Američki znanstvenici su razvili paket računalnih igara koje poboljšavaju ključne aspekte kognicije kod starijih odraslih osoba. Riječ je o uspjehu za koji su bila potrebna desetljeća rada.

Razvijen paket računalnih igara pokazao je dobrobit u nizu važnih kognitivnih procesa, uključujući kratkoročno pamćenje, pažnju i dugoročno pamćenje, istaknuo je njihov sukreator Adam Gazzaley, profesor neurologije na Institutu za neuroznanosti Weill, sveučilišta California u San Franciscu (UCSF) te izvršni direktor tvrtke Neuroscape. Dodao je da se te igre mogu prilagoditi kliničkoj populaciji kao novi oblik "iskustvene medicine".

Posebno dizajnirani algoritmi

Ms. Pac-Man, Dance Dance Revolution, The Legend of Zelda: Ocarina of Time i Sid Meier’s Civilization Znate li koja se videoigra smatra najstarijom na svijetu?

Svaka od tih računalnih igara koristi adaptivne algoritme zatvorene petlje, koje je Gazzaleyjev laboratorij uveo u naširoko citiranoj studiji Neuroracer iz 2013. godine, objavljenoj u časopisu Nature i koja je tad prvi put pokazala da je moguće obnoviti oslabljene mentalne sposobnosti kod starijih ljudi sa samo četiri tjedna treninga na posebno dizajniranoj računalnoj igri.

Ti posebno dizajnirani algoritmi postižu bolje rezultate od komercijalnih igara automatskim povećanjem ili smanjenjem težine, ovisno o tome koliko dobro netko igra igru. To u osnovi sprječava manje vješte igrače da budu preopterećeni, dok još uvijek predstavlja izazov za one koji su vještiji.

Personalizirana iskustva

Igre koje koriste ove algoritme rekreiraju uobičajene aktivnosti, kao što su vožnja, vježbanje ili sviranje bubnjeva, te koriste vještine koje mogu poslužiti za ponovno uvježbavanje kognitivnih procesa i koji s godinama postaju manjkavi.

Sims Od sljedećeg mjeseca ova iznimno popularna igra bit će - besplatna

Sve te igre stvaraju iskustva i pružaju ih na vrlo personaliziran, zabavan način, dok naši mozgovi na njih reagiraju kroz proces koji se zove plastičnost. Iskustva su snažan način mijenjanja našeg mozga, a ovaj oblik iskustva omogućuje nam da ga isporučimo na vrlo pristupačan način, pojasnio je Gazzaley. Studija vezana za to istraživanje objavljena je u znanstvenom časopisu PNAS.

Bubnjanjem do poboljšane sposobnosti pamćenja lica

Najnoviji izum Gazzaleyjevog laboratorija je igra glazbenog ritma, razvijena u suradnji s bubnjarom Mickeyem Hartom, koja ne samo da je sudionike od 60 do 79 godina naučila kako bubnjati, već je i poboljšala njihovu sposobnost pamćenja lica.

Osmotjedni program studije koristio je vizualne znakove za obučavanje ljudi kako svirati ritam na elektroničkom tabletu. Algoritam je uskladio stupanj težine, uključujući tempo, složenost i razinu preciznosti potrebnu prema sposobnostima svakog igrača. S vremenom su znakovi nestali, prisiljavajući igrače da upamte ritmički obrazac.

Kad su sudionici na kraju testirani kako bi se vidjelo koliko dobro mogu prepoznati nepoznata lica, podaci elektroencefalografije (EEG) pokazali su povećanu aktivnost u dijelu mozga na desnoj strani (gornji parijetalni režanj) koji je uključen i u čitanje glazbe, a u kratkoročnoj vizualnoj memoriji za druge zadatke. Znanstvenici su rekli da podaci pokazuju da je obuka poboljšala način na koji ljudi nešto pamte i onda to ponovno izvlače kad im zatreba.

Inkubator PISMO u Novskoj Želite naučiti raditi videoigre? Inkubator PISMO u Novskoj poziva sve zainteresirane da se jave

To pamćenje, koje se uopće poboljšalo, bilo je nevjerojatno. Ovo ima vrlo jaku komponentu uvježbavanja pamćenja, a generalizirano je i na druge oblike pamćenja, istaknuo je dr. Theodore Zanto, izvanredni profesor neurologije na Institutu za neuroznanosti Weill UCSF-a i direktor Odjela za neuroznanost u Neuroscapeu.

Igranjem do poboljšanog tlaka, ravnoteže, pažnje i dugoročnog pamćenja

Druga igra, Body Brain Trainer, nedavno objavljena u znanstvenom časopisu NPJ Aging, poboljšala je krvni tlak, ravnotežu i pažnju u skupini zdravih starijih osoba s osam tjedana treninga. Igra je također poboljšala ključni potpis pažnje koji opada kako ljudi stare, a povezan je sa sposobnošću obavljanja više zadataka. Uz uobičajeni adaptivni algoritam usmjeren na kognitivne sposobnosti, osmotjedna obuka uključivala je mehanizam povratne informacije kako bi se osiguralo da sudionici vježbaju na za njih pravoj razini.

Imali smo ljude koji su nosili monitor otkucaja srca, a mi smo dobivali te podatke o otkucajima srca i unosili ih u igru. Ako nisu dovoljno radili, igra je postajala teža, rekao je dr. Joaquin A. Anguera, izvanredni profesor neurologije na Institutu za neuroznanosti Weill UCSF-a i direktor kliničkog odjela u Neuroscapeu.

Neuroscape je objavio rezultate još jedne studije prošle godine u časopisu Scientific Reports o igri prostorne navigacije virtualne stvarnosti, pod nazivom Labyrinth. Ta je pak računalna igra poboljšala dugoročno pamćenje kod starijih osoba nakon svega četiri tjedna treninga.

Generalno poboljšanje kognitivnih sposobnosti kod starijih osoba

Phil Spencer Prvi čovjek Xboxa otkrio kakve promjene možemo očekivati u budućnosti na tržištu videoigara

Sve tri studije pokazale su svoje rezultate u randomiziranim kliničkim ispitivanjima, proširujući rezultate ranije spomenute studije iz 2013. godine, da digitalni trening može poboljšati slabljenje kognitivnih sposobnosti kod starijih osoba.

Svi su oni usmjereni na kognitivnu kontrolu, sposobnost koja je manjkava kod starijih osoba i koja je kritična za njihovu kvalitetu života. Sve ove igre imaju iste temeljne prilagodljive algoritme i pristup, ali koriste vrlo, vrlo različite vrste aktivnosti. I u svim njima pokazujemo da možete poboljšati kognitivne sposobnosti ove populacije, kaže Gazzaley.

Izvor: EurekAlert

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju