Hrvatski startupovi u pohodu na globalno sportsko tržište

Među 17 odabranih timova Startup Factoryja, dva startupa ciljaju na globalno sportsko tržište.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 04.11.2019. / 11:34

SIM (Foto: SIM)

Sredinom prošlog mjeseca predstavljeno je 17 startupova koji će u okviru Startup Factoryja koristeći infrastrukturu Zagrebačkog inovacijskog centra (ZICER), razvijati svoja rješenja programom edukacije i mentorstva. Za malo više od tri tjedna na konferenciji Zagreb Connect bit će proglašeni najbolji timovi koji će dobiti i bespovratna sredstva ukupne vrijednosti čak milijun kuna za nastavak razvoja svojih projekata.

Među tih 17 timova nalaze se i dva sportska startupa, odnosno kompanije koje svaka na svoj način žele iskoristiti tehnologiju za poboljšanje trenažnog procesa nogometnih ekipa, odnosno upravljanje podacima i provođenje digitalne transformacije sportskih klubova i organizacija. Njihova su rješenja iznimno zanimljiva i imaju globalni potencijal, a kako bi saznali više o startupovima Probot i SIM, razgovarali smo s Kristijanom Kneževićem i Ivanom Markovićem.

Probot

Startup Probot želi iskoristiti potencijal novih tehnologija u procesu treniranja te revolucionarizirati trenažni proces slobodnih udaraca, koji žele približiti što realnijim uvjetima s utakmica. Trenutačni način korištenja statičnih silueta nije dovoljno učinkovit, a korištenje igrača tijekom treninga samo je trošenje njihova vremena. Umjesto toga, stvarni uvjeti na treningu mogli bi se primijeniti korištenjem aktivnog živog zida na kojem radi Probot.

Riječ je o modularnoj spravi na kojoj se mogu podesiti različiti parametri – tako trener može odlučiti koliko će igrača biti u živom zidu (2 do 5 igrača), a putem mobilne aplikacije može podesiti i parametre poput visine igrača, koliko visoko skaču (između 35 i 45 cm), može se odrediti tip treninga i slično. Zahvaljujući takvom obliku personaliziranosti sprave moguće je pripremati treninge slobodnih udaraca za svakog protivnika posebno. Potrebno je samo u aplikaciji odrediti pozicije protivničkih igrača u živom zidu i njihove visine, a te se postavke mogu snimiti i u budućnosti ponovno iskoristiti s nekoliko dodira prstom po ekranu.

Nova generacija Startup Factoryja Novi zagrebački high-tech startupovi stvaraju proizvode budućnosti i love milijun kuna

"Probot ima ugrađen semafor kao indikator spremnosti sprave za izvođenje slobodnog udarca i kameru koja prepoznaje udarac nogometne lopte i time aktivira spravu, tj. simulira skok u vis igrača u živom zidu", rekao je u razgovoru za Zimo Kristijan Knežević, koji je s Igorom Pongracom i Stjepanom Razumom glavni nositelj projekta.

Sve je počelo s Marcelom Brozovićem

Knežević napominje kako na projektu surađuju s jednom od najvećih svjetskih kompanija koja se bavi izradom i objavom sportskih statistika i rezultata uživo koja im omogućuje pristup bazi podataka koja raspolaže s najsvježijim informacijama o klubovima, igračima i statistikama.

Probot (Foto: Probot)

Posebno je zanimljiv način na koji je Stjepan Razum došao na ideju za Probot: "Okidač za ideju bila je utakmica Barcelona – Inter Milan i trenutak kada je Marcelo Brozović pokazao nogometnu inteligenciju i na slobodan udarac Luisa Suareza uklizao ispod živog zida te spriječio siguran pogodak. Ta situacija nije se mogla uvježbati na nekom treningu te me to ponukalo na istraživanje toga postoji li sprava koja tu situaciju može vjerno imitirati na treningu."

Kada je shvatio da ne postoji proizvod koji bi omogućio tako nešto, počeo je razmišljati o načinima na koji bi mogao povezati strojarstvo, elektrotehniku i IT tehnologiju te napraviti proizvod koji bi nogometnim klubovima donio razliku u realnim situacijama na terenu. Razum napominje kako su prve ideje bile veoma primitivne u odnosu na rješenje koje trenutačno razvijaju, pri čemu su im pomogli savjeti i prijedlozi nekoliko hrvatskih trenera i bivših nogometaša: "Kontakt s pravim ljudima i ljudima u sportu usmjerio nas je kao tim na verziju prototipa koju imamo danas".

Iako je Probot startup, iza njega stoji ekipa s jako velikim iskustvom – Igor Pongrac bivši je voditelj proizvodnje i jedan od glavnih pokretača Rimac Automobila, Stjepan Razum diplomirani je inženjer strojarstva koji radi kao profesor u srednjoj strukovnoj školi u Samoboru i veliki je zaljubljenik u sport i inovacije, dok je Kristijan Knežević bivši voditelj prodaje i customer supporta Greyp Bikesa i jedan od prvih zaposlenika Rimac Automobila i Greypa.

Probot ne misli stati samo s aktivnim živim zidom, već je dugoročni plan kompanije, svjesne sve veće uloge tehnologije u sportu i trenažnim procesima, nastaviti baviti se robotikom u sportu te razvijati visokotehnološke sprave koje će se moći primijeniti u sportu.

SIM – digitalna transformacija sportskih klubova

Dok je Probot usmjeren prvenstveno na pomoć pri treniranju korištenjem hardvera, softvera i analitike, ekipa koja stoji iza startupa SIM (Sports Information Management) usmjerena je na provođenje digitalne transformacije u sportskim klubovima. "Naš je cilj sportskim klubovima ponuditi rješenje na platformi koju koriste mnoge svjetske kompanije, a opet je u potpunosti prilagođeno potrebama sportskih klubova", rekao je za Zimo Ivan Marković iz SIM-a.

SIM (Foto: SIM)

Ambicije su velike te Marković želi da SIM postane brend koji će među sportskim klubovima diljem svijeta postati prepoznat kao standard u operativnom vođenju sportskih klubova, dakle, tržište na koje ciljaju je – cijeli svijet.

Climathon Zagreb Na Climathonu Zagreb prikazana odlična rješenja ozelenjavanja zagrebačkih građevina

SIM je projekt kompanije Unitfly, koja već ima višegodišnje iskustvo i digitaliziranju poslovnih procesa i upravljanju dokumentima i informacijama u brojnim kompanijama te sada to iskustvo rada s velikim poslovnim subjektima žele preslikati i na sportske klubove. Naime, dosadašnje iskustvo pokazalo je da nogometne klubove muče slični problemi s upravljanjem dokumentima, ugovorima i informacijama kao i većinu kompanija te SIM želi biti centralno mjesto svih važnih informacija za vođenje sportskih klubova.

Implementacijom njihova rješenja, treneri i vlasnici mogu s bilo kojeg mjesta pristupiti važnim informacijama i puno brže odraditi svakodnevnu administraciju, što kao rezultat ima mogućnost boljeg angažmana oko samih sportskih aktivnosti.

U jednom od modula korisnicima žele ponuditi intuitivno sučelje za planiranje rasporeda treninga kako bi mogli jednostavno izraditi raspored treninga po kategorijama, svlačionicama i terenima. Ta informacija bila bi digitalno pohranjena na jednom mjestu što bi osoblju i trenerima olakšalo svakodnevni posao i skratilo vrijeme potrebno da se sazna potrebna informacija.

Drugi korak jest korištenjem podataka pohranjenih u sustavu (prethodni treninzi, plan utakmica, rezultati utakmica…) ponuditi predloženi raspored treninga tako da se skrati vrijeme planiranja, dok će treći korak biti detaljnija analiza ne samo rasporeda treninga nego i tipova i samih karakteristika treninga.

Za velike klubove i manje sportske organizacije

Koliko će to pomoći u svakodnevnom radu, Marković nam je opisao u primjeru kreiranja ugovora: "Tradicionalni je pristup da se ugovor kreira tako da se mijenjaju podaci iz nekog prethodnog ugovora, taj se ugovor tada razmjenjuje mailom i u konačnici vi niste sigurni gdje se nalazi posljednja verzija tog ugovora. Također, nećete dobiti obavijest kada je taj ugovor pred istekom, što možete biti jako skupo. Imate stipendijske i profesionalne (igrači i zaposlenici) ugovore, dopise, liječničke preglede, plan i program treninga, putovnice, zapisnike i ostalu veliku količinu dokumenata koje je, danas, nemoguće pretraživati. Također, vrlo je slična problematika s vođenjem informacija o polaznicima nogometnih akademija, članarina, skautingom, rasporedom klupskih aktivnosti."

SIM-ov softver (Foto: SIM)

U kvalitetu njihovih usluga već su se uvjerili u nogometnoj akademiji Dinama kojoj su pristupili s prijedlogom i prvom verzijom rješenja. Iako formalni ugovor nije potpisan, s obzirom na to da u ovoj fazi niti ne koriste sve mogućnosti koje SIM želi isporučiti, dobar dio vođenja poslovne dokumentacije i timova u punom je pogonu.

Za budućnost planiraju tri različita pretplatnička modela koja bi, osim velikim klubovima, bila prilagođeni i manjim sportskim kolektivima kojima će omogućiti digitalnu transformaciju u skladu s njihovim potrebama, bez potrebe za plaćanjem funkcionalnosti koje im nisu potrebne.

 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti