Često se za moderne automobile govori da su oni zapravo "računala na kotačima". No njihovi vlasnici, iako uživaju u svoj toj elektronici i računalima kojima se skrivaju u unutrašnjosti automobila, još uvijek ne vode dovoljno računa o kibernetičkoj sigurnosti.
Nova studija sa Sveučilišta Michigan State (MSU) otkrila je koliko su zapravo moderna računala ranjiva na kibernetičke napade.
Automobilska kibernetička sigurnost područje je koje još uvijek ne razumijemo dovoljno. Iako već postoje grupe računalnih stručnjaka koji istražuju određene propuste i probleme, prosječni vozači i dalje ne znaju gotovo ništa o tome, istaknuo je Thomas Holt s MSU-a.
Sve više automobila nosi oznaku "pametni" i spaja se na Wi-Fi mreže. Upravo ih to čini i ranjivima i na udaru kibernetičkih kriminalaca koji veoma lako mogu iskoristiti sigurnosne propuste kako bi pristupili podacima koji se nalaze u automobilu (kao što su rute kojima se vozite, gdje ste najčešće parkirani, kad koristite vozilo), ali i onima na pametnom telefonu koji je povezan s automobilom. Istraživači su otkrili da su korisnici koji koriste Google Android i preuzimaju aplikacije s neprovjerenih stranica najizloženiji takvim prijetnjama.
Nisu rizični samo osobni podaci, iako ne treba odbaciti ni taj problem. No recimo da haker upadne u automobil i pokrene određene alarme koji vozaču kažu da mu je nizak pritisak u gumama ili isključe ABS - to bi moglo dovesti do ljudskih žrtava, upozorava Holt.
Ističe kako najviše zabrinjava što, trenutačno, nitko tehnički nije odgovoran za zaštitu računalnih sustava u automobilima.
Proizvođači automobila i popratne opreme morali bi shvatiti da su upravo oni koji bi trebali štititi taj prostor i sve koji u njemu 'obitavaju'. Moraju početi mnogo ozbiljnije razmišljati o protoku podataka, dobavljačima softvera i kako sigurno komunicirati sa svojim zastupnicima, ističe Holt.
Za razliku od mehaničkog kvara, koji je moguće popraviti ili ispraviti zamjenom pokvarenog dijela, pitanje kibernetičke sigurnosti nije moguće tako lako popraviti.
To je problem koji zahtijeva stalni angažman na instalaciji sigurnosnih zakrpi, instalaciji novih zaštita i osmišljavanju novog koda, upozorava Holt.
U studiji se navodi kako bi proizvođači automobila morali stalno voditi računa o sigurnosnim zakrpama i, baš kao što se to radi kod klasičnih računala, upozoravati korisnike da je vrijeme da ažuriraju svoj sustav.
No nije i ne može sve biti u zoni odgovornosti proizvođača. I korisnici, vozači, moraju preuzeti dio tereta.
Korisnici moraju shvatiti da proizvođači automobila mogu pružiti zaštitu samo do određene razine. Ne možemo očekivati da će svaki vlasnik automobila kad god treba instalirati sigurnosnu zakrpu, odvesti svoj automobil u servis. Ako im se pruži mogućnost da taj dio odrade sami, zaštitit će sebe, ali i druge, ističe se u studiji koja poziva i na zakonodavno uređivanje tog dijela kibernetičke sigurnosti kako bi se na vrijeme zaštitili pametni automobili i njihove autonomne značajke.
Izvor: MSU