Istraživači otkrili novu vrstu dinosaura koja izgledom podsjeća na T. rexa

Istraživači su otkrili da su veliki, mega-predatorski dinosauri u sve tri obitelji terapoda rasli na sličan način - kako su evoluirali, lubanje su im se povećavale, a ruke postupno skraćivale.

Martina Čizmić | 08.07.2022. / 13:31

Meraxes gigas, ilustracija (Foto: Carlos Papolio)

Grupa znanstvenika u Argentini objavila je kako su otkrili novog dinosaura koji je imao veliku glavu, ali malene ruke.

Kako su zapisali u znanstvenom radu objavljenom u časopisu Current Biology, tijekom iskapanja u sjevernoj Patagoniji otkrili su prilično dobro očuvan kostur do sad nepoznate vrste dinosaura.

Ilustracija Gorgosaurusa Imate viška koji milijunčić? Sotheby's prodaje cijeli kostur dinosaura

Nazvan Meraxes gigas, po izmišljenom dinosauru iz serije knjiga Igra prijestolja, pripada polodici Carcharodontosauridae, odnosno zubatih guštera. Procjenjuje se da je težio oko četiri tone, bio 11 metara dug, s glavom dugom 1,2 metra te rukama od svega šezdesetak centimetara. Kratke ruke, kao što je to slučaj kod puno poznatijeg Tiranosaurusa rexa, smatraju znanstvenici imale su svoju ulogu i omogućavale su preživljavanje ovom mesožderu koji je Zemljom šetao (i lovio) prije 90 do 100 milijuna godina..

Uvjeren sam da su te male ruke imale neku funkciju. Kostur pokazuje da je dinosaur imao snažne mišiće i u potpunosti razvijene prsne mišiće, što znači da je imao i snažne ruke, istaknuo je glavni autor studije, Juan Canale.

Znanstvenici su dodali kako ruke sigurno nisu korištene prilikom hranjenja, jer zbog svoje duljine ne bi dosegnule usta životinje. Stoga vjeruju kako je velika glava, odnsono čeljust puna oštrih zuba, zapravo bila korištena prilikom lova.

Ilustracija Pronađeni ostaci najvećeg europskog grabežljivca: Živio je prije 125 milijuna godina i bio dulji od 10 metara

Izgled tijela iznenađujuće je sličan tiranosaurima poput T. rexa, rekao je jedan od suautora istraživanja, Peter Makovicky sa Sveučilišta Minnesota. No, nisu osobito blisko povezani s T. rexom. Oni su iz vrlo različitih grana obiteljskog stabla dinosaura koji jedu meso. Ovo novo otkriće nam je omogućilo da pokušamo odgovoriti na pitanje: Zašto ovi dinosauri koji jedu meso postanu tako veliki i imaju ove male ručice?

Istraživači su otkrili da su veliki, mega-predatorski dinosauri u sve tri obitelji terapoda rasli na sličan način -  kako su evoluirali, lubanje su im se povećavale, a ruke postupno skraćivale.

Rekonstrukcija Thanatosdrakon amarua napravljena u mjerilu 1 u 1 Novootkriveni "Smrtonosni zmaj" veličine autobusa utjerivao je strah u kosti dinosaurima prije 86 milijuna godina

Ne bismo se trebali toliko brinuti za što se ruke koriste, jer se ruke zapravo smanjuju kao posljedica toga što lubanje postaju masivne. Bez obzira za što se ruke koristile ili ne, one preuzimaju sekundarnu funkciju budući da se lubanja optimizira za rukovanje većim plijenom, pojasnio je na kraju Makovicky.

Izvor: University Minnesota