zimo mobile logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
Upravljaj obavijestima
  • Prijavi se na newsletter
  • Imaš priču? Pošalji
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
Nova TV
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
  • zimo logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
  • Dnevnik.hr
  • Vijesti
  • Sport
  • Showbizz
  • Lifestyle
  • Putovanja
  • Zdravlje
  • Biznis
  • Zabava
  • Teen
  • Tv
Business

Hoće li Kinezi pokopati europsku automobilsku industriju?

Europska komisija odlučila je u utorak, 29. listopada, definitivno uvesti kompenzacijske carine na uvoz baterijskih električnih vozila proizvedenih u Kini na razdoblje od pet godina.

Hina | 30.10.2024. / 08:11 komentari

Podijeli

Automobili, ilustracija (Foto: Getty Images)

Europski proizvođači vozila srednje klase strepe pred najezdom kineske konkurencije, stvari ne stoje dobro za Europu, a mogle bi biti još gore usprkos tome što se balon elektrifikacije ispuhao.

tri vijesti o kojima se priča Cjepivo protiv bolesti COVID-19 BioNTecha Provedena na 30 milijuna ljudi Umire li se više od cjepiva protiv korone? Objavljeni rezultati velike studije Širenje stanica raka Novo istraživanje upozorava Ove dvije generacije sve češće obolijevaju od rijetkog oblika raka čiji se simptomi lako mogu krivo interpretirati Peklo Neprestano razvijaju nova rješenja Ukrajinci sada imaju širok raspon oružja dugog dometa za napade duboko u ruski teritorij

Kinezi naviru u raznim segmentima, a iz sadašnje perspektive budućnost pojedinih europskih proizvođača izgleda vrlo upitnom, smatraju stručnjaci.

Kineski električni automobili Potvrđena odluka: EU uvodi dodatne carine na električna vozila uvezena iz Kine

Europska auto konfekcija gubi dah pred naletom kineske, odnosno istočnjačke, čak i u Hrvatskoj. Od početka godine do kraja rujna kineski MG samo je u Hrvatskoj prodao 1.027 vozila, a Geely, relativno nov igrač na našoj sceni, 351. Forthing je našao put do 149 hrvatskih kupaca. 

Samo je u rujnu, MG - sljedbenik velike britanske marke koju su Kinezi prilagodili svojim standardima - u Hrvatskoj je prodao 167 vozila, a Geely 84. Prodaja Forthinga stala je na 27 primjeraka.

Malo? Citroen je, primjerice, u istom mjesecu prodao 26, a Fiat 17 automobila. Od početka godine do kraja devetog mjeseca Fiat je ukupno prodao 538 vozila, JEEP 192. Dovoljno da zazvoni na uzbunu.

MG (Morris Garages) ima sjajnu povijest. Nastao je 1924. godine u jednom britanskom pogonu. Sada je u vlasništvu kineske kompanije SAIC Motor Corporation. Forthing nema takvu povijest, ali također nadire. Razvija se od 2001. unutar Dongfeng Motorsa, jedne od najvećih kineskih auto kompanija. Ne biraju se sredstva - neki od modela tog proizvođača drastično su nalik pojedinim europskim premium vozilima. Kinezi nemaju problema s tim da "preslikaju" što im se sviđa - i izgled i tehnologiju, a na kupcima je da procijene žele li to platiti.

Geely također snažno grabi zadnjih godina. Tvrtka je osnovana 1986., isprva proizvodeći motocikle i frižidere da bi tek 1997. ušla u auto industriju. Godine 2010. kupuje Volvo, a sedam godina kasnije Lotus. Sada reže granu europskim proizvođačima automobila sa stoljetnom poviješću.   

Ali to nije sve. Čuli ste za BYD, XPeng, Dongfeng, Link&Co.? Niste, nema veze, uskoro će se cijenom i ponudom potruditi da barem promislite o njima.    

Neki primjerci kineskih proizvođača izgledaju vrlo primamljivo - i izgledom i cijenom. Pitanje je, međutim, što će biti sa servisnom mrežom i dijelovima, hoće li se održati i kako će tu stvari stajati.   

Premium klasa nije ugrožena

Stručnjaci kažu da europska premium klasa nije ugrožena. Mercedes će ostati tražen baš kao i, recimo, BMW, Audi, Porsche i drugi prvorazredni proizvođači. No, kod spomena na europsku auto konfekciju stručnjaci podižu obrve. Nitko ne zna što donosi budućnost, a Europa bi mogla ostati bez nekih proizvođača. 

U ponedjeljak je u hrvatskim medijima objavljen tekst da direktoru Stellantisa Carlosu Tavaresu istječe mandat 2026. godine uz dodatak da će posljednje godine šef tvrtke koja na tržište izbacuje Chryslere, Citroene, Fiate i Jeepove biti vrlo  izazovne.

Nitko ne skriva da europska, ali i američka auto industrija proživljavaju krizu.

Tvrtka je  izvijestila o padu neto dobiti u prvom polugodištu za 48 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. 

Uoči Pariškog sajma automobila, Tavares je upozorio kako ne isključuje mogućnost zatvaranja tvornica zbog sve jače kineske konkurencije.

Ako kineski proizvođači osiguraju deset posto udjela u Europi, to znači 1,5 milijuna automobila. Toliko ih se sastavi u naših sedam tvornica, rekao je šef Stellantisa Carlos Tavares francuskim poslovnim novinama Les Échos. Objasnio je kako će europski proizvođači pri takvom ritmu kineske konkurencije morati zatvoriti tvornice ili ih prepustiti Kinezima. Nitko ne govori o tome, konstatirao je te dodao kako je zatvaranje granica za kineske proizvode zamka.

Dodatne carine su zamka zbog protumjera?

Poznato je da su države članice Europske unije početkom listopada, potvrdile uvođenje dodatnih carina na uvoz kineskih električnih vozila. Tom će se odlukom carine povećati, no među zemljama se osjetilo značajno nejedinstvo oko odluke: pet zemalja je bilo protiv, a 12 suzdržano i među njima i Hrvatska.

Hrvatska nema auto industriju, ali činjenica je da ni Europa nije ujedinjena u situaciju kada proizvođačima "gori tlo pod nogama".

Naime, protiv novog postroženja carina na uvoz kineskih vozila bile su Njemačka, Mađarska, Malta, Slovačka i Slovenija, koje zajedno predstavljaju 22,65 posto stanovništva EU, što nije bilo dovoljno da se prijedlog iz Bruxellesa odbije. Za to bi glasovati protiv morala kvalificirana većina od 15 članica, koje predstavljaju 65 posto stanovništva.

Iz ureda slovenskog ministra gospodarstva Matjaža Hana potvrdili su da je Slovenija glasala protiv, te pojasnili da je Slovenija donijela svoj stav o carinama nakon temeljitih konzultacija sa slovenskom automobilskom industrijom.

Poznato je da se Njemačka prije glasovanja otvoreno protivila prijedlogu dodatnih carina, a razlog su prvenstveno interesi njezine automobilske industrije. Proizvođači Volkswagen i BMW upozorili su prije odluke da bi trgovinske mjere, odnosno kineske protumjere, mogle ugroziti prodaju na njihovom najvećem tržištu.

Njemački ministar financija Christian Lindner upozorio je na opasnost eskalacije trgovinskog sukoba između Kine i EU-a, a uskoro je objavljena i vijest da je Kina uzvratila Europi uvodeći dodatne carine. No ovoga puta relativno bezazlene dodatne carine na - konjak!

Kako je Hrvatska došla do suzdržanog stava? Iz MVEP je odgovoreno da “odluke o primjeni trgovinskih zaštitnih mjera zajednički donose države članice glasovanjem u okviru Odbora za trgovinske zaštitne instrumente, u kojem Republiku Hrvatsku predstavlja predstavnik Ministarstva vanjskih i europskih poslova.”

Iz hrvatskog ministarstva vanjskih poslova su objasnili kako je odluku da na glasovanju ostane suzdržana prema uvođenju konačnih dodatnih carina na električna vozila uvezenima iz Kine, Hrvatska donijela nakon konzultacija sa svim dionicima u gospodarstvu i nastojeći pomiriti različite interese. 

Također je istaknuto da je "Republika Hrvatska uvijek oprezna oko uvođenja novih trgovinskih zaštitnih mjera zbog njihovog potencijalno negativnog učinka na krajnje korisnike i samu EU industriju".

Na kraju, Europska komisija odlučila je u utorak, 29. listopada, definitivno uvesti kompenzacijske carine na uvoz baterijskih električnih vozila proizvedenih u Kini na razdoblje od pet godina.

Kineski električni automobili Potvrđena odluka: EU uvodi dodatne carine na električna vozila uvezena iz Kine

Istraga izvršnog tijela EU-a je utvrdila da proizvođači električnih vozila u Kini imaju nepravednu prednost zbog državnog subvencioniranja, a na štetu europskih proizvođača.

Pored postojeće carinske stope od 10 posto od četvrtka se uvode dodatne carine u rasponu od 7,8 posto do 35,3 posto.

Na vozila američkog proizvođača Tesla proizvedena u Kini dodatna carina bit će 7,8 posto, za kineske proizvođače BYD, Geely i SAIC 17, 18,8 i 35,3 posto.

Dodatna carinska stopa od 35,3 vrijedit će za sve druge proizvođače u Kini koja nisu htjela surađivati u istrazi, a za tvrtke koje su sudjelovale 20,7 posto.

 O kvaliteti nakon nekoliko godina vožnje

Iz Centra za vozila Hrvatske ne žele predviđati što će se događati u automobilskom ratu Europe i Azije i kako će se cijela ta priča završiti.

Prije dosta godina isplivala je Dacia, a sada su se pojavili Kinezi. Zaista ne znamo što će biti od cijele te priče. Možete me nazvati za par godina kada budemo znali kako ta, sada nova, kineska vozila prolaze na tehničkom pregledu. Zasad je sve u redu, ponavljam radi se o novim vozilima, ali treba proći neko vrijeme da saznamo što će se događati, kaže Tomislav Škreblin iz Centra za vozila Hrvatske.

Kineski Jaecoo Kineski proizvođač automobila najavljuje ulaganja u Europi: Posrijedi je golemi iznos, milijarde eura

Prometni stručnjak Željko Marušić s druge strane smatra da je Europa, ako se nešto ne promijeni, u velikoj opasnosti gubitka poznatih proizvođača. 

Najbolji nisu u opasnosti, ali većina ostalih europskih proizvođača automobila mora dobro razmisliti o svojoj budućnosti, rekao je. 

napisao: Davor Verković

PODIJELJENO 0 PUTA

Podijeli

!Komentari su onemogućeni za ovaj članak.
aktualno najčitanije
Stiže Googleov gadget koji bi jednom mogao zamijeniti pametne telefone
Povratak na tržište
Stiže Googleov gadget koji bi jednom mogao zamijeniti pametne telefone
Povijesna odluka stupila je na snagu: Prva zemlja na svijetu zabranila je društvene mreže za mlađe od 16 godina
Zabrana
Povijesna odluka stupila je na snagu: Prva zemlja na svijetu zabranila je društvene mreže za mlađe od 16 godina
Nezaustavljivi robotaksiji: Broj vožnji raste velikom brzinom, a najavljeno je širenje na nova tržišta
Veliki uspjeh
Nezaustavljivi robotaksiji: Broj vožnji raste velikom brzinom, a najavljeno je širenje na nova tržišta
Umire li se više od cjepiva protiv korone? Objavljeni rezultati velike studije
Provedena na 30 milijuna ljudi
Umire li se više od cjepiva protiv korone? Objavljeni rezultati velike studije
Još jedan proizvođač automobila eksperimentira s oglasima tijekom vožnje, vozači izvan sebe od bijesa
Kontroverzna praksa
Još jedan proizvođač automobila eksperimentira s oglasima tijekom vožnje, vozači izvan sebe od bijesa
Naš prvi suparnik na SP-u: Je li ovo tajno oružje engleske nogometne reprezentacije?
Ulažu veliki novac
Naš prvi suparnik na SP-u: Je li ovo tajno oružje engleske nogometne reprezentacije?
Umire li se više od cjepiva protiv korone? Objavljeni rezultati velike studije
Provedena na 30 milijuna ljudi
Umire li se više od cjepiva protiv korone? Objavljeni rezultati velike studije
Rekordno otkriće u Boliviji: Gdje god pogledate, tlo je prekriveno njima!
Jedinstveno nalazište
Rekordno otkriće u Boliviji: Gdje god pogledate, tlo je prekriveno njima!
Ove dvije generacije sve češće obolijevaju od rijetkog oblika raka čiji se simptomi lako mogu krivo interpretirati
Novo istraživanje upozorava
Ove dvije generacije sve češće obolijevaju od rijetkog oblika raka čiji se simptomi lako mogu krivo interpretirati
Kineske mobilne kompanije žele Appleu oteti korisnike: Ovo je njihov najveći adut u borbi s iPhoneom
Nemilosrdna borba
Kineske mobilne kompanije žele Appleu oteti korisnike: Ovo je njihov najveći adut u borbi s iPhoneom
Ukrajinci sada imaju širok raspon oružja dugog dometa za napade duboko u ruski teritorij
Neprestano razvijaju nova rješenja
Ukrajinci sada imaju širok raspon oružja dugog dometa za napade duboko u ruski teritorij
Terapija koja je donedavno bila znanstvena fantastika sada spašava živote od dosad neizlječivog oblika raka
Nova nada za pacijente
Terapija koja je donedavno bila znanstvena fantastika sada spašava živote od dosad neizlječivog oblika raka

Vezane vijesti

Ne propustite ni ovo

vijesti
Trovanje ugljičnim monoksidom u okolici Našica
OPASNA SITUACIJA
Užas na istoku Hrvatske: Majka uključila dva uređaja istovremeno, djeca završila u bolnici!
Beba koja je promijenila statistiku u Zaboku
VELIKA RADOST
Beba koja je promijenila statistiku: Rodilište slavi poseban trenutak
Putinov čovjek ismijao "AI ministricu koja je ukrala novac" – vijest zapravo potekla s News Bara
VJEROVALI ILI NE
VIDEO Šef ruskog parlamenta prepričavao Putinu vijest s hrvatskog satiričnog portala News Bar
show
Gdje je danas Marko Bošnjak?
više nije u zagrebu
Marko Bošnjak nakon mjeseci šutnje otkrio gdje trenutačno živi i što radi
Severina je objavila provokativne fotografije iz muškog WC-a
"Je l' zadrhatala ruka snimatelju?"
"Za ekipu slabijeg srca - oprez!" Gomila reakcija na Severinine fotke iz muškog toaleta
Tko je supruga Davora Gobca?
samozatajna plavuša
Tko je supruga Davora Gopca? Nekad je i sama punila pozornice, no onda se povukla iz javnosti
zdravlje
Šokantno otkriće: Lijek koji žene već godinama koriste mogao bi spriječiti najagresivniji rak dojke!
Važno za žene u rizičnoj skupini
Šokantno otkriće: Lijek koji žene već godinama koriste mogao bi spriječiti najagresivniji rak dojke!
Gripa i korona zajedno: Ovo su prvi znakovi da imate oba virusa odjednom
Piše liječnik
Gripa i korona zajedno: Ovo su prvi znakovi da imate oba virusa odjednom
7 namirnica bogatih proteinima koje žene starije od 50 godina trebaju jesti svaki tjedan
Za očuvanje mišićne i koštane snage
7 namirnica bogatih proteinima koje žene starije od 50 godina trebaju jesti svaki tjedan
zabava
Ovako se Balkanac prevozi Mercedes! Scena nasmijala cijelu regiju
Urnebesno
Ovako Balkanac prevozi Mercedes! Scena nasmijala cijelu regiju
Konobar u poznatom njujorškom restoranu progovorio na hrvatskom i oduševio sve prisutne
Reakcije gostiju su sve
Konobar u poznatom njujorškom restoranu progovorio na hrvatskom i oduševio sve prisutne
Ovog ima samo u Srbiji! Scena iz javnog prijevoza nasmijala društvene mreže
Bizarno
Ovog ima samo u Srbiji! Scena iz javnog prijevoza nasmijala društvene mreže
tech
Umire li se više od cjepiva protiv korone? Objavljeni rezultati velike studije
Provedena na 30 milijuna ljudi
Umire li se više od cjepiva protiv korone? Objavljeni rezultati velike studije
Rekordno otkriće u Boliviji: Gdje god pogledate, tlo je prekriveno njima!
Jedinstveno nalazište
Rekordno otkriće u Boliviji: Gdje god pogledate, tlo je prekriveno njima!
Ove dvije generacije sve češće obolijevaju od rijetkog oblika raka čiji se simptomi lako mogu krivo interpretirati
Novo istraživanje upozorava
Ove dvije generacije sve češće obolijevaju od rijetkog oblika raka čiji se simptomi lako mogu krivo interpretirati
sport
Arsenal i Rijeka u "punom jeku pregovora" oko Tonija Fruka?
Bomba!
Toni Fruk pred transferom u giganta Premier lige? "Očekuje se da će uskoro potpisati"
Dvojici pikadista pred Svjetsko prvenstvo zabranili nadimke - kad ih vidite shvatit ćete zašto
JESU LI TREBALI?
Dvojici pikadista pred Svjetsko prvenstvo zabranili nadimke - kad ih vidite shvatit ćete zašto
Baturina ostaje u Italiji: Englezi pokušali, odgovor stigao ekspresno
Javlja Fabrizio
Neočekivana ponuda za Baturinu iz Premier lige: Odgovor iz Italije sve je iznenadio
tv
MasterChef: Četvero kandidata ulazi u stres test, a zadatak je replika jela Gorana Kočiša
ODMJERAVANJE SNAGA
Četvero kandidata ulazi u stres test, a zadatak je replika jela Gorana Kočiša
Kumovi: Spavat će s njom - ipak je to najbolja opcija
KUMOVI
Spavat će s njom - ipak je to najbolja opcija
MasterChef: Najveće iznenađenje večeri! Maestralan desert koji je zaslužio pljesak!
SVAKA ČAST!
Najveće iznenađenje večeri! Maestralan desert koji je zaslužio pljesak!
putovanja
Qspace modularni stanovi u Nizozemskoj
Pametna rješenja iz Europe
Pogledajte kako izgledaju državni stanovi za mlade od 21 kvadrata, a koštaju svega 45 tisuća eura
Kolači bez dodanog bijelog šećera recepti
Idealni za blagdane
Ovi kolači i torte jako su slatki i fini, a ne sadrže ni gram bijelog šećera
Lako i jednostavno: domaći likeri kao božićni poklon
Domaće i fino
Lako i jednostavno: Domaći likeri kao savršen božićni poklon
novac
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
ostalo 6 poslovnica
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
Milan Nedeljković bit će novi predsjednik Uprave BMW-a
vjeran kompaniji
Srbin postaje šef BMW-a
Ovo su milijarderi koji stoje iza carstva izgrađenog na jednostavnom, ali revolucionarnom izumu – šlagu bez mlijeka
Slatki imperij
Ovo su milijarderi koji stoje iza carstva izgrađenog na jednostavnom, ali revolucionarnom izumu – šlagu bez mlijeka
lifestyle
Ovo izdanje Ane Maslać Plenković nadmašilo je i stil krlajice Letizije i vojvotkinje Catherine
poput princeze
Ana Maslać Plenković izgleda spektakularno – evo zašto je njezin pariški stajling pun pogodak
Štikle koje čine razliku: Ana Maslać Plenković pogodila je modni jackpot
Odlične štikle!
Koliko su samo lijepe! Ana Maslać Plenković u štiklama koje imaju sve
Recept za kolač djedov brk
Obožavamo ih!
Znate li koji je ovo kolač? Imamo provjereni recept, zapravo je vrlo jednostavna priprema
sve
Ovo izdanje Ane Maslać Plenković nadmašilo je i stil krlajice Letizije i vojvotkinje Catherine
poput princeze
Ana Maslać Plenković izgleda spektakularno – evo zašto je njezin pariški stajling pun pogodak
Gdje je danas Marko Bošnjak?
više nije u zagrebu
Marko Bošnjak nakon mjeseci šutnje otkrio gdje trenutačno živi i što radi
Štikle koje čine razliku: Ana Maslać Plenković pogodila je modni jackpot
Odlične štikle!
Koliko su samo lijepe! Ana Maslać Plenković u štiklama koje imaju sve
 

Nastavi čitati

Business
SAD i EU, ilustracija
Stav je jasan

Velika pravila, velike kazne: EU tjera američki Big Tech da se pokori europskom tržištu, a pritisak iz SAD-a sve je manje bitan

piše Branimir Vorša
Business
Volkswagen
Fokus na Njemačku i Europu

VW signalizira skromnija ulaganja do 2030.

piše Hina
Business
Ivona Poljak
Startaj Hrvatska 2025.

Spoj emocija i okusa: Keksići koji podižu raspoloženje i nude predah od rutine

piše Zimo
Business
Fintech, ilustracija
Balint Fischer, Dorsum

Intervju sa stručnjakom za fintech: "AI i fintech neće uništiti banke. Pretvorit će ih u nešto bolje"

piše Martina Čizmić
Business
Amazonov paket, ilustracija
I nije jedini

Amazon platio 180 milijuna eura zbog talijanske istrage o mogućoj poreznoj prijevari

piše Hina
Business
Mark Zuckerberg
Gube novac

Meta mijenja strategiju: Metaverse više nije bitan?

piše Branimir Vorša
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Politika zaštite privatnosti
  • Politika o kolačićima
  • Dnevnik
  • Nova Plus
  • Gol.hr
  • Zadovoljna
  • Kreni Zdravo
  • NovaTV
  • DomaTV
Upravljaj obavijestima