Posljednjih desetak godina, fotoaparate su zamijenili pametni telefoni s kamerom. Prvo jednom slabe kvalitete, no posljednjih godina proizvođači pametnih telefona natječu se tko će imati više leća odnosno kamera i više piksela. 

S popularnošću pametnih telefon i kamera, promijenio se način na koji promatramo svijet oko nas, ali i na koji komuniciramo. Više ne razmišljamo o detaljima koje želimo snimiti i ne pripremamo se za snimanje. Sad je dovoljno izvući pametni telefon iz džepa, uperiti ga prema nekom detalju, predmetu, osobi ili okolišu i kliknuti. Fotografija je odmah na zaslonu i možemo ju podijeliti s kim god hoćemo. Upravo zato ljudi posljednjih godina sve više komuniciraju fotografijama i videima. Jer, kako se kaže, jedna fotografija govori tisuću riječi. 

Aplikacija Snapchat (jer u Snapu baš i ne vole kad ju se opisuje kao društvenu mrežu), gotovo se u potpunosti oslanja upravo na komunikaciju fotografijama i videima. I zbog toga je izuzetno popularna među mladima. 

Imali smo priliku, u sklopu Oslo Innovation Weeka, porazgovarati s Jacqueline Rutgers iz Snap Inc. o tome u kom se smjeru kreće razvoj kamera, što to znači za Snapchat, ali i jesu li kamere promijenile način na koji komuniciramo na bolje ili na lošije. 

Mnoge stvari oko nas se mijenjaju, zbog tehnologije ali i okolnosti u kojima živimo. Inovacija je u centru svega što radimo u Snapu i što volimo raditi. Zato očekujemo da će još mnogo stvari doći na tržište, istaknula je nakon kratkog uvoda o Snapu Rutgers. 

Jacqueline Rutgers, Snap Inc. (Foto: Zimo)

Uspon pametnih telefona promijenio je način na koji gledamo svijet oko sebe. Fotografiramo sve oko sebe, pa se postavlja pitanje je li pametni telefon s kamerom uništio umjetnost i značenje fotografije?

To je veoma zanimljivo pitanje. I razumijem zašto imate osjećaj da je tako. Jer pogotovo kad se sjetite ranih dana kamera, oko 1860. to je bila umjetnost, gotovo kao čarolija. No, iako smo od tad do danas prošli dug put, slažem se da smo pomalo izgubili tu čaroliju. Zašto? Jer se tehnologija razvila i napredovala, a korištenje postalo jednostavno. Čak i ako ju usporedite s, iskustvom od prije 30 godina kad smo još uvijek koristili film u fotoaparatima, koje je trebalo odnijeti na razvijanje. Ta tajnovitost i iščekivanje jesu li fotografije i kako su ispale - da to smo izgubili. Jer zbog tehnologije sad odmah vidimo kako je fotografija ispala. Možemo napraviti tisuće fotografija iste stvari i onda odabrati najbolju. Da, to se promijenilo. Je li to uništilo umjetnost? Mislim da ne. Jer zahvaljujući tehnologiji mnoge su druge stvari došle u prvi plan. Omogućile su nam da budemo još kreativniji jer zbog tehnologije možemo iskusiti neke nove stvari.

Često me pitaju o filterima i uređivanju fotografija. Bilo da se radi o umjetničkom uređivanju ili čak "peglanju" lica tako da svi izgledaju lijepo na fotografijama. No, kako to utječe posebice na mlade ljude? I to je veoma škakljivo pitanje. Jer s jedne strane može izgledati izuzetno zanimljivo, a s druge ne želimo da se ljudi loše osjećaju već da mogu pokazati tko stvarno jesu. Mi u Snapchatu na to gledamo kao na pitanje kreativnosti i eksperimentiranja s različitim stvarima. Zato smo veliki pobornici proširene stvarnosti i ponekad proširene stvarnosti s dodacima za lice, jer vjerujemo da to može nadahnuti ljude da budu kreativni.

Filozofija Snapchata (Foto: Zimo)

Kako će se proširena stvarnost dalje razvijati? Kratkoročno gledano, vjerujemo da će glavni fokus biti na "učenje" kamere da razumije, a ne samo prepoznaje lice. To smo, više-manje, već napravili. Ali vidimo da postoji još područja za istraživanje jer se tehnologija proširene stvarnosti seli s lica na svijet oko nas. Kamera se doslovno okreće, a oko nas ima toliko zanimljivih stvari koje treba vidjeti. Već smo objavili da kamera u Snapchat aplikaciji sad prepoznaje ne samo određene objekte ili ne oživljava postere zahvaljujući posebnim oznakama, već može i prepoznati cijelu ulicu. Tako da kamera može u potpunosti transformirati ulicu po kojoj se krećete. U prijevodu - kamera postaje pametnija. To je ono što će biti sljedeća stvar u proširenoj stvarnosti. Jer kamere već sad prepoznaju predmete ispred vas, recimo koja se biljka nalazi ili ako šećete ulicom i ugledate slatkog psića, uperite kameru i aplikacija će vam reći koja je to vrsta psa. Zahvaljujući tim stvarima, iako nam se možda one trenutno ne čine bitnima, vjerujemo da će kamera postati još pametnija i za nekoliko godina biti sposobna činiti još naprednije stvari. Možda ćemo moći skenirati neki proizvod i odmah saznati sve njegove sastojke. To je, djelomice, već sad moguće, ali vjerujem da će se tehnologija i dalje razvijati i da ćemo moći još više naučiti od nje.

Kamere na pametnim telefonima iz godine u godinu napreduju. Povećavaju se brojevi piksela, leće, napredni algoritmi. Što je sljedeće? Kakva će tehnologija u budućnosti naslijediti kamere?

To je očito teško za predvidjeti, ali ono što znamo je da će se kamera i dalje nastaviti razvijati. Fokus će se samo preseliti s vašeg lica, na svijet oko nas. Danas su kamere, većinom, u pametnim telefonima i, ako se prisjetite, Google je prije nekoliko godina eksperimentirao s Google Glass pametnim naočalama, a Snap ima Spectacles. Vjerujemo da će se kamere u pametnim telefonima nastaviti razvijati i dalje, ali i da će pametne naočale biti sljedeći logični korak, zato Snap ulaže u Spectacles.

Korištenje Lenses na Snapchatu (Foto: Zimo)

Na što bismo trebalo posebno obratiti pozornost kad koristimo filtere i uređujemo fotografije na pametnim telefonima?

Naš je stav da treba voditi računa o zdravoj ravnoteži. Ne želimo trend kao što je to bio nedavno na drugoj platformi, da svatko izgleda kao da je upravo bio kod plastičnog kirurga, da lice u potpunosti izgleda drugačije od stvarnosti. Želimo se uvijek fokusirati na zdravo ponašanje, ali svjesni smo da to može biti problem. Istovremeno, želimo da ljudi budu kreativni. Kad otvorite Snapchat, možete birati između sponzoriranih Lenses (filtera), ali isto tako možete i sami istraživati i otkrivati nove ili stvarati vlastite. Upravo kroz to možete izraziti što osjećate, svoju kreativnost, prenijeti svoju poruku, vodeći računa o granicama. Često vidimo da je stvaranje Lenses proširene stvarnosti izuzetno kreativan proces i način da ljudi daju kontekst svojim fotografijama. Tijekom ranih dana pandemije korona virusa vidjeli smo mnogo poruka podrške u Lenses. Koje nismo napravili mi ili oglašivači, već naši korisnici koji su samo željeli prenijeti neku poruku.

Tako da, da, kamera može prikazati stvari drugačijima no što su u stvarnosti, ali isto tako pruža brojne mogućnosti za izražavanje kreativnosti, pružanje potpore nečemu i konteksta, ispričala nam je u kratkom razgovoru Rutgers.