Naša krv skriva tajno oružje za zdravlje mozga, dugovječnost i kognitivno jačanje

Može li naša krv zaista skrivati tajno oružje koje bi moglo produljiti naš životni vijek? Znanstvenici smatraju da može.

Branimir Vorša | 17.08.2023. / 14:03

Pomlđivanje, ilustracija
Pomlađivanje, ilustracija (Foto: Getty Images)

Trombocitni faktor 4 (PF4), tvar prisutna u krvi, pokazala se ključnim elementom povezanim s raznim zdravstvenim dobrobitima, otkrile su tri različite studije koje su proveli znanstvenici s američkog Sveučilišta Kalifornija u San Franciscu (UCSF) i Sveučilišta Queensland u Australiji.

PF4, protein koji se nalazi unutar trombocita, koji je neophodan za zgrušavanje krvi, povezuje se s kognitivnim poboljšanjem, prednostima transfuzije krvi i proteinom povezanim s dugovječnošću. Navedene tri studije rasvjetljavaju izuzetnu ulogu PF4 kao moćnog faktora krvi, koji pridonosi različitim fiziološkim procesima.

Starenje Revolucionarna studija otkriva tajnu zaustavljanja starenja u samo četiri dana?

Trombociti, fragmenti stanica odgovorni za zgrušavanje krvi, služe i kao fizički čepovi za zaustavljanje krvarenja i kao nositelji granula koje otpuštaju kemikalije za poticanje zgrušavanja. Jedna od tih kemikalija, protein PF4, ne samo da pomaže u odgovoru imunološkog sustava na ozljede i infekcije, već sada izgleda da sudjeluje u mehanizmima povezanim sa zaustavljanjem starenja, potpomognutim enzimom klotho koji se nalazi u mozgu, jetri i bubrezima.

Znanstvenici počinju shvaćati proces pomlađivanja

Mlada krv, klotho i tjelovježba mogu nekako vašem mozgu reći 'hej, poboljšaj svoju funkciju.' S PF4 počinjemo shvaćati vokabular iza ovog pomlađivanja, pojašnjava Saul Villeda, anatom s UCSF-a, naglaašavajući značaj PF4 u kontekstu pomlađivanja.

U jednoj studiji koja je uključivala starije miševe, davane su injekcije PF4, otkrivajući smanjenje upale mozga i poboljšanje pamćenja. U biti, studija je pokazala da PF4 može spriječiti kognitivni pad povezan sa starenjem.

Šetnja, ilustracija Želite biti mlađi? Znanstvenici daju jednostavan savjet kako to ostvariti

Nadovezujući se na koncept parabioze, gdje mladenačka krv pridonosi pomlađivanju, druga studija dodatno je povezala PF4 s membranskim proteinom klotho. Klothovi učinci poboljšanja kognitivnih sposobnosti već su ranije utvrđeni, a sada se razumije da PF4 olakšava prijenos tih dobrobiti u relevantne regije mozga. Poboljšane performanse ponašanja kod mladih i starih miševa, postignute injekcijama klotha koje oslobađaju PF4, rezultirale su povećanjem veza u hipokampusu koji stvara memoriju.

Na kraju, treća studija otkrila je da vježbanje povećava otpuštanje PF4 u krvotok miševa, utječući na stvaranje novih moždanih stanica i poboljšavajući pamćenje kod starijih miševa. To ponovno potvrđuje poznate pozitivne učinke vježbanja na kognitivnu funkciju, pri čemu PF4 igra važnu ulogu. Štoviše, ta nova otkrića otvaraju vrata za potencijalne terapije koje iskorištavaju dobrobiti vježbanja za one koji se ne mogu baviti konvencionalnom tjelesnom aktivnošću.

Iako su studije provedene na miševima, očekuje se primjenjivost ovih otkrića na ljudima, što ukazuje na potencijal PF4 kao "glasnika zdravlja mozga" s raznim budućim primjenama liječenja.

Muškarac ne zna čime iz hladnjaka utažiti glad Jednostavan osjet gladi može biti dovoljan za usporavanje starenja?

Zapanjujuća konvergencija rezultata tri odvojene studije

Prema riječima neurologa Dene Dubala s UCSF-a, konvergencija rezultata studije bila je zapanjujuća,

Kada smo shvatili da smo neovisno i slučajno pronašli istu stvar, ostali smo zapanjeni. Činjenica da su tri odvojene intervencije konvergirale faktore trombocita doista naglašava valjanost i ponovljivost ove biologije, ističe Dubal.

Rezultati ovih istraživanja objavljeni su u prestižnim znanstvenim časopisima Nature, Nature Aging i Nature Communications.