Esport industrija iz godine u godinu nezaustavljivo raste. Već je sad pretekla filmsku i glazbenu industriju zajedno te postala najveća zabavna industrija na svijetu. 

I dok svakodnevno možemo čitati o esportašima koji igranjem videoigara zarađuju milijune dolara, možda se upravo u Zagrebu, Mostaru ili Beču, u gaming centrima "rađa" nova esport zvijezda. 

Naime, upravo u tim gradovima svoje gaming centre, odnosno Esports Arene ima tvrtka Friendly Fire. Kako su programeri došli na ideju da se upuste u svijet esporta i što su sve u međuvremenu napravili, otkrio nam je David Kosir, generalni menadžer u tvrtki Friendly Fire.   

Kako ste uopće došli na ideju otvaranja igraonica namijenjenih esportu?

U pravom trenutku poklopilo nam se nekoliko događaja koji su omogućili realizaciju prve Arene. Ta ideja bila mi je u glavi još od djetinstva i toplih uspomena na kvartovske igraonice u kojima smo provodili nezaboravne trenutke. Sredinom 2017. godine vodio sam mali tim programera, imali smo nekoliko ljetnih mjeseci s manje posla te smo se odlučili otvoriti prvu poslovnicu u Avenue Mallu. U kratkom vremenu dok su trajali građevinski radovi mi smo napisali software i nazvali ga Gamebay.

Danas je Gamebay vodeće rješenje u industriji, a naša franšiza Friendly Fire na dobrom putu da postane najveća franšiza gaming centara na svijetu.

Što sve vaše igraonice nude posjetiteljima (osim samog igranja videoigara)?

Rekao bih da je igranje u drugom planu. Naši posjetitelji dolaze u naše Esports Arene prvenstveno radi zabave s društvom, a to je nešto što je nemoguće ostvariti igrajući doma. Socijalna komponenta je ono što čini naše Arene posebnima. Mogle bi se usporediti s kafićima  tamo idemo prvenstveno radi društva, a ne zato što nam se pije kava ili pivo. Kavu i pivo imamo i doma, kao i računalne igre.

Naravno, tu je važan i kompetitivni element koji naši posjetitelji posebno vole. Konstanto održavamo male lige i LAN partije za naše igrače.

Friendly Fire esport arena (Foto: Friendly Fire)

Tko su vaši najčešći posjetitelji? Djeca ili ima i odraslih?

Posljednja statistika govori nam da je prosječan posjetitelj muškarac (trenutno imamo oko 7 % djevojaka, s trendom rasta), student, koji ima 21 godinu. Raspon je od 12 do 35 godina. Interesantno je vidjeti kako igre brišu razlike između ljudi. To najbolje vidimo u našoj poslovnici u Mostaru, gdje imamo, osim generacijske razlike, posjetitelje različitih nacionalnosti i vjeroispovijesti. Do sada nismo imali niti jedan incident, a s druge strane, svjedoci smo brojnih prijateljstava koja su nastala u našim poslovnicama.

Često možemo čuti da je igranje videoigara zarazno i potiče ovisničko ponašanje? Kakav je vaš stav?

U zadnje vrijeme to je popularna tema. Mislim da nije dvojbeno da igre mogu stvoriti ovisnost i da o tome treba govoriti, no ne bih dramatizirao tu temu. Vjerujem da je društvo sukrivac zbog kojeg pojedinci upadnu u problem ovisnosti o igrama jer ih je u startu stigmatiziralo kao čudake. Mislim da su naše Arene primjer kako se može zabaviti uz videoigre uz zdrave elemente druženja i natjecanja bez odvajanja od stvarnog svijeta.

Znači, roditelji mogu biti mirni jer njihova djeca neće postati ovisnici ako provode vrijeme u vašim igraonicama?

Samim time što igranje kod nas nešto košta znači da oni koji provode dane i noći uz igre to si kod nas neće moći priuštiti. No osim financijske regulacije, roditelji odnedavno mogu koristiti i naš sustav roditeljske zaštite koji im omogućuje kontrolu nad ukupnim vremenom igranja, terminima igranja i potrošenim novcem svoje djece.

Imamo puno primjera kod roditelja i kod studenata koji su shvatili da im se ne isplati kupiti računalo za igranje, već imaju laptop za rad/školu, a kod nas dolaze nekoliko puta mjesečno odigrati omiljene igre sa svojim društvom.

Friendly Fire esport arena (Foto: Friendly Fire)

Osim na gaming centre i software za njih, vaša se tvrtka fokusirala i na proizvodnju prateće gamerske opreme. Kako ste se odlučili na taj potez? Postoji li uopće prostor na tržištu za domaću gaming opremu?

Posjedovanje vlastite linije gaming periferije bila je strateška odluka. Pozicija koju smo si stvorili na tržištu idealna je za promociju i prodaju periferije jer svakodnevno imamo tisuće ljudi koji igraju na našoj periferiji.

Iz prijašnjih poslova imali smo iskustva u izradi low-level hardwarea i softwarea, pa nam nije bilo teško realizirati tehničku stranu priče, a proizvodnju smo prepustili našem uredu u Šenženu (Kina) koji prema našim projektima traži partnere za izradu.

S našom periferijom ciljamo na kupce koji ne žele kompromis u kvaliteti. Rekao bih da smo kvalitetom u višem razredu, dok smo cijenom negdje u sredini. Nije se lako boriti protiv razvikanih brendova koji imaju snažan marketing.

Gdje se vaša gaming oprema može kupiti?

U našim Esports Arenama i na našem webshopu. Upravo to je naš adut u borbi s etabliranim brendovima  zaradu koju bi dobili distributeri i trgovci mi smo stavili u džep kupca.

Kakve su povratne informacije od kupaca?

Čak smo i mi iznenađeni pozitivnim komentarima i podršci koju dobivamo od svojih kupaca. Implementirali smo globalno jamstvo bez potrebe za računom i sve reklamacije rješavamo u vrlo kratkom roku, osobno. Najbolje povratne informacije imamo od kupaca našeg stolca Master Seat, koji je u posljednje vrijeme postao popularan u informatičkim firmama.

Friendly Fire tipkovnica (Foto: Friendly Fire)

Započeli ste kao eSport Arena, a onda ste se odlučili za rebranding. Što vas je ponukalo na to?

eSport Arena bilo je bilo previše generičko ime, kao i naš stari logo. Htjeli smo dobiti na osobnosti i stvoriti bolju podlogu za franšizno poslovanje, a implementacija novog brandinga prvi je korak u tome. Pod brendom Friendly Fire imamo Esports Arene (iliti igraonice) i Esports Gear (periferiju). Razvijamo i nove koncepte u esports domeni te vjerujem da ćemo uskoro u obitelji Friendly Fire imati još neke projekte.

Vaša tvrtka ima nekoliko igraonica u Hrvatskoj, BiH, a sad se širite i dalje. Kakvi su vam planovi za budućnost? Spremate li neke nove suradnje ili poslovne pothvate?

To je sigurno najzanimljiviji dio naše priče. Posljednjih godinu dana radimo na projektu ekspanzije izvan naših granica. Prve poslovnice otvorit ćemo u Beču ovu jesen. Tamo su radovi u punom jeku, dok mi već pripremamo daljnja širenja franšize, i u regiji, i u zemljama EU-a. Osim toga, intenzivno radimo i na stvaranju jake ekipe za razvoj softwarea, marketing i menadžment koja će nam biti podrška u tom širenju.

Vjerujem da naš tim dugoročno može biti u Zagrebu, bez obzira na to što djelujemo globalno.