Kompanije koje razvijaju autonomna vozila i tehnologiju sve veću pozornost posvećuju europskom tržištu. Već smo pisali o Uberu koji je nedavno potpisao partnerstvo s kineskim startupom Momenta koji razvija vlastitu tehnologiju autonomnog upravljanja automobilima namijenjenu za robotaksije. Ove tvrtke na europsko tržište namjeravaju dovesti robotaksije po sličnom principu koji je Uber već primijenio u SAD-u. Na određenim tržištima tako je moguće putem Uberove aplikacije pozvati robotaksi, a po putnike će doći Waymov automobil i odvesti ih na željenu destinaciju. Iskustvo je slično klasičnom Uber po svemu osim po jednoj važnoj stvari - u takvim automobilima nema vozača.
Momenta nije jedina kineska tvrtka koja svoju autonomnu tehnologiju namjerava plasirati na europsko tržište. Iste planove ima i Baidu, čiji se robotaksi servis Apollo Go pokazao prilično pouzdanim na lokalnom tržištu. Ova kompanija trenutno pregovara s odjelom švicarske pošte (PosAuto) koji pruža usluge javnog prijevoza. Potencijalno partnerstvo ovih kompanija trebalo bi kineske robotaksije dovesti na švicarske ceste.
Prvi korak prema tome jest osnivanje lokalne podružnice Baidua u Švicarskoj, nakon čega kreću s testiranjem tehnologije i automobila, što se očekuje do kraja ove godine. Osim na švicarskom, Baidu ima slične planove i na turskom tržištu gdje također namjeravaju pokrenuti svoj robotaksi servis.
Verne testira autonomnu tehnologiju i u Zagrebu
Europa, naravno, nije jedino tržište koje je zanimljivo kineskim kompanijama, već su fokusirani i na Bliski istok, Japan, Singapur i druga tržišta. Zanimljiva im je, naravno, i Amerika, no jasno im je kako im na tom tržištu prijete brojni izazovi, prvenstveno zbog neizvjesne političke situacije jer uvijek postoji strah da bi se, nakon mjeseci ili godina testiranja, mogli suočiti s nekakvom zabranom. Zato se okreću sigurnijim tržištima na kojima nema tolike neizvjesnosti, iako je jasno da ih različiti izazovi očekuju i na europskom tržištu, prvenstveno regulatorni.
Baidu neće biti prva kineska tvrtka koja će krenuti s testiranjem autonomne tehnologije na europskom tržištu. Prije njih to je napravio WeRide koji je početkom godine, također u Švicarskoj, počeo s pilot-projektom autonomnih vozila, a prije dva mjeseca počeli su s testiranjima autonomnih autobusa i u Francuskoj.
Jasno je koliko je autonomna tehnologija složena te koliko je potrebno razvoja, treniranja AI-a te testiranja kako bi računala mogla sigurno upravljati vozilima na cestama na kojima se kreću brojna vozila s nepredvidljivim, ponekad agresivnim i pijanim vozačima. Problem je što samo jedna greška tehnologije za volanom može rezultirati smrtnim posljedicama pa je jasno kako će njena implementacija biti spora i oprezna te će biti potrebno jako puno testiranja.
Među inim, autonomna tehnologija testira se i na hrvatskim cestama te Vernovi automobili već neko vrijeme voze zagrebačkim cestama, no u njima se i dalje nalaze sigurnosni vozači spremni za preuzimanje kontrole u slučaju problema u prometu.
Izvor: The Wall Street Journal