Znanstvenici otkrivaju što bi nuklearna eksplozija mogla učiniti asteroidu koji prijeti Zemlji

Znanstvenici istražuju nuklearnu ablaciju kao potencijalni alat za skretanje asteroida, poboljšavajući na taj način strategiju obrane našeg planeta.

Branimir Vorša | 22.12.2023. / 10:31

Nuklearna eksplozija u svemiru, ilustracija
Nuklearna eksplozija u svemiru, ilustracija (Foto: Getty Images)

U scenariju potencijalne prijetnje iz svemira, nuklearno odvraćanje asteroida koji se približava često se odbacuje kao nepraktično. Uvriježeno je mišljenje da, iako bi nuklearna eksplozija mogla eliminirati manji asteroid, njezino postavljanje protiv većeg moglo bi rezultirati opasnim fragmentima. Ipak, znanstvenici iz američkog Nacionalnog laboratorija Lawrence Livermore (LLNL) predstavljaju drugačiju perspektivu.

Uzorak s asteroida Bennu NASA je korak bliže odgovoru na pitanje - odakle smo potekli?

Znanstvenici LLNL-a razvili su alat za modeliranje simulacije posljedica detonacije nuklearne bombe iznad površine asteroida. Poznata kao nuklearna ablacija, ta eksplozivna tehnika uključuje zračenje koje isparava dio površine asteroida, stvarajući eksplozivni potisak i mijenjajući njegovu brzinu. Navedeni alat omogućuje različite simulacije, koje obuhvaćaju različite sastave asteroida, nudeći planetarnim znanstvenicima vrijedne uvide i potencijalne strategije u slučaju prijetnje od asteroida.

Uz dovoljno rano upozorenje, sve je moguće

Ako imamo dovoljno vremena za upozorenje, potencijalno bismo mogli lansirati nuklearni uređaj, šaljući ga milijunima kilometara daleko do asteroida koji ide prema Zemlji. Zatim bismo detonirali uređaj i/ili skrenuli asteroid, održavajući ga netaknutim, ali pružajući kontrolirano odgurivanje od Zemlje, ili bismo mogli poremetiti asteroid, razbijajući ga na male, brze fragmente koji bi također promašili naš planet, objašnjava Mary Burkey, znanstvenica LLNL-a.

Alat za modeliranje, nazvan model taloženja energije X-zraka, temelji se na lekcijama iz misije Double Asteroid Redirection Test (DART), gdje je kinetički udarni element namjerno usmjeren u asteroid. Novi pristup, međutim, istražuje nuklearnu ablaciju kao održivu alternativu kinetičkim udarnim misijama, uzimajući u obzir njezine potencijalne prednosti u ublažavanju prijetnji od asteroida.

Vrijedna alternativa

Betelgeuse Početkom idućeg tjedna milijuni će moći svjedočiti rijetkom nebeskom fenomenu koji će trajati svega 15 sekundi

Burkey naglašava visoku gustoću energije nuklearnih uređaja, što ih čini vrijednim alatima za skretanje asteroida. Istraživanje, koje je objavljeno u časopisu The Planetary Science Journal, naglašava važnost točnih multifizičkih simulacija za predviđanje učinkovitosti misija nuklearnog otklona ili poremećaja putanje asteroida. Te simulacije, koje uključuju složene fizičke pakete i računalne zahtjeve, imaju za cilj pružiti donositeljima odluka kritične informacije o riziku u slučaju opasnosti planetarne obrane.

Megan Bruck Syal, voditeljica projekta planetarne obrane LLNL-a, naglašava važnost simulacija visoke vjernosti u sprječavanju udara asteroida, zaštiti infrastrukture i spašavanju života. Iako je vjerojatnost velikog udara asteroida mala, potencijalne posljedice naglašavaju važnost postojanja proaktivnih mjera, u slučaju da se takva opasnost i pojavi.

Izvor: Universe Today