Korak bliže budućnosti prijevoza: Robotaksiji stižu i na europske ceste

Podsjetimo, ova se tehnologija testira i na zagrebačkim cestama.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 14.05.2025. / 11:40

Baiduov robotaksi (Foto: Afp)

Kompanije koje razvijaju autonomna vozila i tehnologiju sve veću pozornost posvećuju europskom tržištu. Već smo pisali o Uberu koji je nedavno potpisao partnerstvo s kineskim startupom Momenta koji razvija vlastitu tehnologiju autonomnog upravljanja automobilima namijenjenu za robotaksije. Ove tvrtke na europsko tržište namjeravaju dovesti robotaksije po sličnom principu koji je Uber već primijenio u SAD-u. Na određenim tržištima tako je moguće putem Uberove aplikacije pozvati robotaksi, a po putnike će doći Waymov automobil i odvesti ih na željenu destinaciju. Iskustvo je slično klasičnom Uber po svemu osim po jednoj važnoj stvari - u takvim automobilima nema vozača.

Zooxov autonomni automobil Novi sudar robotaksija: Evo što je Amazonova kompanija napravila odmah nakon nesreće

Momenta nije jedina kineska tvrtka koja svoju autonomnu tehnologiju namjerava plasirati na europsko tržište. Iste planove ima i Baidu, čiji se robotaksi servis Apollo Go pokazao prilično pouzdanim na lokalnom tržištu. Ova kompanija trenutno pregovara s odjelom švicarske pošte (PosAuto) koji pruža usluge javnog prijevoza. Potencijalno partnerstvo ovih kompanija trebalo bi kineske robotaksije dovesti na švicarske ceste.

Prvi korak prema tome jest osnivanje lokalne podružnice Baidua u Švicarskoj, nakon čega kreću s testiranjem tehnologije i automobila, što se očekuje do kraja ove godine. Osim na švicarskom, Baidu ima slične planove i na turskom tržištu gdje također namjeravaju pokrenuti svoj robotaksi servis.

Verne testira autonomnu tehnologiju i u Zagrebu

Automobil bez vozača Suradnja tehnološke i automobilske tvrtke donosi revoluciju: Vozačke dozvole mogle bi postati prošlost

Europa, naravno, nije jedino tržište koje je zanimljivo kineskim kompanijama, već su fokusirani i na Bliski istok, Japan, Singapur i druga tržišta. Zanimljiva im je, naravno, i Amerika, no jasno im je kako im na tom tržištu prijete brojni izazovi, prvenstveno zbog neizvjesne političke situacije jer uvijek postoji strah da bi se, nakon mjeseci ili godina testiranja, mogli suočiti s nekakvom zabranom. Zato se okreću sigurnijim tržištima na kojima nema tolike neizvjesnosti, iako je jasno da ih različiti izazovi očekuju i na europskom tržištu, prvenstveno regulatorni.

Baidu neće biti prva kineska tvrtka koja će krenuti s testiranjem autonomne tehnologije na europskom tržištu. Prije njih to je napravio WeRide koji je početkom godine, također u Švicarskoj, počeo s pilot-projektom autonomnih vozila, a prije dva mjeseca počeli su s testiranjima autonomnih autobusa i u Francuskoj.

Waymovi robotaksiji, ilustracija Je li to zaista budućnost? Velika najava iz Googlea mogla bi radikalno promijeniti tržište automobila

Jasno je koliko je autonomna tehnologija složena te koliko je potrebno razvoja, treniranja AI-a te testiranja kako bi računala mogla sigurno upravljati vozilima na cestama na kojima se kreću brojna vozila s nepredvidljivim, ponekad agresivnim i pijanim vozačima. Problem je što samo jedna greška tehnologije za volanom može rezultirati smrtnim posljedicama pa je jasno kako će njena implementacija biti spora i oprezna te će biti potrebno jako puno testiranja.

Među inim, autonomna tehnologija testira se i na hrvatskim cestama te Vernovi automobili već neko vrijeme voze zagrebačkim cestama, no u njima se i dalje nalaze sigurnosni vozači spremni za preuzimanje kontrole u slučaju problema u prometu.

Izvor: The Wall Street Journal
 

Vezane vijesti

Još vijesti