Po čemu ćemo pamtiti 2014 godinu kada su u pitanju informacijske tehnologije

Još se jedna godina dokotrljala do svoga kraja, kao i uvijek, očekuju nas brojne analize, izvješća, biranje najboljih, najpopularnijih, pa ćemo tako „pogledati u retrovizor“ i pokušati napraviti retrospektivu događanja u IT sektoru...

Tomislav Ćuto Tomislav Ćuto | 10.12.2014. / 09:41

Po čemu ćemo pamtiti 2014 godinu kada su u pitanju informacijske tehnologije

Još se jedna godina dokotrljala do svoga kraja, kao i uvijek, očekuju nas brojne analize, izvješća, biranje najboljih, najpopularnijih, pa ćemo tako „pogledati u retrovizor“ i pokušati napraviti retrospektivu događanja u IT sektoru...

Iako je to, naravno, poprilično širok pojam i nije lako sažeti sve što se događalo u 2014, pokušat ćemo istaknuti najvažnije trenutke koji su obilježili godinu. Hoćemo li u potpunosti uspjeti? Teško, jer uvijek će netko, s manje ili više argumenata, ponuditi svoju verziju priče, svoj pogled na svijet informacijskih tehnologija, ali pokušajmo analizirati što je to „okrenulo svijet naglavačke“ u godini koja broji svoje posljednje dane...

Mark je pokazao mišiće 

Ne znamo je li ovo najvažniji događaj 2014, ali svakako je izazvao pravu buru, ne samo u IT, nego i financijskom sektoru. Za „nitko ne kraju ne zna koliko milijardi“ Facebook je kupio WhatsApp i šokirao kompletan svijet. Što je zapravo Mark Zuckerberg htio pokazati ovom ekstremnom financijskom transakcijom? Većina analitičara, kada se smirila kakofonija teza i objašnjenja, složit će se kako je negdje najbliže istini priča o tome kako je Zuckerberg samo htio dokazati i pokazati kako – može. Da, definitivno je WhatsApp aplikacija vrijedna pažnje, s hrpom dobrih strana i ogromnom bazom korisnika, ali opet su svi složni u mišljenju kako je suludo iskrcati toliku količinu novaca za nju. Pogotovo ako se zna da je aplikacije i funkcije relativno sličnih značajki Facebook već imao u svom portfelju. Ranije ove godine čak se špekuliralo kako će Google kupiti WhatsApp, a nemali broj stručnjaka je upravo tu prepoznao ključni trenutak koji je presudio. Konačnu istinu vjerojatno nećemo saznati nikada, konačnu istinu vjerojatno zna samo Mark Zuckerberg, ali ovo je definitivno događaj koji je obilježio godinu. Iskreno, i ne samo ovu, jer definitivno ćemo pričekati dok se netko ne odluči na ovakvu vratolomiju i posegne toliko duboko u novčanik. Za samo jednu, jedinu aplikaciju...

iMijenjamo svijet - opet 

Fraza o tome kako Apple mijenja svijet još jednom preplavila svijet, ovog puta nismo je čuli od Stevea Jobsa, pokojnog genija koji je „mijenjanje svijeta“ na određeni način patentirao i ostavio u nasljeđe Timu Cooku. I koliko god mnogima na živce išla posvemašnja histerija oko iPhone uređaja i njihovog eventa, 9. rujna 2014. još se jednom dogodilo. Još jednom smo čuli kako je „ovo početak nove ere“, što je zapravo i istina, pogotovo kroz prizmu odnosa Jobs – Cook. Jer, Tim Cook je konačno „istrčao na čistinu“, dobio savršenu prigodu da bude u glavnoj ulozi, na predstavljanju iPhonea 6 i 6 Plus. Jesu li to doista najbolji uređaji u povijesti? Ne znamo, trebalo bi pitati one koji ih imaju, pogotovo ako ih nose u prednjim džepovima, jer je „savijanje iPhonea 6“ postalo omiljena zabava ekspresno brzo nakon samog predstavljanja uređaja i brojnih negativnih korisničkih iskustava. Činjenica je kako su novim modelima u Appleu konačno „napustili tradiciju“ i poslušali vapaje tržišta ponudivši veće dijagonale zaslona. I da, pamtit će se još jedno u nizu predstavljanja iPhonea, što god mi mislili o tome...

EU muke po Googleu...

Europska unija je ove godine opasno „nagazila“ Google, kojega su optuživali i još to rade, za monopol u brojnim segmentima njegovog poslovanja. I uspjeli su u staroj, dobroj, mnogi će reći i prepredenoj Europi, ono što je mnogima izgledalo kao nemoguća misija. Uspjeli su natjerati Google da prihvati famozni „right to be forgotten“ zakon, prema kojem svatko od nas ima pravo zatražiti od najpopularnije svjetske tražilice i najvrjednije kompanije da iz rezultata pretraživanja ukloni naše podatke. Hoće li Google to doista učiniti, ovisi o „opravdanosti zahtjeva“, što god to u praksi značilo, ali sada barem možete pokušati „nestati s Googlea“. Brojne su kontroverze pratile uvođenje ovog zakona, koji doista može biti potencijalno opasan, jer bi se mogli izbrisati i podaci od općeg značaja čak i za sigurnost, ali sada više nema natrag. Dapače, ima samo naprijed, jer EU želi da se taj zakon primjeni na sve Googleove domene, usput su se sjetili i da bi mogli natjerati Google da se „rascijepa“ na više kompanija, kako bi se konkurencija zaštitila od monopola. Ljubav koja traje, ljubav EU i Googlea? A tako nekako ispada...

Zbogom Nokia... 

Prije dvadesetak godina bili su „jedino za što smo znali“ kada je u pitanju mobilna telefonija, godinama su predvodili tržište i diktirali trendove, da je netko tada ponudio scenarij prema kojem će Nokia (preciznije njezin mobilni dio) nestati vjerojatno bi mu kupili „posebnu košulju“ i smjestili ga „u sigurnu ustanovu“. A opet, dogodilo se, Nokia je „usisana“ od strane Microsofta, prvo se špekuliralo kako sve ostaje isto, iako smo znali da je to nemoguće, onda su počele najave, pa se na kraju sve pretvorilo u odlazak prema „ropotarnici povijesti“. Gdje je danas Nokia nitko više nije siguran, jer Microsoft je počeo prodavati svoje pametne telefone bez imena finskog brenda na njima, a opet, špekulira se kako Nokia još uvijek nije službeno „umrla“... Nažalost, nepobitna je činjenica kako to, jednostavno, više nije to, uostalom, Nokia više nije „standalone“ igrač, pa sve i da nastave proizvoditi pametne telefone, u segmentu mobilnog tržišta praktički su nebitni, jer to više ne rade sami. A radili su to desetljećima savršeno, ali tržište im je, tko zna zašto, okrenulo palac dolje...

Tržišne muke po Samsungu... 

Još je jedan velikan mobilne telefonije zagazio u poprilične probleme. Samsung, naime, sigurno 2014. neće pamtiti po dobrome, carstvo se počelo urušavati, crvene lampice za alarm upaljene su u korejskom divu, izvlače se scenariji za krizne situacije... Ono što je u svemu najgore, nitko, ponajmanje čelni ljudi Samsunga, još uvijek nisu sigurni kolika je šteta „na trupu“ i hoće li se pad prodaje i profita nastaviti, odnosno kakvom dinamikom. Gdje su i koliko u Samsungu pogriješili također nije jasno, ali je jasno kako je nešto krenulo po krivu. Jedni tvrde kako ih je „pokopao“ Apple u trenutku kada je predstavio iPhone veće dijagonale zaslona, drugi su skloni zaključiti kako je Samsung i dalje dobar ali preskup, pa je zato počeo „kašljucati“ na tržištu... Postoji još jedna teza koja ide u smjeru sve veće penetracije jeftinih, a kvalitetnih pametnih telefona s kineskog tržišta, čemu Samsung, neovisno o sjajnoj tehnologiji i odličnim performansama svojih uređaja jednostavno ne može parirati. Istina je, kao i uvijek, negdje u „miksu“ svih navedenih teza, vjerojatno i još ponekog faktora, ali kada odbacimo dojam, ostaju činjenice. U ovom slučaju činjenice kazuju kako je Samsung u popriličnim problemima, biti će zanimljivo pratiti ovu priču...

Kineska globalna ofenziva

Kad smo se dotaknuli Samsunga, onda se moramo osvrnuti i na „kinesku senzaciju“ koja je sve češći pojam. Netko je davno predvidio kako će Kinezi, prije ili kasnije, pokoriti svijet u financijskom smislu. Banalizirajući navedenu tezu ponudili su i argumente: ima ih puno i mogu ponuditi dobro, a jeftino. Upravo to se dogodilo s kompanijom Xiaomi koja je „pomela“ tržište pametnih telefona, postavši u ekstremno kratkom roku postao treći najveći brand kada je u pitanju tržište mobilnih telefona, s poprilično dobrim izgledima da poboljšaju svoju poziciju. Neki su čak otišli toliko daleko i konstatirali kako će Xiaomi postati lider mobilnog tržišta kojem ni Apple, ni Samsung, a ni ostali proizvođači, jednostavno neće moći konkurirati. Imaju sve što trebaju imati, kvalitetu, velike zaslone koji su postali standard i, što uopće nije nevažno, nego možda i presudno – jeftiniji su od bilo kojeg konkurenta. Kinesko osvajanje svijeta je, očigledno, počelo, barem kada je u pitanju mobilna telefonija, pritom nam se sve nekako čini da to nikako nije jedino u čemu će Kinezi pokazati ostatku planete da su – najjači.

Hoće li nas roboti "doći glave"

Znanstvena fantastika, barem smo neke stvari tako doživljavali u prošlosti, polako, ali sigurno, postaje stvarnost. E, sad, teško je reći koliko je to dobra vijest i hoće li nas razvoj „umjetne inteligencije“ na kraju „koštati glave“. Godinu su obilježili „dronovi“ čija je popularnost postala planetarna, a primjena široka i svakodnevna, 3D pisači su praktički standard, ali ono što mnoge zabrinjava je odgovor na pitanje kako će se stvari zapravo razvijati u budućnosti. I hoće li robotizacija zapravo značiti kolonizaciju, pogotovo u smislu radnih mjesta. Sve je više onih koji tvrde kako će se brojni poslovi jednostavno „gasiti“ pred najezdom robota koji će, eto, „raditi umjesto nas“. I hoćemo li mi, kao ljudska rasa, odnosno pojedinci u ime svih nas morati sreću potražiti na nekim drugim planetima? Jer, upravo to, putovanje u svemir, što je nekada bilo rezervirano samo za odabrane, također postaje „svakodnevna pojava“, Elon Musk i slični genijalci nastoje nam omogućiti da upoznamo „galaksije i planete oko sebe“. Dežurni pesimisti se pak pribojavaju kako ćemo kao ljudi postati taoci onoga što tako rado razvijamo i kako će nas umjetna inteligencija na kraju „pojesti“...

Zaboravite sigurnost i privatnost 

I na kraju, ali ne i manje važno, ovo je još jedna godina u kojoj su redom padali mitovi o računalnoj sigurnosti. Iako su svi svjetski predvodnici uporno lamentirali o tome kako će štititi sigurnost i privatnost, poboljšavajući svoje sustave, realnost je pokazala nešto sasvim drugo. Od famoznog Heartbleeda koji je izazvao globalnu paniku, preko najveće krađe korisničkih podataka u povijesti za koju su zaslužni ruski hakeri, pa sve do posljednjih sramotnih događanja u Sony korporaciji, sve su to eklatantni dokazi ranjivosti apsolutno svih računalnih sustava na svijetu. Praktički ne postoji niti jedan „ozbiljni igrač“ u svijetu računalnih tehnologija koji se ove godine nije našao na udaru hakera, pa su tako eBay, PayPal, Yahoo!, čak i Google, Facebook i svi ostali na svojoj „virtualnoj koži“ osjetili kako je to biti „u mraku“, odnosno pod udarom „zločestih momaka“. Ako do sada nismo shvatili da je sigurnost samo tlapnja i nešto o čemu možemo sanjati, ali nikada nećemo dosanjati, onda je krajnje vrijeme. Ne, koliko god to grubo zvučalo, sigurnost i privatnost jednostavno – ne postoje.

I eto, to bi iz našeg kuta otprilike bio pregled ključnih događanja u 2014 godini. Ne sumnjamo kako smo, naravno ne namjerno, nešto propustili, ali zato od vas u komentarima očekujemo da podijelite vaše viđenje...

Foto via Flickr

 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti