Dio korisnika Facebooka, pogotovo oni koji imaju otvoren profil i objavljuju brojne privatne informacije i fotografije na ovoj mreži, često govore kako ih nije briga što ova kompanija zna o njima jer na temelju objavljenih podataka ionako im ne mogu ništa napraviti, a oni nemaju što skrivati.

No, veliki skandal u koji je indirektno možda upleten i Donald Trump pokazao je što sve mogu oglašivačke i analitičke kompanije napraviti na temelju vaših objava, prijateljstava, lajkova i grupa koje pratite.

Naime, prema informacijama koje su ovog tjedna objavili brojni mediji, čini se kako nisu samo Rusi iskoristili najpopularniju društvenu mreža za širenje političke propagande, već neki tvrde kako je i kompanija Cambridge Analytica koja je vodila Trumpovu predsjedničku kampanju, za političko oglašavanje iskoristila podatke o 50-ak milijuna korisnika Facebooka kojih su se dokopali na ilegalan način.

Ova je kompanija zaista imala pristup tim podacima, no oni tvrde kako ih nisu iskoristili u predizbornoj kampanji te su ih izbrisali, a Facebook je na cijelu situaciju reagirao suspenzijom pristupa Cambridge Analytice ovoj mreži.

Snažan politički alat

Još prije nekoliko godina profesor Aleksandr Kogan s Cambridgea putem aplikacije koju koriste psiholozi za testiranje osobnosti korisnika prikupio je podatke o 270 tisuća korisnika i njihovih prijatelja na Facebooku (ukupno više od 50 milijuna). Iako ova aplikacija na čije su korištenje pristali sami korisnici Facebooka ne krši pravila ponašanja ove mreže, problem je u tome što je Kogan te podatke proslijedio analitičkim kompanijama, što je zabranjeno prema pravilima Facebooka.

Iz Facebooka su još 2015. znali za ovaj problem te su od kompanija koje su dobile ove podatke (nije u pitanju samo CA) zatražili njihovo brisanje, no čini se kako ekipa iz Cambridge Analytice nije izbrisala te podatke.

Informacije o načinu rada ove kompanije novinarima je otkrio zviždač Christopher Wylie koji je radio u CA-u – oni su 2014. bez odobrenja Facebooka i njegovih korisnika iskoristili osobne informacije s ove društvene mreže za razvoj sustava koji je mogao napraviti profile američkih glasača i plasirati im personalizirane političke oglase.

Baza podataka korisnika s Facebooka, kao i algoritam koji su napravili snažan su politički alat koji je mogao predvidjeti preferencije glasača, ali i utjecati na njih, pogotovo na one neodlučne.

Iskoristili smo Facebook za prikupljanje profila milijuna ljudi. I napravili smo model za iskorištavanje podataka koje smo znali o njima te smo ciljali njihove unutarnje demone. To je bila osnova na kojoj je cijela kompanija izgrađena, otkrio je Wylie.

Iz Cambridge Analytice demantiraju sve ove navode i kažu kako se koriste samo podacima koje su dobili na pošten i legalan način, a zanimljivo je kako je ova kompanija sudjelovala i u kampanji za izlaz Velike Britanije iz EU.

Bit će zanimljivo dalje pratiti ovaj slučaj koji je pokazao da je tržište online političkog oglašavanja, kako je to nazvao senator Mark Warner – divlji zapad, bilo da na njega utječu Rusi s kupovinom oglasa na društvenim mrežama ili putem oglašavanja temeljnog na podacima do kojih su se ilegalno dokopale analitičke ili oglašivačke kompanije.