Hoće li uskoro opet nebom letjeli nadzvučni putnički zrakoplovi koji će udaljenost između New Yorka i Londona prijeći za manje od tri sata? Nakon što je Donald Trump odobrio NASA-in budžet za razvoj eksperimentalnog zrakoplova koji će letjeti nadzvučnom brzinom, čini se da smo sve bliži tom scenariju te bi tijekom sljedećeg desetljeća trebao poletjeti nasljednik Concordea.

Jedan od najvećih problema za komercijalne nadzvučne zrakoplove jest glasan zvuk i probijanje zvučnog zida, kažu na Newsweeku, dok bi tehnologija koju razvija NASA trebala riješiti taj problem, pa možemo očekivati nadzvučni zrakoplov koji će biti puno tiši. Prvi NASA-in Low-Boom Flight Demonstrator zrakoplov, ako se ispune planovi ove kompanije, trebao bi poletjeti već 2021., a ako se projekt pokaže uspješnim, ova svemirska agencija mogla bi tehnologiju licencirati i prodavati proizvođačima zrakoplova, što bi značilo masovnu proizvodnju nadzvučnih zrakoplova koji bi višestruko smanjili vrijeme putovanja na velikim udaljenostima. Inače, NASA već neko vrijeme testira i eksperimentira s ovom tehnologijom namijenjenoj nadzvučnim zrakoplovima, a s odobrenjem budžeta možemo očekivati kako će se ta testiranja intenzivirati.

Privatizira se ISS?

Trumpovi planovi vezani uz NASA-in, odnosno svemirski budžet donose i jednu nepopularnu odluku vezanu uz Međunarodnu svemirsku postaju (ISS) - Amerika planira nakon 2024. prestati s financiranjem ove postaje u koju su do sada uložili oko 100 milijardi dolara te razmišljaju o planu kojim bi postaju predali u ruke privatnom sektoru. Prema internom NASA-inu dokumentu, ISS bi nakon te godine trebala nastaviti djelovati kao komercijalna platforma.

Mnogi se ne slažu s takvom odlukom te, poput Andrew Rusha iz kompanije Made In Space, smatraju kako ISS nije napravljena zbog stvaranja profita, već zbog znanosti i istraživanja, a postavlja se pitanje potpisanih međunarodnih ugovora prema kojima upravljanje postajom zahtjeva ulogu američke vlade.

Izvor: NewsWeek