O neprikladnom sadržaju na internetu i društvenim mrežama poput govora mržnje i rasizma te zlostavljanju govori se godinama, a usprkos naporima koje su kompanije poput Facebooka, Twittera, Googlea tj. YouTubea i drugih napravile, taj problem i dalje nije riješen. Situacija u kojoj se svijet nalazi u posljednje vrijeme, a pogotovo prosvjedi protiv rasizma u sklopu pokreta Black Live Matter u SAD-u te objave na društvenim mrežama Donalda Trumpa ponovno su u prvi plan stavili problem govora mržnje i rasnu netrpeljivost, a ovog puta velike kompanije pokušat će natjerati Zuckerberga da se potrudi pronaći učinkovito rješenje. I to tako da će ga udariti tamo gdje najviše boli - na zaradu i profit kompanije bojkotiranjem oglašavanja na njegovoj društvenoj mreži.

Krajem prošlog tjedna pisali smo o kompanijama koje su privremeno najavile prekid oglašavanja na Facebooku, što je utjecalo na pad cijene dionice kompanije, kao i na pad bogatstva njezina najvećeg dioničara, Zuckerberga. U posljednjih nekoliko dana pritisak na Facebook se pojačao te je broj kompanija koje više neće plaćati Fejsu za prikaz oglasa sve veći, a riječ je o velikim i utjecajnim kompanijama - od Unilevera, Verizona i Coca-Cole pa do Forda, Adidasa i HP-a.

Oglase s Facebooka i Instagrama povukao je i Microsoft, no ne u sklopu bojkota, već zbog zabrinutosti da se njihovi oglasi ne bi pojavili pored pornografskog sadržaja ili uz objave koje promoviraju nasilje, mržnju, terorizam i slično.

Na pitanje može li bojkot oglašavanja naštetiti Facebooku, odgovor je, kažu na BBC-u nakon razgovora sa stručnjacima - može. Naime, Facebook najviše novca zarađuje upravo od oglasa tako da će se smanjen broj oglasa direktno odraziti na prihode kompanije. U posljednja dva dana trgovanja na burzi vrijednost kompanije pala je za čak 60 milijardi dolara, no tek će vrijeme pokazati može li ovaj bojkot predstavljati dugoročnu opasnost za kompaniju.

Naime, osim toga što su brojne kompanije najavile jednomjesečni bojkot oglašavanja na Fejsu, što znači da bi se nakon 30 dana njihovi oglasi mogli vratiti na Zuckerbergovu mrežu, većina zarade Facebooka ne dolazi od velikih kompanija, već od tvrtki male i srednje veličine te je sto brendova koji najviše troše na Facebooku zaslužno za samo oko 6 posto zarade kompanije od oglašavanja.

Za razliku od njih, srednje, a pogotovo male kompanije ne mogu si priuštiti bojkotiranje oglašavanja na Facebooku, smatra stručnjak za digitalno oglašavanje Mat Morrison iz kompanije Digital Whiskey. Takve kompanije, objasnio je Morrison, nemaju dovoljno resursa za oglašavanje na TV-u i drugim medijima, pa im kao glavni kanal ostaju jeftinije platforme na kojima mogu precizno plasirati oglase, poput Facebooka.

Hoće li bojkot i pritisak velikih kompanija, ali i brojnih korisnika društvenih mreža donijeti neke konkretne rezultate pa će Facebook uspjeti koliko-toliko stati na kraj problematičnom sadržaju, saznat ćemo tijekom sljedećih mjeseci, no treba podsjetiti da je Zuckerberg već bio u sličnim situaciji nakon skandala s Cambridge Analyticom te ga je preživio bez posljedica.