Dok javnost i dalje čeka obraćanje Marka Zuckerberga koji bi trebao pojasniti situaciju s Cambridge Analyticom, medijima se obratio još jedan zviždač i bivši zaposlenik Facebooka koji je objavio nove "šokantne i zastrašujuće informacije" o načinu na koji se ova kompanija odnosila prema zaštiti korisničkih podataka.
Sandy Parakilas u Facebooku je radio 2011. i 2012. te je bio zadužen za sigurnost podataka ovoj mreži. Brzo je shvatio koliko potencijalnih opasnosti prijeti korisnicima Facebooka te je na njih više puta upozorio nadređene, no kako se nitko u kompaniji nije htio ozbiljno pozabaviti tim problemima, odlučio je napustiti Zuckerberga i krenuti dalje.
Facebook nije imao nikakvu kontrolu nad podacima
Komentirajući trenutnu situaciju, rekao je kako je to bolno gledati jer zna kako je Facebook to mogao spriječiti – samo da su imali volje. Parakilas kaže da se šokirao kada je u otkrio kako Facebook nije imao nikakvu kontrolu nad korisničkim podacima kojima su pristup imali programeri aplikacija te, jednom kada su ti podaci napustili servere ove kompanije, nitko nije znao što oni rade s tim podacima, dijele li ih s drugim kompanijama i slično.
Smatrao je posebno zabrinjavajućim činjenicu kako je, dok je on radio u kompaniji, svatko s relativno osnovnim znanjem kodiranja mogao napraviti aplikacije i dokopati se podataka onih koji koriste te aplikacije, ali i njihovih prijatelja. Upravo se na taj način i Cambridge Analytica dokopala tako velikog broja podatka jer, prije nego što je Facebook onemogućio ovu opciju, programeri su imali pristup podacima korisnika i njihovih prijatelja.
Na temelju jednog istraživanja još iz 2010., zaključio je kako su se programeri mogli dokopati osobnih podataka stotina milijuna korisnika Facebooka, a kako kompanija nije imala kontrolu nad tim podacima, tko zna u čijim su rukama mogli završiti.
Umjesto da se pozabave problemom, zabili su glavu u pijesak
Osim što je upozoravao nadređene na potencijalne opasnosti, dok je radio u Facebooku, predlagao je i neke sustave zaštite koje bi mogli testirati i s kojima bi zaštitili korisnike. Odgovor koji je dobio od nadređenih bio je "šokantan i zastrašujući" – u kompaniji su smatrali kako je bolje zabiti glavu u pijesak i praviti se kako ništa ne znaju, nego pokušati riješiti taj veliki problem koji bi mogao imati nesagledive posljedice za korisnike i samu kompaniju.
Tako bi, u slučaju eventualnih tužbi, bili u boljoj pravnoj poziciji – smatrali su kako ih nitko ne može optužiti za nešto što nisu znali, a jedan zaposlenik kompanije upozorio je Parakilasa kako je za sve bolje da nikada ne saznaju istinu o tim podacima, načinu na koji se prikupljaju i iskorištavaju.
Umjesto zaštite korisnika i njihovih podataka, za ekipu iz Facebooka upravo je pristup tim podacima bio jedan od načina na koji su nagovarali programere na razvoj brojnih aplikacija za tu mrežu. Više zanimljivih i atraktivnih aplikacija privlačilo je nove korisnike, odnosno zadržavalo postojeće na ovoj mreži, no korisnici nisu znali da pristupom tim aplikacijama daju svoje podatke i podatke svojih prijatelja programerima koji su s njima, čini se, mogli raditi što god su htjeli.
S vremenom je Facebook postrožio tu politiku pristupa podacima prijateljima, no u razdoblju prije 5 i više godina on smatra kako su programeri mogli imati pristup podacima većine korisnika Zuckerbergove mreže bez znanja tih korisnika.
Početak kraja Facebooka kakav smo dosad koristili?
Skandal s Cambridge Analyticom donio je veliku štetu Facebooku (vrijednost kompanije u dva je dana smanjena za 50-ak milijardi dolara), no informacije koje je iznio ovaj zviždač bacaju novo svjetlo na način na koji se najpopularnija društvena mreža odnosila prema korisnicima i kako se nije brinula za njihovu sigurnost. Ako su ove informacije istinite, a možemo zaključiti kako je zaista postojao veliki nemar u kompaniji prema zaštiti podataka, ovo bi mogao biti početak kraja Facebooka kakav smo dosad koristili.
Naime, cijeli model zarade ove mreže baziran je na podacima korisnika i njihovu iskorištavanju za precizno oglašavanje, no što će se dogoditi ako dio korisnika izbriše profile ili ako više ne budu dijelili toliko osobnih podatka na Fejsu? Također, pitanje je ima li na temelju ovih informacija osnove i za neku tužbu protiv kompanije.
Trenutno svi s nestrpljenjem iščekuju obraćanje Marka Zuckerberga (navodno će o ovom problemu progovoriti u petak) koji je, podsjetimo, nedavno rekao kako mu je cilj dobrobit i zadovoljstvo svih korisnika njegove društvene mreže – ta objava, u svjetlu ovih novih otkrića, sada zvuči prilično bizarno.
Izvor: The Guaridan