Kako natjerati vozače da se ostave mobitela u vožnji? Znanstvenici su otkrili dva načina koja funkcioniraju

Ispitanici su bili podijeljeni u pet grupa i svaka je grupa dobila drugačiji "tretman", no nisu se svi načini pokazali učinkovitima.

Martina Čizmić | 06.08.2024. / 15:49

Korištenje pametnog telefona u vožnji, ilustracija (Foto: Getty Images)

Korištenje pametnog telefona tijekom vožnje jedan je od velikih problema i vodećih uzroka prometnih nesreća. Iako zemlje diljem svijeta, u svojim prometnim zakonima, brane korištenje pametnog telefona (osim u slučaju korištenja bez upotrebe ruku), broj vozača koji ih i dalje koristi je zabrinjavajući. Prema podacima iz 2022. godine, čak 73 posto vozača u Hrvatskoj koristi mobitel dok vozi.

Pa kako onda natjerati vozače da tijekom vožnje ne posežu za pametnim telefonom? Studija koju je provela grupa znanstvenika u suradnji s osiguravajućom kućom Progressive testirala je različite strategije i otkrila dvije koje su bile najučinkovitije. Što je još zanimljivije, učinci su bili vidljivi i nakon što je studija završena.

Korištenje mobitela u vožnji Vežite pojas i ostavite mobitele: Vozače će tijekom vožnje nadgledati umjetna inteligencija

U studiji je sudjelovalo 1653 korisnika koji su bili uključeni u program Progressive Snapshot, kojim aplikacija za pametni telefon detektira korištenje telefona tijekom vožnje. Prije početka studije svi su sudionici imali u prosjeku više od 6,4 minuta korištenja pametnog telefona po satu tijekom vožnje.

Vozači su bili podijeljeni u pet različitih grupa, a svaka je grupa dobila drugačiji "tretman" ne bi li ih se odvratilo od korištenja pametnog telefona tijekom vožnje. Od edukacije o problemu, preko edukativnih materijala, preko usmenog obećanja da će manje koristiti telefon dok voze, pa do natjecanja i financijskog poticaja.

Korištenje telefona u vožnji Mladi su opsjednuti mobitelima: Nakon samo 15 minuta vožnje imaju potrebu pogledati svoj smartphone

Pomalo očekivano, najveći učinak zabilježen je u grupama koje su sudjelovali u natjecanju (gdje su se formirale liste s najboljim rezultatima) i kod onih koji su dobivali financijski poticaj (mogli su na kraju ispitivanja odnijeti nešto više od 15 dolara). U tim je grupama zabilježeno smanjenje korištenja pametnog telefona tijekom vožnje od čak 20,5 posto (u natjecateljskoj skupini) i čak 27,6 posto (u skupini kojoj je obećan novac).

Dakle, plaćanje vozača uz natjecateljsku komponentu pokazao se najučinkovitijim načinom da se smanji korištenje pametnih telefona tijekom vožnje. A što je još zanimljivije, taj se učinak produljio i nakon što je studija okončana.

Slika nije dostupna Zagrebačka IT tvrtka dobila dodatna 3 milijuna eura za razvoj platforme koja prati vozače u vožnji

Gemifikacija, odnosno primjena tipičnih elemenata igara (npr. bodovanje, natjecanje s drugima, pravila igre) na druga područja aktivnosti, nije ništa novo. Neki su proizvođači automobila već uključili slične aspekte u sučelja svojih hibridnih i električnih vozila, upravo kako bi potaknuli i naučili vozače da voze učinkovitije. No čini se kako bi se i osiguravajućim društvima isplatilo uvođenje takvih značajki i nuđenje nagrade najboljim vozačima u obliku povrata dijela premije osiguranja ili pak popusta kod plaćanja sljedeće premije. Jer uz to što bi vozači vozili koncentriranije i sigurnije, to bi im se i financijski isplatilo, a osiguravajuća društva vjerojatno bi morala isplaćivati manje odšteta. 

Nije loša računica, zar ne?

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti