Na društvenim mrežama, YouTubeu, blogovima i drugim platformama influenceri objavljuju raznolik sadržaj - od nekih općenitih savjeta do uputa o roditeljstvu, obavljaju (sponzorirane) objave s putovanja, govore/pišu u sportu, kozmetici, financijama itd. Takve njihove objave prati jako veliki broj ljudi koji će možda kupiti proizvod koji influenceri reklamiraju, otići će na putovanje inspirirani objavama poznatih osoba s Instagrama, a neki će poslušati i financijske savjete.

tri vijesti o kojima se priča Netflix, ilustracija We're goin' up, up, up… Jeste li ga pogledali? Ovo je najgledaniji film na Netflixu svih vremena Pandemija, ilustracija Mogu li te promjene nestati? Otkrili neočekivanu posljedicu pandemije: Čak i kod ljudi koji nikada nisu bili zaraženi Sunce i more na jadranskoj obali Ozbiljne posljedice Znanstvenici upozoravaju na opasnost koja prijeti Jadranu: "Očekivali smo to tek krajem stoljeća..."

Influenceri (Foto: Getty Images) Dosta je bilo retuširanja fotografija: Norveški zakon influencerima i oglašivačima prijeti visokim kaznama pa čak i zatvorom

Iako je jasno da treba poticati financijsku pismenosti, i mladih i starijih, pitanje je koliko influenceri koji objavljuju financijske savjete imaju znanja i iskustva da govore o tim osjetljivim temama. Da je njihov utjecaj na financijske odluke koje donose njihovi pratitelji velik, pokazuju podaci iz Australije prema kojima 33 posto mladih između 18 i 21 godine prati financijske influencere, a čak 64 posto mladih u toj je zemlji promijenilo svoje financijsko ponašanje upravo zbog influencera.

Australska komisija za vrijednosne papire i ulaganja (ASIC) želi toj praksi stati na kraj te su podsjetili kako osobama koje prekrše zakone o financijskom savjetovanju prijeti do pet godina zatvora. Prema tom zakonu, za davanje financijskih savjeta potrebno je imati posebnu licencu, a nije teško zaključiti kako mnogi influenceri takve licence nemaju.

U posebnoj objavi, iz ASIC-a su dali brojne primjere u kojima su željeli pokazati razliku između financijskih savjeta za koje je potrebna licenca i običnih savjeta za uštedu kakvi će se i dalje moći objavljivati. Pa tako ako influenceri savjetuju kupovinu određenih dionica za koje kažu da bi dugoročno mogle donijeti dobre prinose, to se smatra financijskim savjetom. S druge strane, za objave o nekakvim uštedama u kojima se savjetuje da se, umjesto ručka u restoranu tijekom pauze na poslu, ručak skuha doma i ponese na radno mjesto, naravno, nije potrebna licenca.

Slika nije dostupna Kako se nositi s lošim stranama interneta? Savjete daju oni koji "žive" na internetu

Također, upozorili su i kako se s lažnim i zavaravajućim objavama o financijskim proizvodima krši zakon i prijete kazne.

Prošlog mjeseca je i financijsko regulatorno tijelo u Velikoj Britaniji (Financial Conduct Authority - FCA) upozorilo na sličan problem i oprez oko korištenja influencera za reklamiranje financijskih proizvoda, a posebno su zabrinuti oko savjeta osoba s društvenih mreža oko investiranje u kriptovalute. Zbog toga se Velikoj Britaniji priprema novi zakona prema kojem bi pravila koja vrijede za promoviranje financijskih proizvoda poput dionica, vrijedila i za tržište kriptovaluta.

Izvor: BBC