Nakon što je devet mjeseci raspravljala, istraživala i vagala, Europska unija donijela je odluku o uvođenju "privremene kompenzacijske pristojbe na uvoz baterijskih električnih vozila (BEV)" iz Kine. Kako su pojasnili u objavi za medije, na temelju istrage, Europska Komisija zaključila je da lanac vrijednosti BEV-a u Kini ima koristi od nepravednog subvencioniranja, što uzrokuje potencijalnu ekonomsku štetu proizvođačima BEV-a u EU-u. Istraga je također ispitala vjerojatne posljedice i utjecaj tih mjera na uvoznike, korisnike i potrošače BEV-ova u EU-u.
Ističu kako su se konzultacije s kineskom vladom intenzivirane posljednjih tjedana, nakon razmjene mišljenja između izvršnog potpredsjednika Valdisa Dombrovskisa i kineskog ministra trgovine Wang Wentaoa. Dodaju kako se nastavljaju kontakti na tehničkoj razini s ciljem postizanja rješenja kompatibilnog s WTO-om, koje na odgovarajući način rješava zabrinutosti koje je izrazila Europska unija.
Pojedinačne obveze koje se primjenjuju na tri kineska proizvođača u uzorku su:
BYD: 17,4%;
Geely: 19,9%;
SAIĆ: 37,6%.
Drugi proizvođači BEV-a u Kini, koji su surađivali u istrazi, ali nisu bili u uzorku, podliježu ponderiranoj prosječnoj carini od 20,8 %. Carina za ostale tvrtke koje ne surađuju iznosi 37,6%.
U usporedbi sa stopama prethodno objavljenim 12. lipnja 2024., privremene su pristojbe blago prilagođene prema dolje na temelju komentara o točnosti izračuna koje su dostavile zainteresirane strane.
Ove privremene pristojbe primjenjivat će se od 5. srpnja 2024., u trajanju od najviše četiri mjeseca. Unutar tog vremenskog okvira mora se donijeti konačna odluka o konačnim dužnostima, glasovanjem država članica EU-a. Kada se usvoji, ova bi odluka dužnosti učinila konačnima na razdoblje od pet godina.
Podsjetimo, još je početkom listopada 2023. Komisija službeno pokrenula antisubvencijsko ispitivanje o uvozu kineskih baterijskih električnih vozila za putnike. Prema pravilima, istraga je morala biti zaključena u roku od 13 mjeseci od pokretanja, a konačne mjere uvedene najkasnije 4 mjeseca nakon uvođenja privremeni pristojbi. Privremene kompenzacijske pristojbe osigurane su jamstvom (u obliku koji odlučuje carina u svakoj državi članici) i mogu se naplatiti pod određenim okolnostima samo kada je donesena odluka o uvođenju konačnih pristojbi.
Sad je na državama članicama da glasuju o privremenim mjerama, a nakon Komisijinog predstavljanja konačne odluke i o konačnim mjerama. To glasovanje o konačnim mjerama imat će obvezujuć učinak, a tako izglasane mjere bit će na snazi barem pet godina.
Zanimljivo, iz Komisije su istaknuli kako nakon potkrijepljenog zahtjeva, jedan proizvođač BEV-a u Kini – Tesla – može dobiti individualno izračunatu stopu carine u konačnoj fazi. No, nisu naveli koliko bi ta stopa eventualno iznosila.
Bilo koje drugo poduzeće koje proizvodi u Kini koje nije odabrano u konačnom uzorku, a želi da se ispita njegova posebna situacija, može zatražiti ubrzani pregled, u skladu s osnovnom antisubvencijskom uredbom, odmah nakon uvođenja konačnih mjera. Rok za zaključenje takve revizije je 9 mjeseci od njezina zahtjeva.