Od sredine 2025. godine svi mobiteli i tableti u Europskoj uniji bit će opremljeni posebnim znakom - oznakom popravljivosti, odnosno repairability score

tri vijesti o kojima se priča Pandemija, ilustracija Mogu li te promjene nestati? Otkrili neočekivanu posljedicu pandemije: Čak i kod ljudi koji nikada nisu bili zaraženi Kibernetička sigurnost, ilustracija Iz Fine umiruju javnost Uzbuna u Fini: Pronađeni pogrešno izdani certifikati koji su mogli stvoriti ozbiljne probleme Arheološko nalazište, ilustracija Odgovor je u DNK-u Razriješena povijesna zagonetka koja je godinama mučila znanstvenike: Otkud dolaze Slaveni i kako su "osvojili" Europu?

Oznaka će kupcu već pri kupovini sugerirati koliko je lako popraviti određeni proizvod u slučaju kvara. Mobiteli i tableti prva su kategorija proizvoda koja će imati tu oznaku, a nakon njih slijede i druge kategorije. 

Sredinom 2025. mobiteli i tableti će imati oznaku popravljivosti. Moje istraživanje je pokazalo kako se i u Hrvatskoj oni najčešće kvare. Čak 94 posto građana smatra kako bi uređaji trebali trajati dulje te su im trajnost i dostupnost popravka najvažniji faktori pri kupovini. U slučaju kvarenja čak 81 posto građana je kupilo novi uređaj jer je popravak starog bio neisplativ, a 90 posto građana smatra kako su rezervni dijelovi preskupi u odnosu na cijenu novog uređaja. Ovom oznakom moći ćemo lakše odabrati najkvalitetniji model, objasnila je hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan.

Oznaka popravljivosti ili tzv. repairability score razvijena je prema francuskom primjeru i odražava dostupnost rezervnih dijelova, cijenu rezervnih dijelova te dostupnost servisa.

Potrošač će prilikom kupnje moći odabrati proizvod koji se lakše popravi, a proizvođači će se početi natjecati tko će proizvesti kvalitetniji proizvod. Do sada su nam prodavali mačka u vreći i silili nas da stalno kupujemo nove aparate, kaže Borzan.

Dok čekamo oznaku popravljivosti za sve proizvode, trgovci će morati informirati potrošača u trenutku kupnje o dostupnosti i cijeni rezervnih dijelova te dostupnosti servisa i uputa o popravku. To će vrijediti za sve proizvode na tržištu, dodaje na kraju Biljana Borzan.