Ideja je samo ideja, dok netko ne skupi dovoljno hrabrosti (ili ludosti) i odluči ju realizirati. Upravo je to bio slučaj s Markom Šepetavcem, koji je na ideju da se bavi proizvodnjom sladoleda došao još prije 15 godina. No, u svijet sladoledarstva i slastičarstva "gurnulo" ga je rođenje kćeri, za koju su utvrdili da je alergična na mliječne proteine.
I ostalo je, kako se obično kaže, povijest. Kroz puno učenja, pokušaja i pogrešaka, Šepetavc je otkrio zanimljivu tržišnu nišu u kojoj gotovo da nema konkurencije - proizvodnja smrznutih deserta za najmlađe. Još kad se tome pridoda da su "Daš pops" proizvodi napravljeni od prirodnih sastojaka, veganski i da ih mogu konzumirati i djeca od 6 mjeseci i najstariji, uspjeh je bio na dohvat ruku.
No, nas je zanimala i ona druga strana cijele priče. Tko odnosno što sve stoji iza razvoja "Daš popsa" i koliko u proizvodnji ima ručnog rada, a koliko tehnologije.
U svijet slastičarstva i izrade prirodnog smrznutog deserta krenuli ste, mogli bismo reći, silom prilika. Koliko ste, kad ste odlučili krenuti "u posao" zaista bili svjesni što to sve podrazumijeva? Imate li kakvog poduzetničkog iskustva ili ste učili u hodu?
Ovo je specifična proizvodnja kakve u biti i nema na tržištu, smrznuta dječja hrana i trebalo nam je nekih 6 mjeseci da to posložimo i izradimo dokumentaciju, odnosno zadovoljimo sve zakonske preduvjete. I onda tek kreće kako to napraviti da se održi na štapiću bez aditiva i sl. Tako da, drago mi je da zapravo uopće nisam bio svjestan u što ulazim, otkriva nam Šepetavc.
Startaj Hrvatska 2023_Daš Pops (Foto: Nova TV)
Tko vam je tijekom samih početaka bio najveća potpora i, ako bismo tako mogli reći, "pokusni kunić"? Vi sami ili ste angažirali i obitelj, prijatelje...
Definitivno je to moja žena koja je sve to prvo morala slušati kao ideju i onda još te zbrčke isprobavati, a vjerujte mi bilo je svega. Nakon što sam upisao tečaj za izradu sladoleda na štapiću definitivno sam mislio da je to to i da sada znam što radim i to samopouzdanje je dovelo do toga da sam svoje smrznute deserte gurao svima, od obitelji, prijatelja pa do poznanika od poznanika, prisjeća se.
Koliko je dugo trebalo da "usavršite" recepturu? Je li bilo "spektakularnih" promašaja? I kako uopće odabirete okuse i namirnice koje ćete koristiti?
Dok se Mia (chef) nije pojavila u našem timu, nisam shvaćao koliko sam loš. Što se tiče Miinih promašaja, ja se sjećam samo jednog ali sam ga pojeo, tako da i nije bio strašan promašaj. Otprilike smo u dvije godine napravili cca 500 različitih kombinacija okusa, i stvarno većina bi prošla na tržištu. Prvo smo odlučili što želimo, a to je ponuditi kategoriju koje nema - bez aditiva, bez aroma, bojila, dodanog šećera, mlijeka i naravno sve namiernice ekološkog uzgoja. Tu priča nije stala, već mi je na pamet pala ideja - ajde da napravimo smrznuti desert za određenu dob, a s obzirom na sastojke, zašto ne krenuti s najmanjima? Tako smo složili smrznute deserte koje mogu jesti već bebe od 6 mjeseci što je zapravo najveća diferencijacija proizvoda u usporedbi sa tržištem, ističe.
Startaj Hrvatska 2023_Daš Pops (Foto: Nova TV)
Koliko se vaš proizvodni proces promijenio od samih početaka do sad? Što su vam bili problemi s kojima ste se susreli na početku i kako ste ih riješili? Radite li sve ručno ili ste ipak angažirali neko tehnološko rješenje?
Proizvodni procesi su se u početku mijenjali na mjesečnoj bazi, sada na sezonskoj i to je nešto što će se uvijek mijenjati jer uvijek imate neku novu ideju ili stroj koji će podići cijelu priču na iduću razinu. Iskreno, rješavanje inovativnih rješenja, e tu možda najviše uživam. Najveći izazov je definitivno bio pakiranje jer radimo ručno/polu automatski na stroju koji vari vrećice, ali svaku vrećicu mi samo moramo napuniti. I onda se nađemo da nas petero pakira jednu paletu dva dana. Taman smo pred narudžbom stroja za pakiranje koji će taj problem riješiti u 2 sata. Vjerojatno ćemo zauvijek raditi dio ručno, a to se odnosi na izradu smjese čiju teksturu moraš osjetiti pod rukom i pripremu za smrzavanje gotovog proizvoda, upravo kako bismo zadržali kvalitetu, a sve popratno ćemo automatizirati ili poluautomatizirati,
Na što morate posebno obratiti pozornost? Imate li neku "tajnu" recepturu ili tehniku koja vaše deserte čini drugačijima od drugih?
Uf, ovo je ozbiljno pitanje. Tehnika je tu sve, pritom mislim na ručni rad, kako dobiti kremastu teksturu i viskoznost smjese sastojaka, bez aditiva, aroma i sl., a da se sve to održi na štapiću i preživi lanac distribucije. Naše proizvode, najbolje poznajemo mi sami pa smo prateći specifičnosti, sami doradili stroj, kako bismo mogli dobiti željenu kvalitetu, ističe Šepetavc.
Veganski i proizvodi bez laktoze sve se više traže, kako u Hrvatskoj tako i u svijetu. Kakve su povratne informacije u vašem slučaju? Što kupce najviše oduševljava? Imaju li kakve zamjerke ili sugestije?
Za sada, su sve pozitivne i ljudi nam doslovno zahvaljuju i govore da smo ih spasili i da konačno oni ili njihovi bližnji mogu opušteno jesti ledeni desert. Ono što smo primijetili jest da s obzirom na sastav u kojem nema ništa umjetnoga, ljude iznenadi okus, kao - uuu, ovo je stvarno jabuka ili lješnjak, to je onaj okus koji negdje čuvamo u glavi, a već smo ga zaboravili…Uvijek ima netko nešto za nadodati, a nas zanima što naši kupci imaju za reći, zbog toga možemo biti samo bolji, pohvalio se.
S obzirom na to da koristite ekološke sirovine i namirnice, gdje ih nabavljate? Surađujete li s domaćim proizvođačima? Kako uopće pronalazite same namirnice?
Što se namirnica tiče, to je dosta izazovno, s obzirom da se radi o proizvodu za dojenčad, sve mora biti prema iznimno visokom standardu bez tragova ičega, tako da je izbor jako sužen. Naravno, pokušavamo što više nabavljati u Hrvatskoj, a zatim su tu Slovenija, Austrija, Njemačka, uglavnom 90% je EU, dodaje.
Što za vas znači sudjelovanje u projektu "Startaj Hrvatska"?
Za nas je projekt Startaj Hrvatska od velike važnosti upravo u dijelu marketinga i promocije, s obzirom da smo prvi u svijetu napravili smrznuti desert za određenu dob djeteta tj. za 6+ i 12+ mjeseci. S obzirom da to ne postoji, najveći je izazov predstaviti kupcima takvu inovaciju u prehrani. Ovako, kroz projekt, uz partnere Nova TV i Spar Hrvatska, idealno je da upoznamo naše kupce sa proizvodima koje nudimo, zaključio je na kraju Marko Šepetavc.