Priča o Hashemu Al-Ghailiju mnogima može biti inspiracija i dokaz kako je uz snažnu volju, želju i strast zaista sve moguće i kako jedan mladić iz Jemena kojemu je bilo predodređeno da bude farmer, može postati internetska superzvijezda koju na društvenim mrežama prati skoro 30 milijuna ljudi.

Ljubav i strast prema znanosti, koju je osjećao od djetinjstva odvela ga je od Jemena preko Pakistana do Njemačke, a njegova je popularnost počela rasti kada je počeo voditi stranicu na Facebooku na kojoj je kompleksne znanstvene činjenice počeo prikazivati na vizualno atraktivan, ali i iznimno jednostavan način kako bi bili razumljivi svima.

Ovaj nevjerojatan, pozitivan i skroman mladić gostovat će 29. rujna u Zagrebu na TEDx konferenciji, a uoči dolaska u Lijepu Našu popričali smo Hashemom o njegovu životu, aktivnostima na društvenim mrežama, popularizaciji znanosti te planovima za budućnost.

 

Vaša je priča dobro poznata – od dječaka koji je trebao biti farmer do znanstvene internetske superzvijezde. Znamo koliko ste ambiciozni i da su vaši ciljevi visoki, no jeste li ikada očekivali da ćete postići ovakav uspjeh i da će vaš utjecaj biti ovako velik?

Zaista nisam očekivao ovakav uspjeh. Jednostavno sam slijedio svoju strast i radio ono što volim i to me dovelo do ove situacije! Ljudima se svidjelo ono što sam radio i milijuni su iz mog rada dobili inspiraciju, što me čini sretnim ne samo zbog slave koju sam stekao već i zbog utjecaja na ljudske živote.

 

U samo nekoliko godina broj pratitelja na Facebooku porastao je s nekoliko desetaka tisuća do skoro 30 milijuna. Kako ste to uspjeli – ne samo povećati broj pratitelja, već i zadržati njihovu pažnju sve ove godine? Koja je tajna vašeg konstantnog povećanja dosega na Facebooku?

Pa… dvije stvari: Integritet i dosljednost. Ljudi vole moj sadržaj jer se koristim pouzdanim izvorima informacija, tako da mi na neki način vjeruju. A to je povjerenje za mene velika odgovornost pa zadržavam tu dosljednost, što je nešto što mnogi izgube nakon što steknu veliki broj pratitelja. Također sam konstantan i objavljujem zanimljiv sadržaj koji je predstavljen na vizualno zanimljiv način koji angažira korisnike.

 

Imate velike broj pratitelja i milijuni ljudi uživaju u vašim videozapisima – što mislite, jesu li vaša i slične stranice povećale interes mladih ljudi za znanost?

Mislim da smo na ovaj ili onaj način povećali interes ljudi za znanost. Konstantno primam mailove i poruke ljudi diljem svijeta koji mi zahvaljuju na objavljenim videozapisima. Neki od videa prikazani su u školama, na konferencijama, radionicama, panelima itd.

Neki su mi studenti poslali mailove u kojima mi zahvaljuju što sam im pomogao u pronalaženju njihove strasti ili u odabiru područja studiranja. Takvi me mailovi uvijek usrećuju. Ne samo da pružamo inspiraciju ljudima na internetu i društvenim mrežama, nego im dajemo nadu i svjesnost oko važnih tema koje utječu na naše živote offline i izvan društvenih mreža.

 

Koliko vremena prosječno potrošite na Facebooku? Imate li suradnike koji Vam pomažu u vođenju stranice?

Dok stranica nije dosegla 22 milijuna pratitelja, vodio sam je u potpunosti sam. Danas ipak imam tim od 5 ljudi koji mi pomažu i asistiraju u stvaranju dnevnog sadržaja. Nadzirem svaki korak procesa kako bi se zadržao integritet, jednostavnost i umjetnički stil moje znanstveno-komunikacijske strategije. Ne provodim previše vremena na Facebooku jer unaprijed pripremim sadržaj za objavu kada sam offline. To mi pomaže u pronalaženju vremena za nove projekte, poput rada na SF filmovima, posjećivanje konferencija i educiranju ljudi offline i nadam se da ću uskoro početi s pisanjem knjige.

 

Sa svojim aktivnostima na internetu ne samo da educirate ljude, već mnogima i pomažete. Recite nam nešto o Hippo Water Rolleru i utjecaju koji je video koji ste objavili napravio.

Hippo Water Roller jednostavno je dizajnirana posuda za prenošenje vode na veće udaljenosti. Umjesto nošenja vode na glavama, ljudi jednostavno mogu kotrljati posudu po zemlji. Ovako se može prenijeti više vode do kuće, bez velikog opterećenja na njihova tijela. Svidjela mi se ta ideja koju sam vidio te sam napravio video koji je brzo postao viralan i ljudi su počeli s donacijama kako bi ljudi koji žive u udaljenim područjima mogli imati pristup vodi korištenjem tog inovativnog alata.

 

Vaše infografike i posebno znanstveni videozapisi iznimno su popularni i pregledani su više milijardi puta. Što bi izdvojili kao neki ključni faktor popularnosti vaših videa?

Za uspjeh mojih infografika i videozapisa ključna je jednostavnost i vizualna priča. Koristim jednostavne riječi umjesto složenih tako da ljudi različitog obrazovanja ili godina mogu shvatiti što im govorim. Također, koristim videa koji zahtijevaju angažman samih korisnika, animacije vrhunske kvalitete koje koristim za stvaranje jednostavnih priča.

Hashem Al-Ghaili (Foto: TEDXZagreb) (Foto: TEDXZagreb)

Zašto je danas važno komunicirati znanost i educirati ljude?

Moramo ljude informirati oko znanosti jer to utječe na njih na ovaj ili onaj način. Kako je to rekao legendarni znanstveni govornik Carl Sagan: „Živimo u društvu koje je iznimno ovisno o znanosti i tehnologiji i u kojem gotovo nitko ne zna ništa o znanosti i tehnologiji“. Naša je dužnosti informirati ih oko stvari koje utječu na svakodnevne živote. Moramo se boriti protiv uspona lažnih vijesti iz nepouzdanih izvora i biti sigurni da će ljudi dobiti informacije iz vjerodostojnih izvora.

 

Lažne vijesti sve su veći problem na društvenim mrežama – postoji li isti problem i u znanstvenom novinarstvu i što bi po vama trebalo napraviti kako bi se spriječilo širenje lažnih vijesti?

Ljudi moraju postati svjesni ovog problema prije nego što možemo napraviti nešto protiv njega. Oni moraju razlikovati što je lažno, a što istinito. Moramo ih educirati kako ne bi sve percipirali kao lažne vijesti, što je nešto što često primjećujem u posljednje vrijeme. Sve s čime se ljudi ne slažu percipirat će kao lažne vijesti.

Također trebamo koristiti tehnologiju za borbu protiv lažnih vijesti. Kada je vijest objavljena s nepouzdanog izvora informacija i širi se internetom, trebali bi objavljivati priče s kojima bi ljudima objasnili istinu. Borba protiv lažnih vijesti treba početi dok se takve vijesti šire internetom, a ne tjedan ili mjesec poslije kada ljudi već prestanu govoriti o njima i prihvate ih kao činjenicu. Možemo spriječiti širenje neistinitih informacija trudeći se širiti autentične informacije.

 

Na kojim projektima trenutno radite? Što još možemo od vas očekivati u budućnosti?

Trenutno radim na SF filmu, mom prvom filmu nazvanom "Simulacija". Napisao sam scenarij i režirao film te se nadam da će biti gotov do veljače sljedeće godine. Mislim da će biti vizualno odličan i ima dobru priču. Također namjeravam početi pisati knjige i nadam se objaviti prvu knjigu tijekom 2019. Bit će to znanstvena fikcija i nastavak priče iz filma.

Želim i putovati svijetom i komunicirati znanost uživo na što više događaja. No, svi me moji trenutni i budući projekti neće zaustaviti ili omesti u onome što radim i u onom što sam uvijek volio: komunicirati znanost putem društvenih mreža.