Tijekom godina IT sektor prilično se transformirao. Od tvrtki u kojima samo rade geekovi vezani uz računalo, koji gotovo da i ne poznaju svijet izvan virtualnog i govore nekim čudnim jezikom, do tvrtki koje se međusobno natječu čime će privući mlade i perspektivne zaposlenike različitih znanja, vještina i zanimanja.
No, iako su tvrtke nudile najrazličitije pogodnosti i pokušavale se pokazati kao savršeno mjesto za rad, to nije svima baš i uspjelo. Jedan od zanimljivih i pozitivnih primjera hrvatska je tvrtka Devōt, koja, iako je softverska tvrtka, zapravo nije ona klasična tvrtka u kojoj programeri samo tipkaju linije koda.
Ono što ih izdvaja od drugih je njihov zanimljivi „zaposlenik“ i slogan koji se veže uz njega. O čemu je riječ i kako je uopće taj "zaposlenik" stigao u Devōt otkrio nam je voditelj marketinga Krešimir Čižmek.
Riječ je o konceptu employer brandinga u okviru kojeg svaki od članova našeg tima dobiva malu gumenu patkicu s jedinstvenim imenom. Sama ideja temelji se na principu „debugginga s gumenom patkicom“, s kojim su mnogi IT-evci upoznati i koriste ga kad se susretnu s problemom u kodiranju. Tako da se zapravo ne radi o tradicionalnom zaposleniku, već svojevrsnom osobnom asistentu za sve zaposlenike, koji je konstantni podsjetnik da nikada nisu sami. Iako na prvi pogled može zvučati neobično, ovaj pristup odražava Devōtove temeljne vrijednosti, kao i slogan „We give a duck“ koji je puno više od duhovite igre riječima. Oni utjelovljuju Devōtovu predanost i posvećenost klijentima i članovima tima. Ujedno simboliziraju spremnost tvrtke da ide korak dalje u zajedničkom pronalasku novih kreativnih rješenja problema. U suštini, „We give a duck“ znači da nam je iskreno stalo do izazova, napretka i dobrobiti naših kolega – bilo da se suočavaju s teškim poslovnim problemom ili traže napredak u svojoj karijeri, pojašnjava.
Prolazeći radnim prostorima u Devōtu, naletjet ćete na priličan broj gumenih patkica. Nakon prvotnog iznenađenja, takva pomalo "smiješna" strana tvrtke, zapravo postaje veoma simpatična.
Iako je metoda „debugginga s gumenom patkicom“ poznata u IT svijetu, često dobivamo pitanje zašto smo odabrali baš patkice. Koncept s patkicama prvenstveno je usmjeren na naše sadašnje i potencijalne zaposlenike, no on nam pomaže i u odnosima s klijentima te na svim našim projektima. Upravo su zbog tog personaliziranog pristupa reakcije klijenata izrazito pozitivne, a gumene patkice kao simbol tog pristupa bile su hit i na našem štandu na prošlogodišnjoj HLTH konferenciji u Las Vegasu, dodaje Čižmek.
Dakle, gumene patkice nisu ništa novo, ali to ne znači da ne postoje novi načini kako ih iskoristiti. Primjerice, Devōt je na njima odlučio temeljiti i svoj "identitet poslodavca". Željeli su biti kreativni, ali i pokazati da su njihovi zaposlenici pojedinci koji na kreativne načine (a ne samo tipkajući kod) rješavaju probleme s kojima se klijenti susreću.
Upravo je zato za poslovanje Devōta jedinstveno to što preuzimamo cjelokupni razvojni proces i omogućavamo klijentima da se fokusiraju na proizvode i rast. Kod nekih klijenata preuzimamo i upravljamo kompletnim dijelovima sustava, dok s drugima razvijamo njihove sustave od samog koncepta, razrade ideja proizvoda pa sve do završne implementacije. S obzirom na to da sve radimo na svoj način, koji očito funkcionira, za sličan pristup smo se odlučili i u pogledu employer brandinga. Taj koncept za Devōt ujedno simbolizira i sve one vrijednosti koje tvrtka utjelovljuje – podršku zaposlenicima kroz dijeljenje znanja, poticanje njihovog rasta i znatiželje, stvaranje ugodne i opuštene radne atmosfere te osiguravanje financijske stabilnosti, objašnjava naš sugovornik.
"Identitet poslodavca"
No, zašto je "identitet poslodavca" toliko važan u IT svijetu? Logično pitanje koje ima prilično jednostavan odgovor - jer na tržištu stalno nedostaje kvalitetnih IT stručnjaka. A ako ljudi ne znaju za vas, teško da će tražiti posao u vašoj tvrtki. Upravo je zato važno potencijalnim zaposlenicima, ali i onima koji tek ulaze na tržište rada, dati do znanja o kakvoj se tvrtki radi i zašto je ona drugačija od drugih.
U svakoj industriji, a posebice IT sektoru, privlačenje i zadržavanje kvalitetnih zaposlenika je imperativ iz kojeg proizlazi i konkurentska prednost na tržištu. Upravo zato to shvaćamo vrlo ozbiljno, a naša strategija temelji se na pet najvažnijih točaka: ugodna radna atmosfera; dugoročni projekti, umjesto žongliranja s više njih istodobno; dijeljenje znanja i poticanje znatiželje. Stoga posebnu pažnju posvećujemo i pogodnostima koje direktno doprinose zadovoljstvu i lojalnosti naših zaposlenika. Neke od njih su fleksibilnost, rad na daljinu, bolovanje bez liječničke potvrde, strukturirani proces uvođenja u posao, kultura povratnih informacija, edukacije, radionice i predavanja, pokrivanje troškova vrtića, slobodan dan za prvi dan polaska djeteta u vrtić ili školu i slično, ističe Čižmek.
Anđela Morava i Krešimir Čižmek (Foto: Devōt)
Iako su se stvari već davno promijenile, nekako je u glavama ljudi još uvijek da je „IT industrija“ muški posao. No, činjenica je da sve više žena odabire karijeru u IT sektoru. U Devōtu su tako trećina zaposlenih žene, ali većinom u netehničkim odjelima. Kako kažu, to je posljedica toga što tehnička zanimanja još uvijek privlače veći broj muškaraca.
Naravno, mi kontinuirano težimo povećanju broja žena u svim odjelima, uključujući i tehničke. IT svijet vidimo kao mjesto koje privlači mlade proaktivne ljude željne učenja i razvoja, nudeći fleksibilnost, opuštenu atmosferu i jednake prilike za sve. Pritom bih istaknula kako ženski dio tima izuzetno doprinosi ugodnoj atmosferi i jačanju međuljudskih veza kroz razne aktivnosti usmjerene na unapređenje komunikacije i povezanosti. Različite perspektive, mišljenja, vještine i iskustva su nešto u što Devōt ulaže i pozdravlja jer svi zajedno, udruženim snagama, doprinosimo boljem poslovnom rezultatu, objašnjava jedna od žena iz Devōta, Anđela Morava, direktorica operacija.
Upravo ta suradnja žena i muškaraca, ali i naglasak na personalizirani pristup, omogućava Devōtu da jednako uspješno privlače klijente iz različitih industrija, ali i različitih dijelova svijeta.
Posebno smo ponosni na naš uspjeh na zahtjevnom američkom tržištu koje je poznato po svojoj konkurentnosti. Naš ulazak na to tržište postavio je visoke standarde za naš rad i pružio nam priliku za razvijanje ključnih sposobnosti potrebnih za uspjeh u raznim industrijskim sektorima. Ova iskustva omogućila su nam da izgradimo snažne kompetencije u pružanju prilagođenih rješenja koja odgovaraju specifičnim izazovima s kojima se susrećemo, dodaje Morava.
Da se radi o zanimljivim i izazovnim projektima, najbolje pokazuje i jedan od projekata na koji su posebno ponosni, a koji su odradili u veoma izazovnim vremenima - tijekom pandemije koronavirusa.
S obzirom na tadašnje potrebe zdravstvenog sektora, početkom 2020. godine uspostavili smo intenzivnu suradnju s nekoliko health-tech tvrtki iz SAD-a, a godina poslije potvrdila je ispravnost naše odluke s obzirom na to da je potražnja za našim znanjem i uslugama doživjela nagli rast. Također smo ponosni na nekoliko projekata na kojima trenutno radi naš product odjel. Razvijamo projekte koji će biti dostupni kao open-source rješenja, dok će drugi biti komercijalne prirode. Njima želimo dodatno unaprijediti našu ponudu i pridonijeti razvoju industrije. Takvi raznoliki projekti omogućuju nam da kontinuirano doprinosimo inovacijama i rastu sektora u kojima djelujemo, ističe Morava.
Rast, rast, rast ... Ali kakav?
Takvi projekti omogućili su im velik rast pa su se našli i na The Financial Timesovoj listi kao najbrže rastuća tvrtka u Hrvatskoj. To je uvrštavanje veliko priznanje njihovom radu i poslovnom uspjehu, ali i sa sobom donosi određene izazove. Prije svega - kako upravljati tim rastom na održiv način.
To se posebno ističe prilikom upravljanja određenim projektima koji iznenada brzo narastu jer takve situacije često zahtijevaju brzu adaptaciju i proširenje našeg tima. To može biti izazovno kada na tržištu rada ne možete lako pronaći specifične stručnjake koji vam trebaju. Zato smo organizirali niz internih obuka s ciljem obogaćivanja našeg tima dodatnim vještinama i znanjem koje smatramo ključnim za naš uspjeh, naglašava Čižmek.
A što ih čeka u budućnosti? U Devōtu su prilično skromni oko otkrivanja daljnih planova. Već su prisutni na američkom tržištu pa im je cilj ojačati prisutnost na europskom tržištu kako bi se mogli dalje širiti u budućnosti. No, kako ističu, ne žele se širiti ako to znači da će izgubiti ono najvažnije što su gradili godinama - kvalitetu nad kvantitetom.
I naravno, gumene patkice.