Svemirski teleskop prvi put snimio kilonovu i stvaranje rijetkih elemenata

Ovo je prvi put da je svemirski teleskop James Webb (JWST) promatrao spajanje dviju zvijezda, što je poznato kao kilonova.

Hina | 26.10.2023. / 11:57

Kilonova i galaksija u kojoj se nalazi (Foto: NASA, ESA, CSA, STScI, Andrew Levan (IMAPP, Warw))

Astronomi su promatrali golemu svemirsku eksploziju, uzrokovanu spajanjem dviju zvijezda, koja je stvarala elemente potrebne za život.

Stvaranje rijetkih kemijskih elemenata otkriveno je u drugom najsjajnijem izbijanju gama-zraka (GRB), što baca novo svjetlo na to kako nastaju teški elementi.

Znanstvenici su promatrali GRB 230307A koji je nastao spajanjem dviju neutronskih zvijezda u spiralnoj galaksiji udaljenoj milijardu svjetlosnih godina.

Supernova, ilustracija Bizarna i izrazito blještava kozmička eksplozija uočena tamo gdje se uopće ne bi trebala dogoditi

Uz prisutnost toliko energije da može izbaciti materijal, taj proces stvara nove atomske jezgre u procesu poznatom kao nukleosinteza. Time nastaju neki od najtežih elemenata u prirodi poput zlata, platine i uranija.

Nova studija, na kojoj su radili znanstvenici sa Sveučilišta Warwick i Sveučilišta Birmingham, uočila je postojanje telurija - jednog od najrjeđih elemenata na Zemlji.

Ostali elementi poput joda i torija, potrebni za održavanje života na Zemlji, vjerojatno će također biti među materijalima koji su izbačeni u eksploziji.

Pulsar snimljen kako juri galaksijom nakon eksplozije supernove Znanstvenici otkrili supernovu koja je eksplodirala toliko snažno da je lansirala svoju jezgru preko čitave galaksije

Ovo je važan korak u našem razumijevanju uloge spajanja binarnog sustava neutronskih zvijezda u smislu popunjavanja periodnog sustava elemenata, rekao je profesor Danny Steeghs s Odsjeka za fiziku na Sveučilištu Warwick.

Eksplozija je promatrana uz pomoć niza zemaljskih i svemirskih teleskopa, uključujući NASA-in svemirski teleskop James Webb, svemirski teleskop Fermi Gamma-ray i opservatorij Neil Gehrels Swift.

Otkrića su objavljena u časopisu Nature.