Kad je Kurt Campbell, iskusni američki diplomat, posjetio Salomonske otoke 2022., iz prve je ruke iskusio rastući medijski utjecaj Kine. Pronašao je tada dugačak članak u lokalnom tisku koji je lažno tvrdio da SAD upravlja kemijskim i biološkim laboratorijima u Ukrajini. Iako je bila riječ o izvorno ruskim dezinformacijama, Kina ih je naširoko proširila. Campbell je Odboru za vanjske poslove američkog Senata rekao da je to još jedan primjer jasno učinkovite ruskih i kineskih dezinformacija.
Ključ kineske strategije
Dvije godine kasnije, te dezinformacije još uvijek kruže, naglašavajući doseg kineskih napora u oblikovanju globalnog narativa. Potpomognuta milijardama dolara godišnje, kineska kampanja širenja dezinformacija postala je sofisticiranija, posebno s korištenjem umjetne inteligencije, što je izazvalo zabrinutost u Washingtonu, piše Asociated Press. Američka obavještajna služba i kreatori politike su u tom smislu predani suprotstavljanju bio kakvim kineskim akcijama koje bi mogle poremetiti američke izbore u studenom ili američke interese.
Ključni element kineske strategije uključuje web stranice s lažnim vijestima koje promoviraju poruke Pekinga. Shannon Van Sant, savjetnica u Zakladi Odbora za slobodu u Hong Kongu, razotkrila je mrežu web stranica koje su oponašale legitimne novinske kuće, a neke su čak imitirale i ugledni list The New York Times. Van Sant je otkrila da te stranice sadrže profile novinara koje je generirala umjetna inteligencija. Manipulacija medijima je u konačnici manipulacija čitateljima i publikom, a to je štetno za demokraciju i društvo, istaknula je.
Dosljedan narativ
Međutim, Liu Pengyu, glasnogovornik kineskog veleposlanstva u SAD-u, odbacio je takve optužbe, rekavši da su pune zlonamjernih spekulacija protiv Kine, čemu se Kina čvrsto protivi.
Medijske kampanje utjecaja Pekinga nisu ograničene samo na medije pod državnom kontrolom. Oni također uključuju korištenje stranih aktera za širenje svojih poruka. Prema Xiaou Qiangu, znanstveniku na Kalifornijskom sveučilištu Berkeley i glavnom uredniku China Digital Timesa, Peking koristi širok raspon tehnika, što otežava izravno povezivanje tih akcija s kineskom vladom. Unatoč tome, dosljedni pro-kineski narativi iz različitih izvora razotkrivaju njihovu temeljnu agendu. Implicitna poruka je ista - da Komunistička partija Kine radi za svoj narod, objasnio je Xiao.
1200 web stranica koje šire kinesku ili rusku propagandu
Tvrtka za kibernetičku sigurnost Logically, identificirala je više od 1200 web stranica koje su objavile priče ruskih ili kineskih državnih medija. Neki su ciljali na određenu publiku, djelujući pod imenima koja podsjećaju na etablirane novinske organizacije. Alex Nelson iz Logicallyja istaknuo je da postoji dobra vjerojatnost da bi ti članci mogli utjecati na američku publiku, a da oni uopće ne znaju odakle dolaze.
Usred globalnog natjecanja za tehnološku dominaciju u područjima kao što su AI i kvantno računalstvo, američki dužnosnici traže više sredstava kako bi se suprotstavili rastućem utjecaju Kine. Prijedlog zakona Predstavničkog doma u američkom Kongresu ima za cilj izdvojiti 325 milijuna dolara godišnje do 2027. godine za borbu protiv kineskih dezinformacija.
Mi smo u globalnom natjecanju za utjecaj s Kinom, rekao je američki zastupnik Gregory Meeks.
Jinpingov poziv
Kineski predsjednik Xi Jinping pozvao je na sustavne napore da se pojačaju kineski narativi. Medijska ulaganja u Pekingu, zajedno s partnerstvima u inozemstvu, dio su tih napora. Kineska strategija, povezana s njezinom težnjom za globalnom gospodarskom dominacijom, vjerojatno neće usporiti u skorije vrijeme.
Službeni Peking je također sklopio medijska partnerstva diljem svijeta, a spomenuti članak s početka koji je Campbell pročitao na Salomonskim otocima, vjerojatno je rezultat jednog takvog partnerstva.