zimo mobile logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
Upravljaj obavijestima
  • Prijavi se na newsletter
  • Imaš priču? Pošalji
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
Nova TV
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
  • zimo logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
  • Dnevnik.hr
  • Vijesti
  • Sport
  • Showbizz
  • Lifestyle
  • Putovanja
  • Zdravlje
  • Biznis
  • Zabava
  • Teen
  • Tv
Tehnologija

Metaverzum je za mnoge još uvijek neistraženi teren, a ova stručnjakinja otkriva sve što treba znati o njemu

Stvaranje pozitivnog korisničkog iskustva i zajednice može biti ključno za privlačenje i zadržavanje korisnika u metaverzumu.

Martina Čizmić | 26.05.2023. / 12:32 komentari

Podijeli

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Kad je u jesen 2021. godine Mark Zuckerberg predstavio koncep "metaverse" odnosno "metaverzuma", svijet je bio podijeljen. Dok su neki njegovu ideju o životu u virtualnom svijetu vidjeli kao sljedeći korak u razvoju društva (podsjetimo to je bilo vrijeme pandemije kad je većina ljudi imala ograničenu mogućnost kretanja), drugi su isticali kako svijet još uvijek nije spreman na to. 

tri vijesti o kojima se priča Tragovi dinosaura, ilustracija Jedinstveno nalazište Rekordno otkriće u Boliviji: Gdje god pogledate, tlo je prekriveno njima! Unitree R1 Spoj robotike i AI-ja Kinezi uvode novu industrijsku granu i tvrde da će do 2035. godine prijeći 131 milijardu eura Apple Evo i zašto Koristite ovaj model iPhonea? Vrijeme je da kupite novi

Dvije godine kasnije, situacija je - zanimljiva. Brojne tvrtke pridružile su se ideji metaverzuma i izgradile svoje svjetove, tvrtke, pa čak i muzeje. Druge pak stoje po strani i još uvijek promatraju što se to točno događa. 

Slika nije dostupna Unatoč gubicima i otkazima, Zuckerberg ne odustaje: Nastavljamo s razvojem metaverzuma i umjetne inteligencije

Za prosječnog korisnika interneta, cijeli princip metaverzuma više podsjeća na neki videoigru, nego na ozbiljan prostor za život i rad. 

Pa gdje smo onda sad? I kako se Hrvatska snašla u tom pokretu metaverzuma? Upravo smo o tome porazgovarali s Anom Zovko, direktoricom Sektora za digitalni razvoj u Croatia osiguranju. Iskustvo s prvim digitalnim osiguranjem na našem tržištu, LAQO i stvaranjem Muzeja osiguranja u metaverzumu, pokazuju kako je Ana prava sugovornica za ovu temu. Uostalom, o tome će govoriti i nadolazećoj konferenciji Web3 Tales koja će se 1. i 2. lipnja održati u Zagrebu.  

Stoga je bilo logično prvo pitanje -  kakva je uopće trenutna situacija s metaverzumom?

Metaverzum je tehnologija koja još uvijek nije ostvarila svoj puni potencijal, ali vidljivo je da se određeni veliki svjetski brendovi već koriste ovim rješenjima i u tome su vrlo inovativni. Za mnoge manje brendove, osobito u našoj regiji, metaverzum još uvijek predstavlja neistražen teren, ali je prisutan i dostupan potrošačima.

Kreativnost, inovativnost, stvaranje novih iskustava za korisnike i povećanje angažmana kupaca neke su od brojnih prednosti ove tehnologije. U konačnici, upravo metaverzum ima potencijal za promjenu načina na koji brendovi posluju i komuniciraju s kupcima što će dovesti do novih načina stvaranja vrijednosti.
Trenutno se još uvijek nalazimo u fazi eksperimentiranja u kojoj mnoge kompanije koriste čisti metawashing. To znači da koriste metaverzum kao marketinški trik kako bi se privukla pažnja klijenata bez stvarnog razumijevanja prednosti i potencijala koji se na taj način mogu ponuditi. Takav pristup može dovesti do fokusiranja kompanije na kratkoročne benefite koje metaverzum nudi, umjesto da razvijaju dugoročnu strategiju za povezivanje s klijentima na dubljem nivou.

Kako ste došli na ideju o pokretanju muzeja u metaverzumu?

Croatia osiguranje kao digitalni i tržišni lider kontinuirano predvodi promjene na osigurateljnom tržištu. Iskorak u metaverzum samo je jedna od naših digitalnih inicijativa i još jedan od terena na kojima pomičemo granice osigurateljnog svijeta. Croatia osiguranje i brend LAQO, koji posluje u sklopu Croatia osiguranja, kontinuirano rade na jačanju svog digitalnog identiteta kroz brojne inovacije. Ulaskom u metaverzum stali smo uz bok tehnološki najnaprednijim kompanijama kao prvi s naših prostora. Na taj način Croatia osiguranje sa svojim brendom LAQO nastavlja predvoditi osigurateljno tržište inovacijama i u svijetu virtualne i proširene stvarnosti.

Ideja nam je bila napraviti prvi muzej osiguranja, ni manje ni više nego u Decentralandu, digitalnoj platformi u metaverzumu za razmjenu, trgovanje i promociju virtualnih predmeta korisnika. U Muzeju osiguranja na Decentralandu prikazani su načini osiguranja koji predstavljaju povijest, te nova, unaprijeđena i digitalna iskustva kakva nude Croatia osiguranje i LAQO koja postaju standard. Posjetitelji mogu vidjeti kako je nekada izgledao put do osiguranja kroz brojnu dokumentaciju i čekanja u redovima pred šalterom što je za klijente Croatia osiguranja odavno stvar prošlosti. Uveli smo nove standarde na tržište te u zadnje četiri godine proveli veliku digitalnu transformaciju u odnosu s klijentima i u kompaniji.

Slika nije dostupna Europljani sastavili 23 preporuke o budućim metaverzumima: U središtu osam vrijednosti i načela

Izazovi s kojima smo se susreli prilikom kreiranja prvog muzeja osiguranja su način zakupa parcele u Decentralandu i izgradnja našeg muzeja te potraga za stručnjacima koji su upoznati s procesima metaverzuma. Posebnu pažnju i trud uložili smo kako bi LAQO muzej bio prepoznatljiv i u skladu s našim brendom i načinom komunikacije, a istovremeno usklađen sa zahtjevima Decentralanda. Nakon izgradnje muzeja, krenuli smo s edukacijom tržišta i naših korisnika kako bismo ih upoznali sa svim potencijalima koje metaverzum nudi.

Nakon muzeja, planirate li i neke druge projekte u metaverzumu? Kakvi su sve potencijalni benefiti korištenja metaverzuma, kako za vas, tako i za druge brendove?

Sljedeći su nam koraci daljnje razvijanje iskustva u suradnji s partnerima i našim korisnicima što uključuje razvoj atraktivnih igara, aplikacija i drugih vrsta digitalnog sadržaja koji će biti relevantni i interesantni za korisnike. Također, važno je stvoriti dobro dizajniran i funkcionalan virtualni svijet koji će biti intuitivan za korištenje i omogućiti jednostavnu i ugodnu interakciju korisnika.
Korisnici se žele osjećati kao dio zajednice, stoga je važno razvijati i podržavati zajedničke aktivnosti koje će omogućiti njihovu međusobnu interakciju i druženje. To uključuje organiziranje događaja, natjecanja i drugih aktivnosti koje će privući korisnike i potaknuti njihovo sudjelovanje u zajednici.

Kada govorimo o brendovima u regiji, s primjerima poput našeg mislim da će brendovi u Hrvatskoj i regiji u budućnosti biti sve spremniji za korištenje metaverzum tehnologije.

Koliko će metaverzum utjecati na naš svijet u budućnosti, odnosno koliko će ga promijeniti? Hoćemo li se jednom zaista svi preseliti u virtualni svijet ili će naši životi postati neka vrsta hibrida između virtualnog i stvarnog?

Kao što sam i spomenula, metaverzum je virtualna zajednica u kojoj korisnici imaju mogućnost sudjelovanja u različitim sektorima od poslovanja preko obrazovanja do slobodnog vremena. U njima postoje kao avatari, odnosno odrazi svojih identiteta iz stvarnog svijeta. No, ne gledam na taj novi virtualni ekosustav kao na jedinu opciju naše budućnosti već kao produženu ruku našem „offline“ svijetu koja će nam značajno uštediti vrijeme, pomoći pri kvalitetnijem odabiru proizvoda i usluga te ubrzati naše odluke.

Da bi se metaverzum otvorio široj publici, za početak je potrebno ulaganje u infrastrukturu i tehnologiju koje će omogućiti bolju povezanost korisnika. To uključuje ulaganje u brzi internet, hardver i razvoj novih tehnologija koje će omogućiti kvalitetno korištenje metaverzuma.

Nadalje, kako bi se omogućila veća dostupnost, tvrtke koje se bave metaverzumom moraju kompanijama predstaviti modele poslovanja koji su prilagođeni različitim korisnicima i educirati ih koje benefite oni sami mogu imati od ulaska u metaverzum, a koje njihovi klijenti.

Slika nije dostupna Poznata futurologinja otkriva budućnost metaverzuma: "Snažno će utjecati na naše društvo, samo ne znamo kako"

I na kraju, kompanije koje su se odlučile otvoriti prema njemu moraju kreirati sadržaj koji će biti zanimljiv i privlačan za korisnike kao što je Croatia osiguranje učinilo sa svojim LAQO muzejom u Decentralandu. Pri tom je važno razvijati različite vrste digitalnog sadržaja koji će biti relevantni i interesantni za korisnike te stvoriti virtualni svijet koji će biti jednostavan za korištenje i u kojem će korisnici htjeti zajednički provoditi vrijeme.

Kakav je ekonomski potencijal metaverzuma? Hoćemo li jednom zaista tamo ne samo voditi dio svojih života, već i raditi u virtualnim uredima i, što je već slučaj, trošiti pravi novac za neke virtualne stvari?

Metaverzum je u svojim počecima i nije još u potpunosti definiran. Ima ekonomski potencijal, ali tek počinje rasti i etablirati se u svijetu. Decentraland u kojem se mi nalazimo kombinira virtualnu i proširenu stvarnost i zasnovana je na tehnologiji blockchaina koja korisnicima omogućava plaćanje kriptovalutama. Svojstvo Decentralanda je decentraliziranost koja podrazumijeva da je platforma u vlasništvu i pod upravljanjem samih korisnika. Obzirom da je to prostor u kojem se trguje ujedno je i mjesto za promociju brendova i kompanija koji u njemu nalaze brojne načine unaprjeđenja svoje tržišne pozicije i stvaranja prepoznatljivosti.

Tako primjerice osiguravajuće tvrtke mogu razviti virtualne simulacije koje će im pomoći u procjeni rizika i šteta što bi značajno dovelo do ubrzanja tih procesa i povećanog zadovoljstva klijenata. Moguće je i održavanje edukacije o sigurnosti koje bi korisnicima pomogle da shvate rizike i prijetnje koje se javljaju u metaverzumu te im tako pomoći da se zaštite od njih. Kompanije koje se bave prodajom proizvoda mogle bi stvoriti virtualni showroom koji bi omogućio korisnicima da pregledaju i testiraju proizvode te se tako brže i lakše odluče za kupnju, a sve iz udobnosti vlastitog doma.

Da zaključim, ključno je razumjeti potrebe i interese korisnika te ih usmjeriti prema sadržaju i aktivnostima koje će ih privući i zadržati na čemu u Croatia osiguranju kontinuirano radimo. Stvaranje pozitivnog korisničkog iskustva i zajednice može biti ključno za privlačenje i zadržavanje korisnika u metaverzumu.

Dakle, pred tvrtkama i organizacijama je velik posao da izgrade virtualni svijet u kojem će ljudi željeti boraviti i raditi. A i hrvatske tvrtke, ako krenu na vrijeme, mogu pronaći svoje mjesto u njemu. 

PODIJELJENO 0 PUTA

Podijeli

aktualno najčitanije
Amazon platio 180 milijuna eura zbog talijanske istrage o mogućoj poreznoj prijevari
I nije jedini
Amazon platio 180 milijuna eura zbog talijanske istrage o mogućoj poreznoj prijevari
FOTO Američki znanstvenici stvorili najcrnju tkaninu na svijetu
Upija gotovo svo svjetlo
FOTO Američki znanstvenici stvorili najcrnju tkaninu na svijetu
Meta mijenja strategiju: Metaverse više nije bitan?
Gube novac
Meta mijenja strategiju: Metaverse više nije bitan?
Službeno je: Jedan od najstarijih hollywoodskih studija i njegovi kanali postaju dio popularne streaming platforme
Posao vrijedan milijarde
Službeno je: Jedan od najstarijih hollywoodskih studija i njegovi kanali postaju dio popularne streaming platforme
EK opalio Muska po džepu: Platforma X mora platiti 120 milijuna eura zbog kršenja pravila
Zbog tri prekršaja
EK opalio Muska po džepu: Platforma X mora platiti 120 milijuna eura zbog kršenja pravila
„Ali mama, svi to gledaju!": Nova slikovnica uči djecu da ne vjeruju svemu što vide na ekranu
Edukacija od najmanjih nogu
„Ali mama, svi to gledaju!": Nova slikovnica uči djecu da ne vjeruju svemu što vide na ekranu
Rekordno otkriće u Boliviji: Gdje god pogledate, tlo je prekriveno njima!
Jedinstveno nalazište
Rekordno otkriće u Boliviji: Gdje god pogledate, tlo je prekriveno njima!
Koristite ovaj model iPhonea? Vrijeme je da kupite novi
Evo i zašto
Koristite ovaj model iPhonea? Vrijeme je da kupite novi
NASA-ina studija upozorava: Gotovo sve fotografije koje dobivamo sa svemirskih teleskopa su - zagađene
Sve veći problem
NASA-ina studija upozorava: Gotovo sve fotografije koje dobivamo sa svemirskih teleskopa su - zagađene
Nova smrtonosna bakterija koju prenose krpelji širi se među psima i zabrinjava znanstvenike
Postoji li opasnost i za čovjeka?
Nova smrtonosna bakterija koju prenose krpelji širi se među psima i zabrinjava znanstvenike
Iz Kine dolaze nove loše vijesti za automobilsku industriju
Opskrba čipova
Iz Kine dolaze nove loše vijesti za automobilsku industriju
Deseterostruki skok: Najnoviji Nvidijin sustav za uvježbavanje AI-ja ruši sve što je dosad viđeno
Konkurencija u pepelu
Deseterostruki skok: Najnoviji Nvidijin sustav za uvježbavanje AI-ja ruši sve što je dosad viđeno

Vezane vijesti

Ne propustite ni ovo

vijesti
Užas na istoku Hrvatske! U rijeci pronađeno tijelo
Policija na terenu
Užas na istoku Hrvatske! U rijeci pronađeno tijelo
Objavljena fotografija ubojice iz Međimurja
Potraga
Objavljena fotografija ubojice: Traže ga u dvije države, policija upozorila građane
Litva zbog bjeloruskih balona proglašava izvanredno stanje
Pojačane aktivnosti
Članica NATO-a proglašava izvanredno stanje: "Mogući su i daljnji koraci"
show
Pjevačica Ivana Lovrić mamila poglede na zagrebačkoj špici
Izdanje za pamćenje
Za pjevačicom Colonije u minici okretali su se svi u centru naše metropole!
Aleksandra Milinković Dadić čeka prvo dijete s trenerom Vatrenih Marinom Dadićem
baš divno!
Hrvatska voditeljica i kondicijski trener Vatrenih čekaju prvo dijete: ''Level up!''
Šime Elez se ošišao
kako vam se čini?
Pogledajte kako je markantni Šime izgledao ranije, fotke će iznenaditi mnoge!
zdravlje
KOPB simptomi: 8 upozorenja koja nikako ne smijete zanemariti
Među 10 je najčešćih uzroka smrti
KOPB simptomi: 8 upozorenja koja nikako ne smijete zanemariti
Šokantno otkriće: Lijek koji žene već godinama koriste mogao bi spriječiti najagresivniji rak dojke!
Važno za žene u rizičnoj skupini
Šokantno otkriće: Lijek koji žene već godinama koriste mogao bi spriječiti najagresivniji rak dojke!
Stručnjaci otkrivaju: Ove 3 navike nakon 19 sati smanjuju upalu u tijelu!
Stalno ste umorni i natečeni?
Stručnjaci otkrivaju: Ove 3 navike nakon 19 sati smanjuju upalu u tijelu!
zabava
Majstor očitao lekciju iz parkiranja i skupio više od 40 milijuna pregleda
Wow!
Majstor očitao lekciju iz parkiranja i skupio više od 40 milijuna pregleda
Gospođa prozvana kradljivcem stoljeća! Pogledajte kako je sakrila paket
Impresivno!
Gospođa prozvana kradljivcem stoljeća! Pogledajte kako je sakrila paket
Pametnim rješenjem uspjeli obraniti jelku od mačke, pogledajte genijalnu ideju!
Wow!
Pametnim rješenjem uspjeli obraniti jelku od mačke, pogledajte genijalnu ideju!
tech
Rekordno otkriće u Boliviji: Gdje god pogledate, tlo je prekriveno njima!
Jedinstveno nalazište
Rekordno otkriće u Boliviji: Gdje god pogledate, tlo je prekriveno njima!
Koristite ovaj model iPhonea? Vrijeme je da kupite novi
Evo i zašto
Koristite ovaj model iPhonea? Vrijeme je da kupite novi
NASA-ina studija upozorava: Gotovo sve fotografije koje dobivamo sa svemirskih teleskopa su - zagađene
Sve veći problem
NASA-ina studija upozorava: Gotovo sve fotografije koje dobivamo sa svemirskih teleskopa su - zagađene
sport
Ždrijeb Svjetskog prvenstva: Hrvatska otvara grupu L s Engleskom 17. lipnja!
ŠTO KAŽETE NA GRUPU?
Ždrijeb Svjetskog prvenstva: Hrvatska otvara grupu L s Engleskom 17. lipnja!
Izbornik Engleske odmah nakon ždrijeba prišao Daliću i pokazao što misli o Vatrenima
dalić otkrio
Izbornik Engleske odmah nakon ždrijeba prišao Daliću i pokazao što iskreno misli o Vatrenima
Ovo je najbolja skupina za Hrvatsku u ždrijebu Svjetskog nogometnog prvenstva
Slažete se?
Ovo je najbolja skupina za Hrvatsku u ždrijebu Svjetskog nogometnog prvenstva
tv
U dobru i zlu: Večeras u seriji "U dobru i zlu": Presuda koja će promijeniti sve
U DOBRU I ZLU
Večeras u seriji "U dobru i zlu": Presuda koja će promijeniti sve
Skrivena sudbina: Prisjetite se TOP 5 trenutaka napete turske serije "Skrivena sudbina"!
SKRIVENA SUDBINA
Prisjetite se TOP 5 trenutaka napete turske serije "Skrivena sudbina"!
MasterChef: Platinasta kartica večeras je na meti troje izazivača koji će kuhati po nepotpunim receptima!
ČITANJE IZMEĐU REDAKA
Platinasta kartica večeras je na meti troje izazivača koji će kuhati po nepotpunim receptima!
putovanja
Kviz općeg znanja: O konjima, ljudima... i svemu ostalom
15 pitanja
Kviz općeg znanja: Pitanja iz opće kulture koja će vam razgibati pamćenje
Idila u Gorskom kotaru: Najljepši planinarski dom u Hrvatskoj
Nestvarno!
Idila u Gorskom kotaru: Planinarski dom kakav ćete teško naći bilo gdje u svijetu
Božićna verzija shortbread millionaire kolača recept
Tri sloja savršenstva
Ove božićne kocke stvorene su za milijunaše, jako su fine i nije ih teško napraviti
novac
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
ostalo 6 poslovnica
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
Ljupka Gojić Mikić prodaje polovicu svoje tvrtke poznatoj pivovari: "Veselimo se pojačati kapacitet“
što dalje?
Ljupka Gojić Mikić prodaje polovicu svoje tvrtke poznatoj pivovari: "Veselimo se pojačati kapacitet“
Austrijski milijarder i bivši vlasnik Pornhuba zainteresiran za imovinu Lukoila
neočekivan kupac
Austrijski milijarder i bivši vlasnik Pornhuba zainteresiran za imovinu Lukoila
lifestyle
Recept za linzer pitu
Jednostavno je
Linzer-pita je naš favorit ovog Božića, spremile smo je za 15 minuta
Efektne čizme s visokom potpeticom iz ponude trgovina
MALO SJALA I GLAMURA
Ma, predobre! 12 čizama koje bismo voljeli dobiti od sv. Nikole
Nina Badrić u visokim lakiranim čizmama
Lakirani model
Nina Badrić: Ženstvene čizme koje najbolje izgledaju kada se nose uz minicu ili uske hlače
sve
Ždrijeb Svjetskog prvenstva: Hrvatska otvara grupu L s Engleskom 17. lipnja!
ŠTO KAŽETE NA GRUPU?
Ždrijeb Svjetskog prvenstva: Hrvatska otvara grupu L s Engleskom 17. lipnja!
Izbornik Engleske odmah nakon ždrijeba prišao Daliću i pokazao što misli o Vatrenima
dalić otkrio
Izbornik Engleske odmah nakon ždrijeba prišao Daliću i pokazao što iskreno misli o Vatrenima
Recept za linzer pitu
Jednostavno je
Linzer-pita je naš favorit ovog Božića, spremile smo je za 15 minuta
 

Nastavi čitati

Tehnologija
Maja Markulin Klarić
Edukacija od najmanjih nogu

„Ali mama, svi to gledaju!": Nova slikovnica uči djecu da ne vjeruju svemu što vide na ekranu

piše Martina Čizmić
Tehnologija
Antigravity AI upravlja računalom, fotomontaža
Nevjerojatno

Googleov AI agent programeru izbrisao čitav disk na računalu bez ikakvog upozorenja i odmah napravio neočekivan potez

piše Branimir Vorša
Tehnologija
Karlo Vrančić i Maksim Madžar
TeeWiz

Dvojac koji demokratizira modu uz pomoć AI: Za minutu imate originalan i jedinstven dizajn majice

piše Martina Čizmić
Tehnologija
Australski jurišni helikopteri Tiger ARH
TIger ARH

Australija razmatra slanje ovih jurišnih helikoptera u Ukrajinu, a Ukrajinci su itekako zainteresirani

piše Branimir Vorša
Tehnologija
Women in Digital u Bjelovaru
U Bjelovaru

"Women in Digital" pokazale srednjoškolkama sve prednosti rada u IT industriji

piše Martina Čizmić
Tehnologija
Apple
Evo i zašto

Koristite ovaj model iPhonea? Vrijeme je da kupite novi

piše Hrvoje Jurman
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Politika zaštite privatnosti
  • Politika o kolačićima
  • Dnevnik
  • Nova Plus
  • Gol.hr
  • Zadovoljna
  • Kreni Zdravo
  • NovaTV
  • DomaTV
Upravljaj obavijestima