslu. Također, sastanke uživo i razgovore s kolegama zamijenit će videopozivi i videokonferencije, što je još jedan razlog za poslovnu odjeću, ali i uređivanje dijela stana u kojem ste smjestili (privremeni) kućni ured.

Digitalni alati

Računalo i internetska veza su, naravno, obavezni, no vrsta računala često ovisi i o vrsti posla kojom se bavite – dizajner i video producent trebat će snažnije računalo i drukčiji tip softvera u odnosu na osobe kojima je Office primaran alat. Također, iznimno je važan i softver koji će olakšati rad od kuće, komunikaciju i kolaboraciju s kolegama i partnerima. Osim klasičnih aplikacija poput Vibera, Messengera, WhatsAppa koje koristimo i u privatne i poslovne svrhe, Slack i Microsoft Teams gotovo su nezaobilazni alati za komunikaciju na daljinu, dok su npr. Zoom i Skype idealni za videokonferencije i pozive.

Fokus i koncentracija

Jedna od zamki rada od kuće jest što se zaposlenici lako mogu opustiti i prepustiti privatnim stvarima u (kućno) radno vrijeme. Tako, kako nema šefova i kolega u blizini, više se vremena provodi na društvenim mrežama, surfanjem portalima i slično. Pet minuta odmora lako se pretvori u izgubljeni sat pa posao kasni. Jedno od rješenja za bolji fokus, pored samokontrole naravno, su aplikacije poput Stay Focused s kojima se može zabraniti ili ograničiti pristup određenim stranicama. Npr. možete podesiti da tijekom radnog vremena ne možete pregledavati Facebook i YouTube ili da ih možete dnevno pregledavati samo 5 do 10 minuta, kako ne bi vrijeme izgubili beskrajnim skrolanjem društvenim mrežama.

Iako ste kući, morate raditi kao i na poslu, što mnogima neće biti jasno

Vjerojatno jedan od najvećih problema rada iz kućnog ureda su ukućani koji misle da, samo ako ste kući, a ne u uredu, možete raditi i druge stvari. Npr. otići u dućan, baciti smeće, napraviti ručak, paziti na djecu itd., čime se gubi koncentracija i fokus na posao. Posebno je teško onima koji rade, tj. pokušavaju raditi uz djecu. Djeca, pogotovo ona manja, su razigrana i nemaju razumijevanja za roditelje koji, umjesto da se igraju s njima, vrijeme provode za računalima i ozbiljnim razgovorima na mobitelu.

Jako je teško, a često ponekad i nemoguće djetetu objasniti da, iako ste doma, morate raditi i biti u potpunosti skoncentrirani te da se morate zaključati u sobu kako ih ne bi prekinuli tijekom videokonferencije i slično. Roditelji se svakako snalaze u takvim situacijama, a pogotovo zato što su pod velikim stresom, moraju prije svega biti strpljivi te imati razumijevanja za dječji svijet i njihove želje, no moraju pronaći i način kako djeci pronaći zanimaju (cjelodnevno gledanje TV-a i mobitela sigurno nije dobro rješenje) i uspjeti raditi. To je jako teško, za mnoge i nemoguće. Kako je donesena odluka da se zbog koronavirusa zatvaraju vrtići i škole, upravo bi se rad s djecom u kući mnogima mogao pokazati kao najteži dio rada iz vlastita četiri zida.

Radno vrijeme

Vrlo je važno, kao i u uredu, dogovoriti i pridržavati se radnog vremena jer radom iz kućnog ureda vrlo lako može u potpunosti nestati granica između privatnog i poslovnog. Tijekom radnog vremena odredite si neko vrijeme za pauzu, kavu ili kraću šetnju, a kada radno vrijeme prođe, najbolje je ugasiti računalo, ostaviti mobitel sa strane i posvetiti se sebi, obitelji, zabavi i slično. U suprotnom posao bi se mogao protegnuti na cijeli dan i tako, umjesto da se radom od kuće dobije nešto više slobodnog vremena, na kraju se slobodno i privatno vrijeme u potpunosti izgubi.

Brojni su izazovi i zamke koje vrebaju na sve koji rade od kuće i u koje se lako mogu uhvatiti, no uz dobru organizaciju i disciplinu, rad iz kućnog ureda zaista ima puno više pluseva nego minusa. Ono o čemu uvijek treba razmišljati jest da, iako ste u udobnosti svog doma, ipak se nalazite na poslu i nemojte raditi one stvari koje ne radite u uredu. Izbjegavajte besciljno surfanje internetom i društvenim mrežama, previše privatne komunikacije, tj. dopisivanja i telefonskih razgovora i posvetite se poslu prema kojem imate odgovornost. No kada dođete do kraja radnog vremena, nema putovanja prema kući i gubljenja vremena u prometu, već je potrebno samo ugasiti računalo i u miru se posvetiti privatnim aktivnostima.
 

Vezane vijesti