Koliko god možda nekima cijela priča oko lažnih vijesti izgleda kao potpuno benigna igra, u stvarnosti doista krije poprilične opasnosti. Jer, krajnji konzument sve češće ima potpunu nedoumicu je li ono što mu je servirano doista relevantno i pouzdano ili je riječ o lažnoj vijesti. I sve dok se pojedina vijest ne tiče njega kao pojedinca ili okruženja u kojem živi, njega to u pravilu ne zanima toliko, ali je pitanje što bi se dogodilo ili će se dogoditi kada potencijalna lažna vijest bude plasirana u njegovoj okolini…

Facebook, kao apsolutno najpopularnija društvena mreža na svijetu pod posebnim je povećalom i vrlo često meta napada zbog poplave lažnih vijesti. U svemu tome definitivno ima pretjerivanja, jer doista je prenapuhana priča koji su mnogi ponavljali tjednima a prema kojoj je “Facebook svojim lažnim vijestima izravno odlučio da Donald Trump postane predsjednik Sjedinjenih Američkih Država”. Ali, ne može se zanijekati činjenica da se upravo na Facebooku događa popriličan kaos kada je u pitanju objava vijesti. I pod silnim pritiscima Facebook je krenuo u borbu protiv lažnih vijesti, koja za sada ne daje konkretne rezultate, no smišljaju se novi načini i alati

Prvi, pompozno najavljivani pokušaj prijave lažnih vijesti koji je krenuo prošlog mjeseca završio je potpunim debaklom. Praktički je detekcija lažnih vijesti, odnosno potencijalno lažnih vijesti ostavljena samim korisnicima Facebooka, koji su mogli prijavljivati vijest za koju su procijenili da je možda lažna, pa bi nakon toga Facebookovi djelatnici provjeravali i označavali doista lažne vijesti. U stvarnosti to nije ispalo onako kako su zamišljali, čak su neke doista lažne vijesti bile “dodatno promovirane” pa su u Facebooku shvatili kako moraju pronaći novi način.

Jedan od noviteta koji se testira vezan je uz objavu vijesti koje se prenose s raznih izvora. Za takve vijesti, administratori pojedine Facebook stranice (tvrtki, medijskih kuća, novinari…) više neće imati mogućnost modifikacije originalne vijesti. Do sada su, priznaje Facebook, imali mogućnost “prilagodbe originalne vijesti”, mogli su promijeniti naslov, fotografiju, uvod, čak i sam tekst kako bi “vijest prilagodili svojoj publici”, što je zapravo klasični “clickbait”, odnosno “navlakuša za što veći broj klikova”.

Od sada, ako nakon testiranja zažive novi algoritmi naknadna uređivanja vijesti s drugih izvora više neće biti moguća. Istina je da će ovakav način objave na Facebooku sasvim sigurno smanjiti lažne vijesti ili ako vam je draže “prilagođene vijesti”, samo je pitanje u kojoj mjeri i hoće li doista imati efekta. Ovo je definitivno borba na duge staze s vrlo neizvjesnim epilogom…