Računalni simulacijski program za tinejdžere s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti (ADHD), posebno visokorizične skupine vozača, pomogao im je da nauče držati pogled na cesti i rezultirao je manjim brojem nesreća ili opasnih situacija, pokazalo je istraživanje objavljeno ovog tjedna.

Davanjem povratne informacije kada bi tinejdžeri skrenuli pogled s ceste na dvije sekunde ili više, trening je smanjio učestalost tih skretanja pogleda i smanjio varijacije u položaju u traki, objavili su znanstvenici u časopisu New England Journal of Medicine.

Ovisnost o pametnom telefonu (Foto: Thinkstock) Dr. Burcar otkriva: Kako prepoznati i riješiti problem ovisnosti o tehnologiji

U godini nakon istraživanja 76 tinejdžera nasumično odabranih za obuku imalo je manje sudara i opasnih situacija na cesti od kontrolne skupine od 76 sličnih tinejdžera koji nisu obukom na simulatoru dobivali povratnu informaciju kad su skrenuli pogled s ceste.

Tinejdžeri s ADHD-om jedna su od najrizičnijih skupina vozača na našim cestama, rekao je voditelj studije dr. Jeffrey Epstein iz Cincinnati Children's Hospital Medical Center.

Osim odbijanja ili odgađanja vozačke dozvole, roditelji nisu imali mogućnosti riješiti rizik vožnje svog tinejdžera.

Agresivan vozač, ilustracija Psihopati za volanom češće voze agresivno i krše prometna pravila te su skloni antisocijalnom ponašanju u vožnji

Američki centri za kontrolu i prevenciju bolesti procjenjuju da je kod otprilike 3,3 milijuna američkih tinejdžera dijagnosticiran ADHD.

Tinejdžeri vozači s ADHD-om imaju dvostruko veću vjerojatnost da će biti uključeni u sudare vozila od drugih tinejdžera, pokazala su ranija istraživanja.

Sudionici studije nosili su naočale za praćenje očiju koje su pratile pokrete glave i očiju tijekom pet 90-minutnih treninga.

Na početku studije prosječno su skrenuli pogled s virtualne ceste na dulje vrijeme 22 puta u svakoj 15-minutnoj simuliranoj vožnji.

Jedan mjesec i šest mjeseci kasnije, to je palo na 16,5 odnosno 15,7 duljih odlutalih pogleda po 15-minutnoj simuliranoj vožnji, naspram 28 odnosno 27 odlutalih pogleda s ceste u kontrolnoj skupini.

Teslin autopilot Vozači jednu opciju u novim automobilima shvaćaju previše doslovno

Tijekom sljedeće godine, akcelerometri u automobilima tinejdžera pratili su epizode naglog ubrzanja i kočenja. Tinejdžeri koji su prošli obuku imali su 24 posto manju vjerojatnost od tinejdžera u kontrolnoj skupini da će im pogled odlutati s ceste neposredno prije ili tijekom takvih događaja, otkrili su znanstvenici.

Stope sudara ili opasnih situacija tijekom ovih događaja bile su 3,4 posto u skupini koja je prošla obuku simulatorom naspram 5,6 posto u kontrolnoj skupini.

Dr. Gregory Fabiano s Međunarodnog sveučilišta Florida, koji je proučavao tinejdžere vozače s ADHD-om, rekao je da obuku "treba dodati potpori koju pružamo".

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju