Mnogim mladima, ali i onim malo starijima, influenceri s društvenih mreža imaju status kakav su prije imale pjevačke i glumačke zvijezde, sportaši i slične poznate i utjecajne osobe. Na YouTubeu, TikToku, Instagramu i drugim mrežama prate ih milijuni ljudi koji često kupuju proizvode koje reklamiraju, putuju na destinacije koje promoviraju itd.

Dio utjecajnih osoba putem mreža dijeli i lažne vijesti, a države su na Instagramu, TikToku, YouTubeu i drugim mrežama prepoznale priliku za širenje svoje propagande, odnosno utjecaja na druge države i njihove stanovnike. Dovoljno je samo pogledati probleme kakve su Amerikanci imali prilikom predsjedničkih izbora prošlog desetljeća.

Zatvor Strogi zakon: Influencerima prijeti do 5 godina zatvora zbog dijeljenja ovih savjeta

Kako prenose na AP-u nakon opsežne istrage, čini se kako je i Kina prepoznala prednosti takvog oblika propagande pa sve više influencera dolazi iz najmnogoljudnije zemlje na svijetu ili plaćaju zapadne influencere koji Kinu prikazuju u pozitivnom svjetlu.

Kina je tako prepoznala “dame influencere” kao odličan način na koji mogu proširiti svoj utjecaj na zapad. Kineske influencerice najčešće objavljuju priče i fotografije o putovanjima, a njihovi se profili često promoviraju na društvenim mrežama kako bi povećali svoj doseg. I utjecaj.

Ono što mnogi njihovi pratitelji ne znaju jest da su takvi influenceri često zaposlenici kineskih državnih medija te da njihove profile ponekad vodi više osoba.

Influenceri sa zapada

Istraživanje koje su objavili na AP-u pokazalo je kako najmanje 200 utjecajnih osoba s Instagrama, Facebooka, YouTubea i TikToka koje objavljuju na 38 jezika, povezano s kineskom vladom ili medijima. U svojim objavama oni prikazuju Kinu u potpuno drukčijem svjetlu nego ovu zemlju prikazuju zapadni mediji.

Prema njima, to je zemlja bez cenzure, u kojoj vladaju ljudska prava, priroda je prekrasna, a Kina daje svoj maksimum u borbi protiv klimatskih promjena. Poneki objavljuju sadržaj o ratu u Ukrajini, pri čemu zauzimaju rusku stranu te često ismijavaju i kritiziraju SAD.

Glavni cilj takve propagande, objasnila je za AP Jessica Brandt iz Instituta Brookings, jest promoviranje pozitivne vizije Kine, kako bi u drugi plan pale optužbe u kršenju ljudskih prava. Iako su novinari AP-a kontaktirali brojne influencere i blogere, nitko od njih nije odgovorio na upite, dok su iz kineske ambasade u Washingtonu komentirali kako svi kineski influenceri koji su povezani s državnim medijima na društvenim mrežama objavljuju vlastiti sadržaj koji nije pod utjecajem države.

Zlostavljanje na internetu, ilustracija Kako se nositi s lošim stranama interneta? Savjete daju oni koji "žive" na internetu

Još jedna taktika s kojom se kineski mediji služe jest i plaćanje stranim influencerima, koji objavljuju na engleskom jeziku, za širenje propagande. Influenceri s velikim brojem pratitelja, za određeni iznos, objavljivljuju pozitivan sadržaj o Kini, pri čemu njihovi pratitelji često nisu svjesni da je u biti riječ o sponzoriranom sadržaju.

S obzirom na to koliki je utjecaj društvenih mreža i influencera na njima, jasno je kako će se ovakav oblik propagande, ne samo od strane Kine, nastaviti i dalje te je u današnjem svijetu jako teško razlučiti koje su vijesti istinite, a koje lažne ili su skrivena propaganda.

 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju