Bilo je sunčano i hladno zimsko jutro kad sam se zaputio u Riverside golf Zagreb, na predstavljanje modela Junior, noviteta iz Alfa Romea u organizaciji Autocommercea. Po dolasku na parkiralište, za oko su odmah zapeli Juniori u raznim bojama, spremni za vožnju pa sam nakon radoznalog razgledavanja i brzinske kave sjeo u jedan i napravio "đir". Iako jedna kratka vožnja ne čini cjelokupno iskustvo, već samo površni dojam, evo kakav je bio i taj dojam, više na razini instinkta.
Alfa Romeov Junior zapravo označava ulazak tog proizvođača u takozvani B-SUV segment automobilskog tržišta, odnosno u njegov premium podsegment. Automobil dolazi u hibridnoj i potpuno električnoj varijanti, a imao sam priliku isprobati jednog od pet hibrida koji su bili na raspolaganju u različitim konfiguracijama opreme.
Junior dolazi s prilagođenim ovjesom, odnosno čvršćim stabilizatorima te izravnijim prijenosom letve upravljača za bolje i preciznije upravljanje. Osim toga, njegov pogonski motor ima veći odziv, uparen s vrlo responzivnim kočnicama. Sve navedeno osjetio sam i u vožnji, koja je bila udobna, dok je Junior na papučicu gasa reagirao vrlo živahno. S druge strane, kočnice su vrlo snažne i doista ne treba puno da i one reagiraju te zaustave vozilo.
Automobil je dug ukupno 4,17 metara i širok 1,78 metara, što nisu dimenzije koje bi trebale predstavljati izazov pri parkiranju u gradskim uvjetima, a parkiranje unazad koje sam isprobao nije predstavljalo nikakav poseban izazov u tom smislu. Zapremina prtljažnika je 400 litra, štobi trebalo biti dovoljno za većinu gradskih potreba, ali i većih putovanja.
Iako je službeno predstavljen kao B-SUV vozilo, dizajn Juniora zapravo ocrtava više siluetu coupea, s agresivnim prednjim krajem i strmo "odrezanim" stražnjim krajem. Čak mu je i omjer površina stakala i lima sličan kao i kod coupea. Njegova linija naglašava sportski, dinamičan izgled automobila. Alfa Romeo je zadržao formulu 3+3 dnevnih i stražnjih svjetala, ali u nešto drugačijoj izvedbi od ranijih modela te klasičan izgled "Scudetto" rešetke i otvora za hlađenje motora. Sama rešetka zapravo dolazi u dvije varijante, od kojih je jedna Scudetto Progresso s amblemom proizvođača, a druga Scudetto Legend s klasičnim natpisom Alfa Romeo, koja se stilski meni osobno više dopala.
Alfa Romeo Junior - 16 (Foto: Branimir Vorša/Zimo)
Razlika u opremi
Junior dolazi u dvije varijante s dvije ili tri razine opreme, ovinso o varijanti. Varijante su Ibrida (hibridni) i Electrica (električna), a razine opreme su Core i Specijale za hibridnu te Core Speciale i Veloce za električnu. Automobil isto tako dolazi u šest različitih boja, od klasične bijele i crne, preko Glorious crvene, Stone sive, sive i plave. Meni se najviše svidjela plava boja.
Pogonski motori se isto razlikuju, ovisno o razini opreme. Osnovna verzija ima 1.2 litreni hibrid E-DCT6 MHEV snage 100 kilovata, odnosno 136 konjskih snaga. Kasnije tijekom godine trebala bi se pojaviti i Q4 varijanta istog motora, a tu su i potpuno električni agregati BEV, snage 115 kilovata (156KS) i 206 kilovata (280KS), svaki koji dolazi s baterijom zapremine 54 kWh. Domet vozila u električnoj varijanti prema proizvođaču iznosi do 410 kilometara u kombiniranoj vožnji te do čak 592 kilometra u gradskoj vožnji. Prosječna potrošnje električne energije prema proizvođaču je 15-15,5 kWh/100 km za slabiji električni agregat, odnosno 17,9 kWh/100 km za jači agregat u Veloce verziji.
Hibridni motori imaju okretni moment od 230 Nm, dok je okretni moment električnih motora 260 Nm. Hibridni motori imaju ubrzanje od 0-100 km/h za 8,9 sekundi, dok električni u slabijoj varijanti do stotke ubrzava za 9 sekundi, a jači za 5,9 sekundii. Moram priznati da hibrid kojeg sam isprobao odaje dojam puno većeg ubrzanja, no s druge strane, nisam to testirao doslovce od 0-100. Uglavnom, od nekih 40km/h do stotke ćete doći stvarno brzo. Naravno obje električne varijante imaju regenerativno kočenje, koje će blago vraćati nešto struje u bateriju, dok hibridna varijanta sama puni bateriju, odnosno nije riječ o plug-in hibridu.
Kad je riječ o maksimalnoj brzini, hibridima je to 206 km/h, slabijem električnom motoru na Junioru je to ograničeno na 150 km/h dok jači električni motor ima maksimalnu brzinu od 200 km/h.
Alfa Romeo daje čak osam godina garancije na bateriju (oko 160.000 kilometara), koja je isto tako osmišljena za recikliranje nakon isteka njezina životnog vijeka.
U osnovnoj varijanti Junior ima reflektorska LED prednja svjetla, a u višim razinama opreme dolazi s projekcijskim LED matrix prednjim svjetlima.
Ovisno o razini opreme, Junior dolazi i s različitim naplatcima, od 17 inčnih u osnovnoj opremi, do više različitih 18-inčnih i jedne varijante 20-inčnih u jačim razinama opreme.
Kvaliteta unutrašnjosti
Kad uđete u Juniora, smjestit ćete se u vrlo udobna sjedala presvučena rip-stop tkaninom, kombinacijom te tkanine i eko kože ili pak kombinacijom alkantare i eko kože, ovisno o razini opreme koja za unutrašnjost dolazi u varijantama Icona, Spiga i Corsa. U osnovnoj opremi vozačevo sjedalo je podesivo u šest smjerova, a suvozačevo u četiri smjera, dok je u višim razinama opreme i suvozačevo sjedalo podesivo u šest smjerova.
Alfa Romeo Junior - 2 (Foto: Branimir Vorša/Zimo)
Sam kokpit je pregledan i zapravo pun različitih upravljačkih komandi, koje su sve nadohvat ruke vozaču. Obzirom da automobil dolazi isključivo u automatik varijanti, nema klasične ručice mjenjača, već je tu srebrni eDCT 6 mjenjač koji ga mijenja i služi samo za odabir smjera kretanja vozila (naprijed, nazad i neutralno), kao i takozvani D.N.A. (Dynamic, Neutral, Advanced Efficency) izbornik načina vožnje pomoću kojeg birate želite li voziti na ekonomičniji način, normalan način ili želite li pak sportsku vožnju.
Alfa Romeo Junior - 4 (Foto: Branimir Vorša/Zimo)
Gumb za paljenje vozila nalazi se na bočnoj pregradi između vozača i suvozača, taman iznad spomenutog mjenjača. iznad toga se nalazi 10,1 inčni zaslon osjetljiv na dodir ali i s dodatnim gumbima koji služe kao prečice za upravljanje izbornikom na zaslonu, ako je pipkanje po izborniku previše ometajuće za vozača tijekom vožnje. Isto tako taj je zaslon moguće u potpunosti personalizirati, što daje dojam iskustva sličan korištenju pametnog telefona. Tu je mogućnost do pet početnih stranica, digitalni prečaci, mogućnost povezivanja do 8 profila, dva mobitela istovremeno, kao i povezivanje navigacije s "Live Traffic Update" sustavom. Na koncu, vozaču je dostupan i ChatGPT, u obliku AI pomoćnika.
Iza upravljača, koji je presvučen eko-kožom, se nalazi pak 10,25 inčni TFT zaslon koji prikazuje sve osnovne podatke o brzini vozila, potrošnji, okretajima, radu ADAS sustava, putnom računalu, medijima, radu klima uređaja, potrošnji energije i navigaciji. Na samom upravljaču su dodatne komande, od primjerice audio komandi do namještanja tempomata, uz naravno ručice za svjetla i bočnu signalizaciju vozila.
Unutrašnjost Juniora u svim razinama opreme osim osnovnoj, dolazi ambijentalno osvjetljena u 8 različitih varijanti boja, oko bočnih otvora ventilacije, instrumentne ploče te rubova središnje konzole. Dijelovi unutrašnjosti isto tako imaju obloge od plave ili crne eko kože te alkantare, ovisno o razini opreme, što daje dodatni osjet ugodnosti, kvalitete i udobnosti.
Sigurnost vožnje
ADAS sustavi koji su u Junioru daju puno mogućnosti vozaču. Prednji radar automobila omogućava automatsko kočenje u nuždi, prepoznavanje biciklista i pješaka, aktivni tempomat i autonomnu vožnju drugog stupnja.
Prednja kamera isto tako prepoznaje bicikliste i pješake, služi kao pomoć u zadržavanju voznog traka, a prepoznaje i prometne znakove. Tu su i 360 stupnjeva parkirni senzori te kamera za vožnju unazad, koja radi odlično.Senzori će upozoriti vozača i na vozila u mrtvom kutu, što je dobro osmišljeno, obzirom da je vizualna preglednost stražnjeg djela vozaču djelomično opstruirana dizajnom stražnjih bočnih stakala i stražnjih stupova prema, prema mojem dojmu.
Najvažnija stavka za kraj
Za kraj, treba spomenuti i cijenu Juniora. U hibridnoj verziji s osnovnom opremom, Juniorova cijena iznosi 28.490 eura, dok je hibridna verzija s jačom razinom opreme Speciale 2000 eura skuplja.
Električne varijante osjetno su skuplje pa tako električna varijanta s osnovnom razinom opreme košta 37.890 eura, dok su Speciale i Veloce skuplje za 2000 te čak 9000 eura.
Iako doista ne mogu pričati ništa dalje od instinktivnih prvih dojmova, moram reći da su oni pozitivni i da Alfa Romeov poziv da se ponovno zaljubite i naučite voljeti u tom pogledu - ima smisla.
Zaljubljenost i ljubav imaju cijenu, pitanje je samo kolika je nečija ljubav i koliko bi se mogao zaljubiti u Juniora. Bilo kako bilo, Juniora se svakako isplati isprobati.