Društvene mreže moraju učiniti više da ispune zahtjeve za poštovanje propisa EU-a o zaštiti potrošača koje su prošlog ožujka postavili Europska komisija i tijela za zaštitu potrošača u državama članicama, istaknuto je danas u Europskoj komisiji u Bruxellesu.

Facebook, Twitter i Google+ objavili su kojim se to izmjenama uvjeta korištenja usklađuju s propisima EU-a o zaštiti potrošača, a koji jače štite prava europskih korisnika tih mreža no što je to praksa u ostatku svijeta.

Izmjene, koje će donijeti korist za više od četvrtine milijarde korisnika društvenih mreža u EU-u, među ostalim znače i da se više neće morati odreći obveznih prava koje imaju potrošači u EU-u, poput prava na odustajanje od kupnje na internetu, pritužbe će moći podnijeti u Europi umjesto u Kaliforniji, a platforme će na sebe preuzeti velik dio odgovornosti prema potrošačima u EU-u, u sličnoj mjeri kao i klasični pružatelji usluga.

Ipak, naglašavaju u EK-u, navedenim se izmjenama tek djelomično ispunjavaju zahtjevi na temelju prava EU-a o zaštiti potrošača.

Društvene mreže upotrebljavaju se kao platforme za oglašavanje i komercijalne platforme, stoga moraju u potpunosti poštovati propise o zaštiti potrošača. Drago mi je da nacionalna tijela uspješno provode propise EU-a o zaštiti potrošača jer su pojedine platforme sada sigurnije za potrošače. Međutim, taj bi proces ipak morao biti brži i, zapravo, već dovršen. To je potvrda da trebamo 'Nove pogodnosti za potrošače': propisi EU-a o zaštiti potrošača moraju se poštovati, a društvene mreže koje to ne čine treba kazniti, istaknula je povjerenica za pravosuđe, zaštitu potrošača i ravnopravnost spolova Vĕra Jourová.

Istaknuto je kako je posljednjim prijedlozima Google naizgled ispunio zahtjeve tijela za zaštitu potrošača, a Facebook i osobito Twitter tek su djelomično riješili važna pitanja koja se odnose na njihovu odgovornost i način informiranja korisnika o mogućnosti uklanjanja sadržaja ili raskida ugovora.

Google+ uspostavio je odgovarajući protokol s rokovima za ispunjenje zahtjeva, no Facebook i Twitter osigurali su samo adresu e-pošte koju nacionalna tijela mogu upotrebljavati za prijavu povreda, ali se nisu obvezali da će takve zahtjeve riješiti u određenom roku.

Nakon brojnih pritužbi potrošača na prijevare kojima su izloženi pri korištenju društvenim mrežama te na određene uvjete korištenja kojima podliježu, a u kojima se ne poštuje pravo EU-a o zaštiti potrošača, u studenome 2016. pokrenute su provedbene mjere.

Komisija očekuje da internetske platforme brzo i proaktivno otkriju i uklone nezakoniti sadržaj na internetu te da spriječe njegovu ponovnu pojavu.

Nacionalna tijela za zaštitu potrošača i EK pratit će provedbu obećanih izmjena i aktivno se služiti postupkom obavještavanja i djelovanja koje osiguravaju same društvene mreže. Usredotočit će se na nezakoniti komercijalni sadržaj povezan s neželjenim pretplatama i drugim prijevarama.

EK je najavila i kako će u travnju predstaviti "Nove pogodnosti za potrošače", kad će se ujedno i predložiti modernizacija postojećeg prava o zaštiti potrošača i osigurati njegova pravilna provedba.