Brojni su korisnici, nakon najnovije afere s Facebookom, posegnuli za gumbom "Delete/Obriši" i poželjeli obrisati svoj profil na toj društvenoj mreži.
No, stručnjaci za sigurnost ističu kako time neće zaštititi svoje osobne podatke niti pobjeći od Facebooka. Naime, Facebook prati gotovo 30 posto svjetskog internetskog prometa, u koji spadaju i oni koji nisu korisnici Facebooka.
S druge strane, Google kroz različite servise, prati nevjerojatnih 64 posto svog internetskog prometa u svijetu. U to spada svaki klik, svaka pretraga, svaka otvorena internetska stranica.
Još uvijek mislite da možete zaštititi svoje osobne podatke? Neke tvrtke su prepoznale osnovnu ljudsku potrebu da prikrivaju što rade kad surfaju na internetu i nude im alternative.
Brojni privatni preglednici, poput Cliqza, Tora, blokatori oglasa i praćenja, pokušavaju zaštititi korisnike od znatiželjnih pogleda.
Problem je što korisnici češće biraju lakši nego sigurniji način pregledavanja interneta. Dovoljno je samo pogledati koliko je korisnika koristilo svoje Facebook korisničko ime i lozinku za prijavu na različite internetske stranice i servise.
A zagovornici zaštite privatnosti godinama su upozoravali korisnike na činjenicu da Facebook prikuplja gomile njihovih privatnih podataka.
Svi bismo trebali biti uznemireni, ali nitko ne bi smio biti iznenađen. Svatko tko ima neke podatke, u nekom će ih trenutku izgubiti, istaknuo je za Reuters Cliqzov šef, Marc Al-Hames.
GDPR mijenja stvari
Do sad je Facebook, kao privatna tvrtka, sam odlučivao hoće li korisnike obavijestiti o "curenju" podataka. No, sa stupanjem GDPR-a na snagu, to će biti zakonska obaveza - barem što se tiče podataka stanovnika Europske unije.
Da je GDPR već sad na snazi, Facebook bi mogao biti novčano kažnjen s četiri posto godišnje zarade. Za Facebook koji je prošle godine zaradio nevjerojatnih 40 milijardi dolara, maksimalna bi kazna bila oko 1,6 milijardi dolara.
No, veći je problem za tvrtke poput Facebooka, gubitak povjerenja korisnika. Jer, u konačnici, korisnici su ti koji Facebooku svojevoljno daju materijal za prodaju oglašivačkim tvrtkama.
Stoga je gubitak povjerenja korisnika i ugleda tvrtke, dugoročno, mnogo skuplji. Pogotovo u digitalno doba kad se, kao što smo mogli vidjeti ovog tjedna, vijesti veoma brzo šire.
GDPR će sigurno, barem za Europljane, promijeniti način na koji se odnose prema svojim osobnim podacima. Jer natjerat će ih da osvijeste trenutak kad daju pristanak za dijeljenje podataka i kome ih daju.