Scania prva u Europi koristi autonomna vozila za isporuku komercijalne robe

Vozeći autocestom južno od Stockholma četrdesettonski kamion i prikolicu, vozač pozorno pazi na cestu, no, začudo, nema ruke na volanu. Umjesto toga, kamion vozi sam, a vozač veteran Roger Nordqvist u stanju je pripravnosti samo u slučaju neočekivanih problema.

Hina | 30.11.2022. / 11:12

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Švedski proizvođač kamiona Scania nije jedini proizvođač automobila koji razvija autonomna vozila, ali je nedavno postao prvi u Europi koji ih koristi za isporuku komercijalne robe.

Preuzimamo robu i prevozimo je od točke A do točke B potpuno autonomno, rekao je AFP-u Peter Hafmar, voditelj odjela za autonomna rješenja u Scaniji u transportnom odjelu u Sodertaljeu, južno od Stockholma.

Slika nije dostupna Ikea i Kodiak Robotics testiraju prijevoz namještaja putem autonomnih kamiona

U pilot-projektu samovozeći kamion manevrira dionicom od otprilike 300 kilometara između Sodertaljea i Jonkopinga na jugu Švedske, dostavljajući brzu hranu. Izvana vozilo izgleda gotovo kao bilo koji drugi kamion, no na krovu ima ugrađene kamere i dva senzora.

U kabini se volan i sjedala nalaze ondje gdje ih i očekujete, no nadzorna ploča puna je brojnih uređaja i ekrana, a mnoštvo žica vodi do stalka za računalo smještenog iza suvozačeva sjedala.

''Bolje vozi sam''

Inženjer Goran Fjallid sjedi pored vozača na suvozačevu mjestu, očiju prikovanih za prijenosno računalo koje prima videosnimke s kamera kamiona i prati titrajući tekst s informacijama.

Drugi zaslon prikazuje 3D vizualizaciju kamiona na cesti i svih vozila u blizini.

Kamion kombinira sve podatke različitih senzora s GPS sustavom, pri čemu različite tehnologije djeluju kao rezervne kopije jedna drugoj.

Ako oznake na cesti na neko vrijeme nestanu, koristi se GPS i kamion ostaje u svojoj traci, objasnio je Fjallid, dodajući da bolje vozi sam nego kad njime upravljate ručno.

Priznaje da je bilo puno pokušaja i promašaja da bi se kamion doveo do aktualnog stanja. Trebalo je prilagoditi primjerice način na koji se kamion uključuje u promet na autocesti i što učiniti kada drugi automobil presječe cestu ispred njega.

Svaki put kada kamion napravi nešto neočekivano, primjerice zakoči ili uspori bez vidljiva razloga, Fjallid bilježi točan trenutak kad se to dogodilo da bi se zapisnici i podaci kasnije mogli pregledati. I senzori kamiona kalibriraju se svakodnevno prije izlaska na cestu.

Hafmar kaže da još uvijek ima prepreka koje treba riješiti prije nego što kamioni bez vozača postanu uobičajena pojava na cestama, i u smislu tehnologije i u pogledu zakonodavstva.

Očekuje se da će se to riješiti do kraja 2020-ih ili početkom 2030-ih, kaže Hafmar.

Što s vozačima kamiona?

Pojava samovozećih kamiona može se smatrati prijetnjom poslu vozača kamiona, jednom od najčešćih zanimanja u svijetu.

No Hafmar smatra da su autonomna vozila potrebna da bi se riješio globalni nedostatak vozača.

Kaže da će proći još puno vremena prije nego što umjetna inteligencija bude u stanju nositi se sa svim aspektima logistike.

Slika nije dostupna Kineski proizvođač električnih kamiona dolazi u Europu

Objašnjava da će se u početku autonomni kamioni vjerojatno koristiti za duga putovanja, no posljednje kilometre do trgovine i kupca ipak će odraditi ljudi.

Prema izvješću Međunarodne unije cestovnog prometa (IRU) iz lipnja, u 2021. godini diljem svijeta je bilo oko 2,6 milijuna nepopunjenih radnih mjesta vozača kamiona.

Hafmar ističe i ostale potencijalne prednosti: s obzirom na to da se računala ne moraju odmarati niti spavati, vozila mogu putovati u vrijeme kad je promet rjeđi ili pak voziti sporije, ali dulje da bi se uštedjelo na gorivu.

Brojne su tvrtke u utrci za lansiranje samovozećih kamiona.

Startupi Aurora, Waymo, Embark, Kodiak i Torc (zajedno s Daimlerom) provode testove u Sjedinjenim Državama, dok je kineski Baidu najavio samovozeći kamion krajem 2021.

U Europi IVECO na tom poslu surađuje s kalifornijskim startupom Plus uz potporu Amazona. I švedska tvrtka Einride uskoro planira pokrenuti testiranja na njemačkim cestama.  

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti