Na društvenim mrežama, YouTubeu, blogovima i drugim platformama influenceri objavljuju raznolik sadržaj - od nekih općenitih savjeta do uputa o roditeljstvu, obavljaju (sponzorirane) objave s putovanja, govore/pišu u sportu, kozmetici, financijama itd. Takve njihove objave prati jako veliki broj ljudi koji će možda kupiti proizvod koji influenceri reklamiraju, otići će na putovanje inspirirani objavama poznatih osoba s Instagrama, a neki će poslušati i financijske savjete.
Iako je jasno da treba poticati financijsku pismenosti, i mladih i starijih, pitanje je koliko influenceri koji objavljuju financijske savjete imaju znanja i iskustva da govore o tim osjetljivim temama. Da je njihov utjecaj na financijske odluke koje donose njihovi pratitelji velik, pokazuju podaci iz Australije prema kojima 33 posto mladih između 18 i 21 godine prati financijske influencere, a čak 64 posto mladih u toj je zemlji promijenilo svoje financijsko ponašanje upravo zbog influencera.
Australska komisija za vrijednosne papire i ulaganja (ASIC) želi toj praksi stati na kraj te su podsjetili kako osobama koje prekrše zakone o financijskom savjetovanju prijeti do pet godina zatvora. Prema tom zakonu, za davanje financijskih savjeta potrebno je imati posebnu licencu, a nije teško zaključiti kako mnogi influenceri takve licence nemaju.
U posebnoj objavi, iz ASIC-a su dali brojne primjere u kojima su željeli pokazati razliku između financijskih savjeta za koje je potrebna licenca i običnih savjeta za uštedu kakvi će se i dalje moći objavljivati. Pa tako ako influenceri savjetuju kupovinu određenih dionica za koje kažu da bi dugoročno mogle donijeti dobre prinose, to se smatra financijskim savjetom. S druge strane, za objave o nekakvim uštedama u kojima se savjetuje da se, umjesto ručka u restoranu tijekom pauze na poslu, ručak skuha doma i ponese na radno mjesto, naravno, nije potrebna licenca.
Također, upozorili su i kako se s lažnim i zavaravajućim objavama o financijskim proizvodima krši zakon i prijete kazne.
Prošlog mjeseca je i financijsko regulatorno tijelo u Velikoj Britaniji (Financial Conduct Authority - FCA) upozorilo na sličan problem i oprez oko korištenja influencera za reklamiranje financijskih proizvoda, a posebno su zabrinuti oko savjeta osoba s društvenih mreža oko investiranje u kriptovalute. Zbog toga se Velikoj Britaniji priprema novi zakona prema kojem bi pravila koja vrijede za promoviranje financijskih proizvoda poput dionica, vrijedila i za tržište kriptovaluta.
Izvor: BBC